MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p540Keywords:
mobile learning, role playing game, linguistic development, literacyAbstract
This article shows how pedagogical practices using mobile technologies can contribute to the literacy processes of children and adolescents in oncological treatment. The research, developed at a cancer support institution, used practices envolving Role Playing Games and reading, writing, and logical reasoning activities. The practicies were based by using apps and other mobile devices resources, as tablets, and the results shows that the students increased their learning according research goals.
Downloads
References
BARBOSA, D. N. F.; BASSANI, P. B. S.; MARTINS, R. L.; MACIEL, B. L. Experiências com o uso de tablets no contexto da educação escolar e não escolar. IN: Revista PRÂKSIS, Feevale, Novo Hamburgo, a. 12, v. 2, p. 67-80. 2015.
CANI, J. B.; COSCARELLI, C. V. Textos multimodais como objetos de ensino: reflexões em propostas didáticas” IN: KERSCH, D. F.; COSCARELLI, C. V.; CANI, J. B. (Orgs.) Multiletramentos e Multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas: Editora Pontes. 2016.
COSCARELLI, C. V.; KERSCH, D. F. Pedagogia dos multiletramentos: Alunos conectados? Novas escolas + novos professores. IN: KERSCH, D. F.; COSCARELLI, C. V.; CANI, J. B. (Orgs.) Multiletramentos e Multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas: Editora Pontes. 2016
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa. IN: Revista de administração de empresas, São Paulo, v.35, n.2, p.57-63. 1995
KERSCH, D. F.; RABELLO, K. R. São atitudes como estas que podem fazer a diferença para uma escola melhor: outros tempos, novos letramentos. IN: KERSCH, D. F.; COSCARELLI, C. V.; CANI, J. B. (Orgs.) Multiletramentos e Multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas: Editora Pontes. 2016
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e Escrever – estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto. 2009
MATIAS, J. O Google Drive como ferramenta de escrita colaborativa do gênero projeto de pesquisa: um caminho para o letramento digital. IN: KERSCH, D. F.; COSCARELLI, C. V.; CANI, J. B. (Orgs.) Multiletramentos e Multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas: Editora Pontes. 2016
PRENSKY, M. Trivia Vs Power - Let’s be clear on exactly how we are using technology in education. In. Educational Technology. 2012. Disponível em: <http://marcprensky.com/writing/Prensky-Trivia_vs_Power-EdTech-July-Aug2012.pdf> Acesso em: 24 fev. 2017
PRENSKY, M. Digital Natives Digital Immigrants. In: PRENSKY, Marc. On the Horizon. NCB University Press, vol. 9, n. 5, 2001. Disponível em http://www.marcprensky.com/writing/. Acesso em: 15 de jun., 2017.
SACCOL, A I. C. Z.; SCHELEMER, E; BARBOSA, J. L. V. M-learning e u-learning: Novas Perspectivas da Aprendizagem Móvel e Ubíqua. 1. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010
SANTA’ANNA, V. L. et al. A importância da contação de história como prática educativa na educação infantil. IN: Pedagogia em ação. PUC-Minas. Belo Horizonte. 2014 Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/viewFile/8477/7227> Acesso em: 24 fev. 2017
SOARES, M. Letramento: tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica. 1998
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 12.ed. São Paulo: Cortez. 2003
TRAVAGLIA, L. C. Letramento e conhecimento linguístico. IN: Letras & Letras. Uberlândia: Instituto de Letras e Linguística / Universidade Federal de Uberlândia, v.31, n.3, p. 158-172. Minas Gerais, 2015.
UNESCO (org). 2009 Padrões de Competência em TIC para Professores. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001562/156209por.pdf. Acesso em: 20 ago. 2017.
WINTER, S. Dungeons & Dragons Avançado: Livro do jogador. São Paulo; Devir, 1999
WOLFF, C. L.; NAZARI, G. T. A Importância da Oralidade no Processo de Alfabetização. IN: Letrônica. v. 2, n. 1. PUC-RS. 2009. Disponível em: < http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4966/4065> Acesso em: 19 ago. 2017
ZUCHETI, D. T.; MOURA, E. O. G. Práticas Educativas e formação de Educadores: novos desafios no campo social. IN: Ensaio - Aval. Pol. Publ. Educ. Rio de Janeiro, v. 18, n. 66, p. 9- 28, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.