MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY

Authors

  • José Ternes Universidade Federal do Tocantins (UFT)

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p298

Keywords:

Philosophy, Modernity, Education

Abstract

The text makes inroads into some texts of historians of Western thought in order to apprehend some decisive aspects of modernity, but also to show that at the present time there is the disenchantment of the overly optimistic promises of the seventeenth and eighteenth centuries. From the epistemological point of view, it demonstrates that the revolution of modernity has to do with changes of objects, arguing that understanding our age means asking about the nature of new objects born or constituted from the beginnings of the nineteenth century. This modern epistemological inversion requires another relation with knowledge, which places more demands on education than instruction alone. And he asks: if modern knowledge is so fragile, so ephemeral, so uncertain, why should it occupy us? Could not the school, the university, be at the service of other instances, perhaps more urgent, than knowledge? What do you want with education?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Ternes, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Doutor em Filosofia pela Universidade de São Paulo (1993). Graduação em Letras Vernáculas pela Universidade Católica de Goiás, graduação em Filosofia - Fidene, mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Atualmente é professor titular da Universidade Católica de Goiás. É professor permanente do programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) e professor colaborador no Mestrado de Letras da UCG. E-mail: joseternes@hotmail.com.

References

BACHELARD, G. “L’actualité de l’histoire des sciences”, in L’engagement rationaliste. Paris: PUF, 1972a.

______________. La flamme d’une chandelle. Paris: PUF, 1961.

______________. La formation de l’esprit scientifique. Paris: Vrin, 1972b.

______________. Le nouvel esprit scientifique. Paris: PUF, 1978.

DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1988.

DESCARTES, R. Regras para a direção do espírito. Lisboa: Estampa, 1972.

DIDEROT, D. “Cabinet d’Histoire Naturelle”, in Choix d’aricles de l’Encyclopédie. Antologie preparée et préfacée par Marie Leca-Tsiomis. Paris: Ed. Du CTHS, 2001 (tradução do autor).

___________. Obras I e II. São Paulo: Perspectiva, 2001.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade II: O uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

_____________. Les mots et les choses. Paris: Gallimard, 1966.

_____________. Naissance de la clinique. Paris: PUF, 1972.

FOUCAULT, M. “Contracapa”, in JACOB, F. La logique du vivant. Paris: Gallimard, 1970.

HEIDEGGER, M. Introdução à metafísica. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1969.

JACOB, F. La logique du vivant. Paris: Gallimard, 1970.

KOYRÉ, A. Estudos de história do pensamento científico. Tradução de Márcio Ramalho. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

MATURANA, H. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: UFMG, 1997.

PRIGOGINE, I. & STENGERS, I. A nova aliança. Brasília: UNB, 1984.

Published

2018-04-01

How to Cite

TERNES, José. MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 298–320, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p298. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118. Acesso em: 22 nov. 2024.