COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:
The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p85Keywords:
Accessibility, Adaptation, Teaching materialsAbstract
In the incessant search to contribute to the discussion about the topic of inclusion, here tacitly exposed, as well as our experiences in the continuing education of teachers in Special Education in the Perspective of Inclusive Education, this production is about the production of didactic materials adapted in Libras, audio and audiodescription, through the Assistive Technology Center of the Federal Institute of Amazonas (APOEMA/ IFAM). The research was based on a qualitative and descriptive investigation, theoretically based on the studies of Manzini (2014), Pacheco (2014) and Batista (2015), as well as the definition of accessibility, established in Federal Decree Nº 5.296, dated December 2, 2004.
Downloads
References
BRASIL. Decreto 5296, de 02 de dezembro de 2004. In: Brasil, Coordenadoria Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Acessibilidade.- Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2005.
BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência - Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia Assistiva. Brasília : CORDE, 2009.
EUROPEAN COMMISSION. Empowering Users Trought Assistive Technology, 1998. Disponível em: http://www.siva.it/research/eustat/index.html. Acessado em: 28 de Ago. 2017.
GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. Tecnologia Assistiva para uma escola inclusiva [recurso eletrônico]: apropriação, demanda e perspectiva/ Teófilo Alves Galvão Filho. Tese de Doutorado, Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, 2009.
IFAM. Relatório Final de Cumprimento de Objeto do Núcleo de Tecnologia Assistiva do IFAM (APOEMA/ IFAM) - Ação 2012-2014. Manaus, 2014.
MANZINI, E. J., Priscila,M. C. Avaliação de Acessibilidade na Educação Infantil e e no Ensino Superior. São Carlos: Marquezine e Manzini: ABPEE, 2014.
PACHECO, D. de S. Políticas públicas e a visibilidade das pessoas com deficiência: estudo de caso do projeto Curupira. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Amazonas, UFAM, Manaus, 2014.
TRIVINOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciencias sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.