Digital technologies and education: impacts and challenges
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p962Keywords:
Tecnologias digitais, educação, impactosAbstract
ABSTRACT
The expansion of digital technology has changed significantly the social, political, cultural and educational society. With the progressive use of digital devices in all spheres of human experience, a radical change occurred in the way people behave and deal with information. Its features typically use appear as an alleged facilitator training and social practice. However, this paper aims to discuss the impact and challenges that these tools put in. This is a study, guided by a dialectic perspective, whose approach goes toward to the German Critical Theory of society.
Keywords: Digital technologies, education and impacts
Downloads
References
ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Trad. Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar, 1985.
ALMEIDA, José Luiz Vieira de; Oliveira, Edilson Moreira de e ARNONI, Maria Eliza Brefere. Mediação dialética na educação escolar: Teoria e prática. São Paulo: Ed: Loyola, 2007.
CAAR, N. A geração superficial – o que a internet está fazendo com nossos cérebros. Tradução de M. G. F. Friaça. Rio de Janeiro: Ed: Agir, 2011.
CHAUÍ, M. As manifestações de junho de 2013 em São Paulo. In: Revista Teoria e Debate, 26 de junho de 2013.
HEGEL, G. W. F. Fenomenologia do Espírito. Trad. Paulo Meneses e Karl-Heiz Efken. Petrópolis: Editora Vozes, 1992.
KEHL, Maria Rita. A Juventude como Sintoma da Cultura. In: Novaes, Regina &Vannuchi, Paulo (Org.). Juventude e Sociedade: trabalho, educação, cultura e participação. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2004.
PLATÃO. A República. Tradução de Enrico Corvisieri. São Paulo: Abril Cultural, 1999. (Coleção Os Pensadores).
SARAMAGO, J. A caverna. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
TURCKE, Christoph. Filosofia do Sonho. Ijuí: Unijuí, 2010a.
________. Sociedade excitada. Campinas: Ed. Unicamp, 2010b.
________. Entrevista Revista Filosofia. Portal Ciência e vida. Disponível em: http://psiquecienciaevida.uol.com.br/ESFI/Edicoes/53/artigo192215-1.asp>. Acesso em: 15 de dezembro de 2013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.