THE USE OF CINEMA IN TEACHING HISTORY IN LINE WITH THE NEW DEMANDS OF DIGITAL PUBLIC HISTORY
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p147Keywords:
Cinema, History, History Teaching, Digital Public HistoryAbstract
In this article we present the possibilities of the use of cinema in the teaching of History. For that, I consider the reflections of Jonathas Serrano and Francisco Venâncio Filho presented in a publication of the early 1930s, and those of Marcos Napolitano present in a work published the first time in the early 2000s. The guiding premise of the discussions presented in this article is that the new context marked by the advent of technology and the emergence of Digital Public History makes it possible to display films in schools, and these are a relevant role in public history.
Downloads
References
FERREIRA, Rodrigo de Almeida. Cinema História Pública e Educação: circularidade do conhecimento histórico em Xica da Silva (1976) e Chico Rei (1975). 2014. 398f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Faculdade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.
FERRO, M. O filme: uma contra-análise da sociedade? In: LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre. História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.
GIOVANNI, Adaiane. As tecnologias no contexto educacional e a necessidade de se pensar.com. In.: MARTINS, Cristiane Pereira et al.. História e tecnologia: diálogos em pesquisa e ensino. Florianópolis: Editora UDESC, 2017, p. 5-14.
MORETTIN, Eduardo Victorio. O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. História: Questões & Debate. Curitiba, n. 38, 2003.
NAPOLITANO, Marcos. A História depois do papel. In.: PINSKY, Carla B. (org). Fontes Históricas. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
____________. Como usar o cinema na sala de aula. 5ª ed. São Paulo: Contexto, 2013.
NOIRET, Serge. História Pública Digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.11, n.1, p.28-51, mai., 2015.
NORA, Pierre. (Orgs.). História: novos objetos. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976.
________. Y a-t-il une vision filmique de l’histoire. In.: FERRO, Marc. L’ Histoire sous surveillance. Paris: Calman-Lévey, 1985.
________. Le Cinéma et l’histoire: un document de 1898. GNS Cultures, n. 1, p. 233, 1974.
PEREIRA, Lara Rodrigues; SILVA, Cristiani Bereta da. Como utilizar o cinema em sala de aula? Notas a respeito das prescrições para o ensino de História. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v.21, n.2, p.318-335, jul./dez. 2014.
RODRIGUES, José Honório. A pesquisa histórica no Brasil. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1952.
SILVA, Roseli Pereira. Cinema e Educação. São Paulo: Cortez, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.