HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p283Keywords:
Health Simulator, Simulator, Case studies, Teaching in HealthAbstract
This paper presents the development of a health simulator case study called Health Simulator. A theoretical contribution supports the development. The simulator was designed with a robust structure that allows specialists to insert specific knowledge of each area of health in a formalism called the Bayesian network. Case studies are written in a easy system to manipulate by professionals who aren’t from the field of computing, and are automatically transformed into a serious game for students. In the execution of the game the students are accompanied by an agent who recommends contents and new cases of study, reinforcing and / or instigating the student to learn.
Downloads
References
AK, Y. O. The Utility of Simulation in Medical Education: What Is the Evidence? Mount Sinai Journal of Medicine. 1 de August de 2009, Vol. 76, 4, pp. 330–343.
BASS, J. Revolutionizing Engineering Science through Simulation. A Report of the National Science Foundation Blue Ribbon Panel on Simulation-Based Engineeriing Science. 2006.
BERGERON, B. P. Developing serious games. Massachusetts: Charles River Media. 2006.
BEZ, M. R. Construção de um modelo para o uso de simuladores na implementação de métodos ativos de aprendizagem nas escolas de medicina. 2013.
BOURG, D.; SEEMANN, G. AlI for game developers. O'Reilly. 2004.
CARROLL, J. D.; MESSENGER, JMedical Simulation: The New Tool for Training and Skill Assessment. Perspectives in Biology and Medicine. 2008, v. 51, 1, pp. 47-60.
DONNER, R. S.; BICKLEY, H. Problem-based learning: an assessment of its feasibility and cost. Hum Pathol. 1990; 21:881-5.
ENGEL, C. E. Problem-based learning. Br J Hosp Med. 1992; 48:325-9.
GIUSTA, A. da S.. Concepções de Aprendizagem e Práticas Pedagógicas. In: Educ. Rev. Belo Horizonte, 1985, v.1: 24-31p.
GOMES, R.; BAGNARIOLLI, A. M. F.; HAMAMOTO, C.G., MOREIRA, H. M. M.; COSTA, M. C. G; HAFNER, M. L. M. A formação médica ancorada na aprendizagem baseada em problema: uma avaliação qualitativa. Interface Comum. Saúde Educ. [periódico na internet]. 2009. 13(28):71-83. Disponível em http://www.interface.org.br. Acesso em: 10 de fev de 2011. DOI: 10.1590/S1414-32832009000100007.
KELLER, P. Artificial Neural Networks in Medicine. Technical Reports. Richland: Pacific Northwest National Laboratory. 1998.
LIMA, A. ; STAHNKE, F. R. ; BARROS, P. R. M. ; BENETTI, D. ; MELLO, B. ; BEZ, M. R. ; CERVI, G. . Projeto para desenvolvimento do Simulador Health Simulator. In: Computer on the beach, 2015, Florianópolis. Anais do Computer on the Beach. Florianópolis: Universidade do Vale do Itajaí, 2015. v. 1. p. 279-288.
MACHADO, L.; MORAES, R.; NUNES, F. Serious Games para Saúde e Treinamento Imersivo. Book Chapter. In: Fatima L. S. Nunes; Liliane S. Machado; Marcio S. Pinho; Claudio Kirner. (Org.). Abordagens Praticas de Realidade Virtual e Aumentada. Porto Alegre: SBC, 2009. p. 31-60.
MARQUES, Isaac R. et al. Guia de Apoio a Decisão em Enfermagem Obstetrica: aplicação da técnica da Logica Fuzzy. Rev. Bras. de Enfermagem. Brasília, 2005, v. 58, n. 3, jun.
MORAIS, A. M.; SOUZA, A. S.; MACHADO, L. S.; MORAES, R. M. Tomada de Decisão aplicada à Inteligência Artificial em Serious Games voltados para Saúde. In: IX Encontro Regional de Matemática Aplicada e Computacional (IX ERMAC), 2009, João Pessoa.
MULLER, G. E. The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad. Med. 1990. N. 65, suppl. 9:S63-S7.
ORTON, E.; MULHAUSEN, P. E-learning virtual patients for geriatric education. Gerontology & Geriatrics Education, v. 28, n. 3, p.73-88, 2008.
PLEMENOS, D.; MIAOULIS, G. Visual Complexity and Intelligent Computer Graphics Techniques Enhancements. Springer-Verlag New York Inc. Berlin Heidelberg. 2009.
ROLIM, A. A. M.; GUERRA, S. S. F.; TASSIGNY, M. M. Uma Leitura de Vygotsky sobre o brincar na aprendizagem e no desenvolvimento infantil. Informando Rev. Humanidades, Fortaleza, v.23, n. 2, p. 176-180, jul./dez. 2008.
RUSSEL, S. J.; NORVIG, P. Inteligência artificial. Tradução da segunda edição. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
STONE, R. The (human) science of medical virtual learning environments. Philosophical Transactions of The Royal Society B. 2011, Vol. 366, pp. 276-285
TSUJI, H.; SILVA, R. H. A. Aprender e ensinar na escola vestida de branco: do modelo biomédico ao humanístico. São Paulo: Phorte, 2010. 240p.
VOZENILEK, J.; HUFF, J. S.; REZNEK, M.; GORDON, J. A. See one, do one, teach one: advanced technology in medical education. Acad. Emerg. Med. 2004. 11(11):1149-54.
ZIV, A.; WOLPE, P.R.; SMALL, S.D.; GLICK, S. Simulation-based medical education: an ethical imperative. Acad Med. 2003; 78(8):783-8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.