THE SENSE OF HESITATION IN THE POST-TRUTH CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p70

Keywords:

Hesitação, Formação, Diálogo

Abstract

We have always been overly concerned with the  concept  of truth. Initially religious truths, then scientific and currently those that must necessarily confer with our convictions. The the  concept of truth is thus close to the concept  of lie. In any historical time we need to relearn the sense of hesitation. A sense that avoids any haste, offers  another way of making life happen, offering openings, cracks, tears that deserve more attention in order to be understood. To hesitate, to suspend, to wait. Ruminating is necessary, since we need to relearn a way to present ourselves by asking, questioning. Dialogue is the most classic artistic form of philosophy. Nietzsche retakes the dialogue as a philosophical tool not to make an idea triumph, but to show a willingness to think, to insinuate answers. To recognize the windings of any orientation. Finally, hesitation is an expression of  a different human formation.

 

KEYWORDS: Hesitation; formation; dialogue. 

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Author Biography

Lúcia Schneider Hardt, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora associada da Universidade Federal de Santa Catarina. Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente na área de filosofia e teorias da educação. Atua em cursos de formação de gestores e coordenadores pedagógicos por meio da escola de gestores em uma efetiva parceria entre MEC, UFSC e UNDIME. Desenvolve pesquisas a partir de Nietzsche. Participa do Grupo de pesquisa GRAFIA no qual coordena um sub: grupo: Bio-Grafia/Nietzsche. E-mail: luciashardt@gmail.com.

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Published

2018-01-01

How to Cite

HARDT, Lúcia Schneider. THE SENSE OF HESITATION IN THE POST-TRUTH CONTEXT. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 70–88, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p70. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4310. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático