INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND THE EMERGENT EDUCATIONAL PARADIGM: in favor of a transdisciplinary formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p301

Keywords:

Paradigm, transdisciplinarity, information and communication technologies

Abstract

This article tackles the transition from the traditional paradigm to the emerging one, focusing on education and its relation to the information and communication technologies (ICT). By way of a bibliographical revision, it seeks to reflect upon the importance of these interactive media in the educational process and their influence on transdisciplinary education. Furthermore, it shows the need for the school to connect with such new technologies, which are so present in the pupils’ lives, but which are far from the school environment at times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Regina Ribeiro Gomes Sommer, Universidade Federal do Tocantins

Graduada em Educação Física (UEG), especialização em Formação de Professores para o Ensino Superior (CEULP/ULBRA); em Educação, Desenvolvimento e Políticas Educativas (FAR) e em Dança e Consciência Corporal (Gama Filho). É mestranda pelo Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação da Universidade Federal do Tocantin s (UFT). E-mail: marcia.edf@hotmail.com.

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura da Universidade Federal do Tocantins. E-mail: mjpinho@uft.edu.br. 

References

ASSMANN, Hugo. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da informação, v. 29, n. 2, p. 7-15, 2000.

BONILLA, Maria Helena Silveira. Políticas públicas para inclusão digital nas escolas. Revista Motrivivência, ano XXII, n. 34, junho/2010.

BRITO, Carmem Lúcia Chaves. Consciência corporal: repensando a educação física. Rio de Janeiro: Sprint. 1996.

CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo: Cultrix, 1982.

CREMA, Roberto. Introdução à visão holística: breve relato de viagem do velho ao novo paradigma. São Paulo: Summus, 1989.

LIBERALI, R. Metodologia Científica Prática: um saber-fazer competente da saúde à educação. 2ª ed rev ampl, Florianópolis: Postmix, 2011, 206p.

LAZARTE, Leonardo. Ecologia cognitiva na sociedade da informação. Ciência da Informação, v. 29, n. 2, p. 43-51, 2000.

MIRANDA, Guilhermina Lobato et al. Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, v. 3, p. 41-50, 2007.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. Campinas, SP: Papirus, 1997.

_______________________. Transdisciplinaridade, criatividade e educação. Campinas, SP: Papirus, 2015.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2006.

NICOLESCU, Basarab. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: Triom, 1999.

PRETTO, Nelson; PINTO, Cláudio da Costa. Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, jan./abr. 2006.

RODRIGUES, G. S. S. C.; COLESANTI, MT de M. Educação ambiental e as novas tecnologias de informação e comunicação. Sociedade e natureza, v. 20, n. 1, p. 51-66, 2008.

TEODORO, António. Globalização e educação: políticas educacionais e novos modos de governação. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003 – (Coleção Prospectiva, V. 9).

Published

2017-08-01

How to Cite

SOMMER, Márcia Regina Ribeiro Gomes; DE PINHO, Maria José. INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND THE EMERGENT EDUCATIONAL PARADIGM: in favor of a transdisciplinary formation. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 301–320, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p301. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3539. Acesso em: 22 nov. 2024.