Afro-Brazilians at the Museu Paranaense: silences, public demands and resignifications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p113

Keywords:

Paraná History, Public History, Teaching of History, slavery, post-abolition

Abstract

Motivated by the interest to reflect on the relation of the public with the past and on the construction of past narratives destined to a great public, this article is inserted in the realm of which has been designated as Public History. In this article, we approach the manner the Afro-Brazilian population has been represented at the Museu Parnanense, an institution for memory preservation in the city of Curitiba. As this entity has a strong educational action at the local schools, the article also has a constituted relation with the Teaching of History. Our aim is to demonstrate that, having been created to forge a Paraná identity, which is strongly branded by the appraisal of the history of European immigration, the museum has been silent about the presence of Negrões in the population formation of the region, vanishing or limiting the approach of slavery experiences and the post-abolition period in the local history. Although this characteristic still remains in the exhibition Circuit of the museum, the institution is now seeking, attending to social demands from Afro-descendant groups, the historie recomposition until recently established. This article talks about the route of silencing and the challenges for the recomposition of the histories narrated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joseli Maria Nunes Mendonça, Universidade Federal do Paraná

Doutora em História pela Universidade Estadual de Campinas, na qual também se graduou (1988) e concluiu mestrado (1995). É professora na Universidade Federal do Paraná. Tem experiência na área de História, com ênfase na História do Brasil do século XIX e da Primeira República, tratando de temáticas relacionadas à História Social do Trabalho (imigração, escravidão, trabalho compulsório, experiência de afrodescendentes no Pós-Abolição), às relações entre História, Direito e Justiça, Ensino de História e História Pública. E-mail: jmendon123@gmail.com.

Renê Wagner Ramos, Museu Paranaense de Curitiba

Doutorando em História pela Universidade de Passo Fundo. Graduação em História pela Universidade Estadual do Norte do Paraná. Atualmente é Historiador no Museu Paranaense – Curitiba. E-mail: renewramos@uol.com.br.

References

ARAUJO, Ana Lucia. “Local y global: Brasil y la memoria pública de laesclavitud”. In: PENEAU, Marisa. Huellas y legados de La esclavitud em las Américas: Proyecto UNESCO La Tura Del Esclavo. Buenos Aires: Editorial de La Universidad Nacional de Tres de Febrero, 2012, pp. 212-134.

BEGA, Maria Tarcisa Silva. Letras e Política no Paraná: simbolistas e anticlericais na República Velha. Curitiba: Editora UFPR, 2013.

CARNEIRO, Cíntia Braga. O Museu Paranaense e Romário Martins: a busca de uma identidade para o Paraná.Curitiba: SAMP, 2013.

LIMA, Valéria. Uma viagem com Debret. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

MACHADO, Paulo Pinheir.Lideranças do Contestado: a formação e atuação das chefias caboclas (1912-1916). Campinas: Ed. da UNICAMP, 2004.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 1989.

RAMOS, Renê Wagner. A Representação dos Negros no Museu Paranaense.Anais do XV Encontro Regional de História: 100 anos da Guerra do Contestado. ANPUH. Curitiba: UFPR, 2016. Disponível em http://www.encontro2016.pr.anpuh.org/resources/anais/45/1467942565_ARQUIVO_artigoanpuhRenewRamos.pdf

SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. Entre o tronco e os Atabaques: a representação do negro nos Museus Brasileiros. Colóquio Internacional: Projeto UNESCO: 50 anos depois. Janeiro de 2004.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças. Cientistas, instituições e questão racial no Brasil. 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUBARAN, Maria Angélica e MACHADO, Lisandra Maria Rodrigues. O que se expõe e o que se ensina: representações do negro nos museus do Rio Grande do Sul.Momento, v. 22, n. 1, p. 91-122, jan./jun. 2013.

Published

2017-04-01

How to Cite

MENDONÇA, Joseli Maria Nunes; RAMOS, Renê Wagner. Afro-Brazilians at the Museu Paranaense: silences, public demands and resignifications. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 113–135, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p113. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3442. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático