COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p202

Keywords:

Tecnologias educacionais; Currículo; Ensino Básico; Informática na Educação; TIC

Abstract

The pedagogical practices of integrating digital information and communication technologies (DICT) into the curriculum have focused on the use of office tools or the process of transmitting information to learners. However, this is changing. This article presents the results of studies conducted in a discipline of the Postgraduate Program in Education: Curriculum of PUC-SP, aiming to understand the policies and use of DICT in education in several countries - Estonia, Portugal, Spain and Finland. We analyze how the policies guide the realization of pedagogical practices that explore the concept of programming related to the development of logical and computational thinking.

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Author Biographies

Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora associada da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Doutora em Educação (Currículo) pela PUC-SP (2000) com mestrado em Educação (Currículo) pela PUC-SP (1996), graduação em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho  E-mail: bbethalmeida@gmail.com.

José Armando Valente, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Livre Docente pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre e Doutor pelo Massachusetts Institute of Technology (MIT). Professor Titular do Departamento de Multimeios, Mídia e Comunicação, Instituto de Artes, e Pesquisador do Núcleo de Informática Aplicada à Educação (NIED) da UNICAMP. Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). E-mail: jvalente@unicamp.br. 

Published

2019-01-14

How to Cite

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 202–242, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p202. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático II / Thematic dossier II / Dossier temático II