THE USE OF THE SCALA SYSTEM FOR THE DEVELOPMENT OF THE WRITING OF SUBJECTS WITH INTELLECTUAL DEFICIENCY
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p337Keywords:
intellectual deficiency, mediation, semantic aspects of written production, SCALA systemAbstract
This article is the result of a scientific initiation research that aimed to analyze the influence of mediation through the use of the SCALA system (Alternative Communication System for Literacy of People with Autism - narrative writing software) on the development of subject writing with intellectual disability. The text is part of the cognitive and socio-interactionist approach. The methodology consisted in the development of individual intervention sessions for written production, through the use of the SCALA system. The individual sessions with the participation of four subjects occurred at the biweekly frequency with a duration of approximately 45 minutes. In this text, we highlight the use of narrative productions of the SCALA system, adapting them to subjects with intellectual disabilities. Participants in the sessions, in addition to four young people with intellectual disabilities, the researchers' mediators, PIBIC fellows. Subjects with intellectual disabilities interacted with the digital environment and used the computer keyboard during the productions with the SCALA system. The research data show evolution in reading fluency and writing characteristics. The results also reveal the evolution of the subjects, regarding the coherence in written production. There is an important evolution of the subjects, regarding the benefits of interacting with software, and mediating mediators. The data suggest that subjects with intellectual disability benefit from mediation and they are able to produce more qualitative texts.
Downloads
References
ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola, 2009.
ARARUNA, Maria Rejane. A prática pedagógica do Atendimento Educacional Especializado com o aluno que apresenta deficiência intelectual. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação. Universidade Federal do Ceará, 2013.
AUDY, P., RUPH, F.; RICHARD, M. La prévention dês échecs et desabandons parl'actualisation du potentiel intellectuel (A.P.I.). Revue Québécoise de Psychologie. nº 1. 1991, vol. 14.
BEZERRA, Tarcileide Maria Costa, FIGUEIREDO, Rita Vieira. Inclusão escolar: o aluno com deficiência na escola regular. In: FIGUEIREDO, Rita Vieira. Escola, diferença e inclusão. Edições UFC, .2010
DEBRAY, R. Apprendre à penser: Le programme de R. Feuërstein:une issue à échecscolaire. ESHEL, 1989.
FERRAZ, Clara Regina Abdalla; ARAÚJO, Marcos Vinícius de; CARREIRO, Luiz Renato Rodrigues. 2010. Inclusão de crianças com síndrome de Down e Paralisia Cerebral no ensino fundamental I: comparação de relatos de pais e professores. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 16, n.3.Marília, Set/Dez, 2010.
FEUERSTEIN, R. The dynamic assessment on retarded performers: The learning potential assessment, devicetheory, instrument, and techniques. Baltimore. 1979.
FIGUEIREDO, R. V. de. El aprendizaje de la lengua escrita en sujetos con deficiencia mental. IV Congreso Internacional sobre adquisición de las lenguas del estado. Lenguage e Interculturalidad. Salamanca: Universidade de Salamanca, 2004.
FIGUEIREDO, R. V. El aprendizagem de la lengua em sujetos com deficiência mental. IV Congresso Internacional sobre le adquision das lenguas del estado 2005
________. Relatório Técnico de Pesquisa: Projeto Gestão da Aprendizagem na Diversidade. Universidade Federal do Ceará - CAPES. 2008a.
________. Eliene Vieira de. Prática de Leitura e de escrita na diversidade da sala de aula: desafios e possibilidades. Dissertação. Universidade Federal do Ceará, 2008b
________. FERNANDES, A. C. A importância da mediação pedagógica na apropriação de estratégias de escrita por alunos com deficiência intelectual. In: 19º Encontro de pesquisa educacional Norte e Nordeste, João Pessoa. 2009.
FIGUEIREDO, R. V; POULIN, J.-R.; GOMES; A. L. L. O atendimento educacional especializado para alunos com deficiência intelectual. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial ; Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010. v. 2. (Coleção A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar).
GOMES, A. L. L. Como subir nas tranças que a bruxa cortou? Produção textual de alunos com Síndrome de Down. Tese (Doutorado), Universidade Federal do Ceará, 2006.
HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Cohesion in English. London: Longman, 1976.
KATIMS, D. S. Emergency of literacy in preschool children with disabilities. Learning Dishability Quarterly, 1994.
KATIMS, D. S. Literacy assessment of students with mental retardation: an exploratory investigation. Education and training mental retardation and developmental disabilities, Learning Dishability Quarterly, v. 36, n. 4, 2001, pp. 363-372.
LUSTOSA, Francisca Geny. Concepções sobre deficiência mental e prática pedagógica: contexto que nega a diversidade. Dissertação, Universidade Federal do Ceará, 2002.
LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
OLIVEIRA, Solange Alves de. O ensino e a avaliação do sistema de escrita alfabética numa escolarização organizada em ciclos. Dissertação. Universidade Federal de Pernambuco, 2004
PAOUR, J. L. Modele cognitif et developmental du retard mental: pour comprendre et intervenir. Université de Provence : Marsille, 1991.
PIAGET, J. La psychologie, les relations interdisciplinaires et le systeme des sciences. Bulletin de psychologie, 20, no. 254, 1966.
POULIN, J. R. Étude de influence procédure apprentissage de type socio-cognitif basée sur une confrontation interindividuelle de points de vue sur le développement opératoire enfants et adolescents ayant une déficience intellectuelle légère. Thèse de doctorat, Université de Montréal, 1989.
SALUSTIANO, Dorivaldo Alves. FIGUEIREDO, Rita Vieira de. FERNANDES, Anna Costa. Mediações da aprendizagem da língua escrita por alunos com deficiência mental. p. 72/82, IN: GOMES, Adriana L. Limaverde... [et al.].- Deficiência mental, Atendimento Educacional Especializado, São Paulo : MEC/SEESP, 2007.
SALUSTIANO, D. A.; FIGUEIREDO, R. V. de.; FERNANDES, A. C. Mediações da aprendizagem da língua escrita por alunos com deficiência mental p. 72/82, IN: SANTANA, I. A Construção Social da Aprendizagem da Escrita. In: Revista Escola moderna, nº19, 5ª, 2003, pp. 5-32.
SILVA, C. B. A produção escrita de alunos com deficiência intelectual no contexto da mediação entre pares. Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará, 2012.
SINCLAIR, H. Lés débuts du language. Internacional Journal of early childhood, v.6 (1), 1974.
TEBEROSKY, A. Aprender a ler e a escrever: uma proposta construtivista. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VIEIRA, C. W. V.; SILVA, C. B.; FIGUEIREDO, R. V. de. A mediação e o conflito cognitivo como elementos constitutivos da produção textual de alunos com deficiência intelectual. In: FIGUEIREDO, R. V. de.; ROCHA, S. R. GOMES, A. L. L. Práticas de leitura no contexto da escola das diferenças. Fortaleza; Edições UFC, 2010.
VYGOTSKY, L. S.. Mind in society: the development of higher psychological process. Cambridge, Massachussetts: Harvard University Press, 1978
ZORZI, J. L. A intervenção fonoaudiológica nas alterações da linguagem infantil. Rio de Janeiro: Revinter, 2ªed., 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.