JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p636

Keywords:

Digital journalism, Tablet, mobile devices, Educommunication

Abstract

This paper details the production process of a journalistic product for tablet-iPad Folio format in facing education. The design involves counting, checking information, writing, publishing and other stages of the work of the journalist, but thought to be applied in a didactic way in the classroom for an elementary school audience of 12 to 14 years. From Adobe Indesign software and free Adobe tools for publication and distribution of documents in the cloud, you create a simple, fast, cheap and easy to update for teachers working with students in classrooms from anywhere with internet access. The Folio format allows you to add a visual attraction and possibilities of interaction as games, navigation buttons, videos, galleries of images and audios to arouse curiosity on matters that should be worked out as part of the school curriculum, but need not be limited to the space of the textbook.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cássia Romeiro Paulino, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Curso de Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina, Orientadora da produção e pesquisa experimental.  E-mail: rcpauli@gmail.com

Marina Lisboa Empinotti, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestra em Tecnologia, linguagens e inovação em Jornalismo pelo POSJOR UFSC. marinaempinotti@gmail.com

References

AGNER, Luiz. Usabilidade do jornalismo para tablets: uma avaliação da interação por gestos em um aplicativo de notícias. Anais do 12o. Congresso Internacional de Ergonomia e Usabilidade de Interfaces Humano-Computador. Natal: UFRN, 2012.

AGNER, Luiz, et all. Design de interação no jornalismo para tablets: avaliando interfaces gestuais em um aplicativo de notícias. Anais do 4° Congresso Sul Americano de Design de Interação. 2012.

AGNER, Luiz; Avaliação de usabilidade do jornalismo para tablets:interações por gestos em um aplicativo de notícias. Intercom – Sociedade Brasileira de Estu- dos Interdisciplinares da Comunicação XXXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunica- ção – Fortaleza, CE – 3 a 7/9/2012. Disponível em

<http://www.agner.com.br/wp- content/uploads/2012/09/AGNER-Intercom-12-R7-

-1.pdf>

CITELLI, A. Educomunicação – Imagens do professor na mídia, São Paulo: Paulinas, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

HORIE, Ricardo Minoru; PLUVINAGE, Jean. Revistas Digitais para iPad e outros tablets – Arte-finalização, Geração e Distribuição. Editora Bytes e Types Com. E Serv. Ltda, 1a edição, 2011.

IOSCHPE, Gustavo. O que o Brasil quer ser quando crescer? São Paulo: Paralela, 2012.

PAULINO, R.C.R., Revistas Digitais: uma abordagem sociotecnológica de um sistema hipermídia para tablets. IX Mesa Coordenada da Rede JorTEc "Apropriações tecnológicas no jornalismo contemporâneo", 10º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo, 2012.

PAULINO, Rita; A participação coletiva nas mídias sociais e o compartilhamento de conteúdo midiático em Sistemas de Gestão de Conteúdos (SGC). Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul – Chapecó - SC – 31/05 a 02/06/2012. Disponível em

<http://midiaonline.jor.br/rita/interatividade_Ipad_Ciberjornalismo_porto_Paulino.pdf>

PAULINO, R. C. R.; EMPINOTTI, M. L. .Produtos jornalísticos para tablets como ferramentas pedagógicas: estudo de caso do Golpe de 1964. Anais do Alcar Sul 2014. Disponível em <http://alcarsul2014.sites.ufsc.br/wp-content/uploads/2014/10/gtmidiadigital_marina_empinotti.pdf> Acessado em 28 de Dezembro de 2016.

SOARES D. Educomunicação - O Que É Isto? Disponível em

<http://www.portalgens.com.br/baixararquivos/textos/educomunicacao_o_que_e_isto.p df> Acessado em 12/05/2013. 2006.

Published

2017-10-01

How to Cite

PAULINO, Rita de Cássia Romeiro; EMPINOTTI, Marina Lisboa. JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 636–657, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p636. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089. Acesso em: 22 nov. 2024.