CIVIL MILITARY DICTATORSHIP IN BRAZIL AND THE TEACHING OF HISTORY: varied readings and dlfferent ways of expression
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p241Keywords:
Civil-military dictatorship, history teaching, oral history, public historyAbstract
The article seeks to reflect on the period of the civil- military dictatorship in Brazil, as well as on the current period, given the conjuncture of the parliamentary, legal and mediatic coup that took place in 2016. Through the production of a documentary "I want to see" Articulates interviews of young teachers of History of the basic education network, who are experiencing the unfolding of the current coup, with interviews of teachers who experienced the dictatorial period of yesteryear. To this end, the documentary points to reflections on teaching experiences and teaching methodologies about the military regime that are used by these teachers in their classrooms. Such production is also understood as an instrument of reflection and publicity of historical content, flirting with Public History.
Downloads
References
BURKE, Peter. A Escola dos Annales (1929-1989): a Revolução Francesa da historiografia. Tradução: Nilo Odalia. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. São Paulo: Papirus, 1999.
FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. São Paulo: Papirus, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MENEZES, Ulpiano T. Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, vol 23, n° 45, pp.11-36 São Paulo: Anpuh/Humanitas, 2003.
VARGAS, Ariel; ROCHA, Heloísa Vieira da; FREIRE, Fernanda Maria Pereira. Promídia: produção de vídeos digitais no contexto educacional. Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, v.5, n.2, dez 2007. Semestral. Disponível em http://www.cinted.ufrgs.br/ciclo10/artigos/1bAriel.pdf. Acesso: 30 de abril de 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.