INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND THE EMERGENT EDUCATIONAL PARADIGM: in favor of a transdisciplinary formation
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p301Keywords:
Paradigm, transdisciplinarity, information and communication technologiesAbstract
This article tackles the transition from the traditional paradigm to the emerging one, focusing on education and its relation to the information and communication technologies (ICT). By way of a bibliographical revision, it seeks to reflect upon the importance of these interactive media in the educational process and their influence on transdisciplinary education. Furthermore, it shows the need for the school to connect with such new technologies, which are so present in the pupils’ lives, but which are far from the school environment at times.
Downloads
References
ASSMANN, Hugo. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da informação, v. 29, n. 2, p. 7-15, 2000.
BONILLA, Maria Helena Silveira. Políticas públicas para inclusão digital nas escolas. Revista Motrivivência, ano XXII, n. 34, junho/2010.
BRITO, Carmem Lúcia Chaves. Consciência corporal: repensando a educação física. Rio de Janeiro: Sprint. 1996.
CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo: Cultrix, 1982.
CREMA, Roberto. Introdução à visão holística: breve relato de viagem do velho ao novo paradigma. São Paulo: Summus, 1989.
LIBERALI, R. Metodologia Científica Prática: um saber-fazer competente da saúde à educação. 2ª ed rev ampl, Florianópolis: Postmix, 2011, 206p.
LAZARTE, Leonardo. Ecologia cognitiva na sociedade da informação. Ciência da Informação, v. 29, n. 2, p. 43-51, 2000.
MIRANDA, Guilhermina Lobato et al. Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, v. 3, p. 41-50, 2007.
MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. Campinas, SP: Papirus, 1997.
_______________________. Transdisciplinaridade, criatividade e educação. Campinas, SP: Papirus, 2015.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2006.
NICOLESCU, Basarab. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: Triom, 1999.
PRETTO, Nelson; PINTO, Cláudio da Costa. Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, jan./abr. 2006.
RODRIGUES, G. S. S. C.; COLESANTI, MT de M. Educação ambiental e as novas tecnologias de informação e comunicação. Sociedade e natureza, v. 20, n. 1, p. 51-66, 2008.
TEODORO, António. Globalização e educação: políticas educacionais e novos modos de governação. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003 – (Coleção Prospectiva, V. 9).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.