THE USE OF CINEMA IN TEACHING HISTORY IN LINE WITH THE NEW DEMANDS OF DIGITAL PUBLIC HISTORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p147

Keywords:

Cinema, History, History Teaching, Digital Public History

Abstract

In this article we present the possibilities of the use of cinema in the teaching of History. For that, I consider the reflections of Jonathas Serrano and Francisco Venâncio Filho presented in a publication of the early 1930s, and those of Marcos Napolitano present in a work published the first time in the early 2000s. The guiding premise of the discussions presented in this article is that the new context marked by the advent of technology and the emergence of Digital Public History makes it possible to display films in schools, and these are a relevant role in public history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FERREIRA, Rodrigo de Almeida. Cinema História Pública e Educação: circularidade do conhecimento histórico em Xica da Silva (1976) e Chico Rei (1975). 2014. 398f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Faculdade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

FERRO, M. O filme: uma contra-análise da sociedade? In: LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre. História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.

GIOVANNI, Adaiane. As tecnologias no contexto educacional e a necessidade de se pensar.com. In.: MARTINS, Cristiane Pereira et al.. História e tecnologia: diálogos em pesquisa e ensino. Florianópolis: Editora UDESC, 2017, p. 5-14.

MORETTIN, Eduardo Victorio. O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. História: Questões & Debate. Curitiba, n. 38, 2003.

NAPOLITANO, Marcos. A História depois do papel. In.: PINSKY, Carla B. (org). Fontes Históricas. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

____________. Como usar o cinema na sala de aula. 5ª ed. São Paulo: Contexto, 2013.

NOIRET, Serge. História Pública Digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.11, n.1, p.28-51, mai., 2015.

NORA, Pierre. (Orgs.). História: novos objetos. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976.

________. Y a-t-il une vision filmique de l’histoire. In.: FERRO, Marc. L’ Histoire sous surveillance. Paris: Calman-Lévey, 1985.

________. Le Cinéma et l’histoire: un document de 1898. GNS Cultures, n. 1, p. 233, 1974.

PEREIRA, Lara Rodrigues; SILVA, Cristiani Bereta da. Como utilizar o cinema em sala de aula? Notas a respeito das prescrições para o ensino de História. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v.21, n.2, p.318-335, jul./dez. 2014.

RODRIGUES, José Honório. A pesquisa histórica no Brasil. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1952.

SILVA, Roseli Pereira. Cinema e Educação. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2017-08-01

How to Cite

DA SILVA, Cleonice Elias. THE USE OF CINEMA IN TEACHING HISTORY IN LINE WITH THE NEW DEMANDS OF DIGITAL PUBLIC HISTORY. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 147–168, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p147. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3646. Acesso em: 22 jul. 2024.