Digital technologies and education: impacts and challenges

Authors

  • Elaine Moraes Santos Universidade de São Paulo
  • Luiz Antonio Calmon Nabuco Lastória Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP FCL-ar http://orcid.org/0000-0002-9870-5687

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p962

Keywords:

Tecnologias digitais, educação, impactos

Abstract

ABSTRACT

The expansion of digital technology has changed significantly the social, political, cultural and educational society. With the progressive use of digital devices in all spheres of human experience, a radical change occurred in the way people behave and deal with information. Its features typically use appear as an alleged facilitator training and social practice. However, this paper aims to discuss the impact and challenges that these tools put in. This is a study, guided by a dialectic perspective, whose approach goes toward to the German Critical Theory of society.

 

Keywords: Digital technologies, education and impacts

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Moraes Santos, Universidade de São Paulo

Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), mestrado em Educação Escolar pela Unesp de Araraquara e graduação em psicologia pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

Luiz Antonio Calmon Nabuco Lastória, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP FCL-ar

RESUMO

A expansão das tecnologias digitais tem mudado de maneira significativa as relações sociais, políticas, culturais e educacionais na sociedade. Com a progressiva utilização dos aparatos digitais em todas as esferas da experiência humana, uma radical transformação ocorreu na maneira como as pessoas se comportam e lidam com a informação. Seus recursos normalmente saltam à vista como um facilitador da formação e das práticas requeridas socialmente. Contudo, este trabalho pretende problematizar os impactos e desafios que estas ferramentas nos colocam. Trata-se de um estudo realizado a partir da Teoria Crítica da sociedade.

 

Palavras-chave: Tecnologias digitais, educação e impactos.

References

ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Trad. Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar, 1985.

ALMEIDA, José Luiz Vieira de; Oliveira, Edilson Moreira de e ARNONI, Maria Eliza Brefere. Mediação dialética na educação escolar: Teoria e prática. São Paulo: Ed: Loyola, 2007.

CAAR, N. A geração superficial – o que a internet está fazendo com nossos cérebros. Tradução de M. G. F. Friaça. Rio de Janeiro: Ed: Agir, 2011.

CHAUÍ, M. As manifestações de junho de 2013 em São Paulo. In: Revista Teoria e Debate, 26 de junho de 2013.

HEGEL, G. W. F. Fenomenologia do Espírito. Trad. Paulo Meneses e Karl-Heiz Efken. Petrópolis: Editora Vozes, 1992.

KEHL, Maria Rita. A Juventude como Sintoma da Cultura. In: Novaes, Regina &Vannuchi, Paulo (Org.). Juventude e Sociedade: trabalho, educação, cultura e participação. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2004.

PLATÃO. A República. Tradução de Enrico Corvisieri. São Paulo: Abril Cultural, 1999. (Coleção Os Pensadores).

SARAMAGO, J. A caverna. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

TURCKE, Christoph. Filosofia do Sonho. Ijuí: Unijuí, 2010a.

________. Sociedade excitada. Campinas: Ed. Unicamp, 2010b.

________. Entrevista Revista Filosofia. Portal Ciência e vida. Disponível em: http://psiquecienciaevida.uol.com.br/ESFI/Edicoes/53/artigo192215-1.asp>. Acesso em: 15 de dezembro de 2013

Published

2019-08-01

How to Cite

SANTOS, Elaine Moraes; LASTÓRIA, Luiz Antonio Calmon Nabuco. Digital technologies and education: impacts and challenges. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 962–982, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p962. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3585. Acesso em: 22 nov. 2024.