COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:

The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p85

Keywords:

Accessibility, Adaptation, Teaching materials

Abstract

In the incessant search to contribute to the discussion about the topic of inclusion, here tacitly exposed, as well as our experiences in the continuing education of teachers in Special Education in the Perspective of Inclusive Education, this production is about the production of didactic materials adapted in Libras, audio and audiodescription, through the Assistive Technology Center of the Federal Institute of Amazonas (APOEMA/ IFAM). The research was based on a qualitative and descriptive investigation, theoretically based on the studies of Manzini (2014), Pacheco (2014) and Batista (2015), as well as the definition of accessibility, established in Federal Decree Nº 5.296, dated December 2, 2004.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dalmir Pacheco de Souza, Instituto Federal do Amazonas

Doutor em Educação (UFAM). Mestre em Educação (UFAM). Graduado em  Geografia (UFAM). Graduado em Ciências Sociais (UFAM). Email: curupira@ifam.edu.br.

Claudenilson Pereira Batista, Secretaria Municipal de Educação de Manaus

PhD in Education from the Federal University of Amazonas. Researcher of the Research Group "Multidisciplinary Group on Studies and Research on Inclusion and Citizenship". Professor of the Municipal Education Department of Manaus (SEMED) and collaborator of the Assistive Technology Center of the Federal Institute of Amazonas (APOEMA / IFAM)

Yani Saionara Pinheiro Evangelista, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)

Degree in Chemistry. Researcher of the Research Group "Multidisciplinary Group on Studies and Research on Inclusion and Citizenship". Secretary of the Assistive Technology Center of the Federal Institute of Amazonas (APOEMA / IFAM)

References

BATISTA, C. P. Política pública de inclusão: Atendimento Educacional Especializado de educandos com deficiência visual no município de Manaus/AM. Dissertação ( Mestrado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas, UFAM, Manaus, 2015.
BRASIL. Decreto 5296, de 02 de dezembro de 2004. In: Brasil, Coordenadoria Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Acessibilidade.- Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2005.
BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência - Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia Assistiva. Brasília : CORDE, 2009.
EUROPEAN COMMISSION. Empowering Users Trought Assistive Technology, 1998. Disponível em: http://www.siva.it/research/eustat/index.html. Acessado em: 28 de Ago. 2017.
GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. Tecnologia Assistiva para uma escola inclusiva [recurso eletrônico]: apropriação, demanda e perspectiva/ Teófilo Alves Galvão Filho. Tese de Doutorado, Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, 2009.
IFAM. Relatório Final de Cumprimento de Objeto do Núcleo de Tecnologia Assistiva do IFAM (APOEMA/ IFAM) - Ação 2012-2014. Manaus, 2014.
MANZINI, E. J., Priscila,M. C. Avaliação de Acessibilidade na Educação Infantil e e no Ensino Superior. São Carlos: Marquezine e Manzini: ABPEE, 2014.
PACHECO, D. de S. Políticas públicas e a visibilidade das pessoas com deficiência: estudo de caso do projeto Curupira. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Amazonas, UFAM, Manaus, 2014.
TRIVINOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciencias sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2018-04-29

How to Cite

SOUZA, Dalmir Pacheco de; BATISTA, Claudenilson Pereira; EVANGELISTA, Yani Saionara Pinheiro. COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM’s Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 85–104, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p85. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070. Acesso em: 22 jul. 2024.