CIVIL MILITARY DICTATORSHIP IN BRAZIL AND THE TEACHING OF HISTORY: varied readings and dlfferent ways of expression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p241

Keywords:

Civil-military dictatorship, history teaching, oral history, public history

Abstract

The article seeks to reflect on the period of the civil- military dictatorship in Brazil, as well as on the current period, given the conjuncture of the parliamentary, legal and mediatic coup that took place in 2016. Through the production of a documentary "I want to see" Articulates interviews of young teachers of History of the basic education network, who are experiencing the unfolding of the current coup, with interviews of teachers who experienced the dictatorial period of yesteryear. To this end, the documentary points to reflections on teaching experiences and teaching methodologies about the military regime that are used by these teachers in their classrooms. Such production is also understood as an instrument of reflection and publicity of historical content, flirting with Public History.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Prado Bezerra, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda em História Social pela Universidade Federal Fluminense (DINTER UFF/URCA). Possui Mestrado em Historia Social pela Universidade Federal do Ceará - UFC . É professora na  Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Está vinculada ao Grupo de Estudos e Pesquisas de História Oral do curso de HIstória da Universadade Estadual Vale do Acaraú - UVA, atuando nos campos de pesquisa de História Social, com ênfase em movimentos sociais, camponeses, história das mulheres e história oral. E-mail para contato: vivianclio@yahoo.com.br.

Telma Bessa Sales, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Graduada em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, doutorado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo com período sanduíche em Università di Roma "La Sapienza" e pós-doutorado na Universidade de Évora Portugal (2015). É  professora na Universidade Estadual Vale do Acaraú e na Universidade Estadual do Ceará.  E-mail: telmabessa1@yahoo.com.br

References

BURKE, Peter. A Escola dos Annales (1929-1989): a Revolução Francesa da historiografia. Tradução: Nilo Odalia. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. São Paulo: Papirus, 1999.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. São Paulo: Papirus, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MENEZES, Ulpiano T. Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, vol 23, n° 45, pp.11-36 São Paulo: Anpuh/Humanitas, 2003.

VARGAS, Ariel; ROCHA, Heloísa Vieira da; FREIRE, Fernanda Maria Pereira. Promídia: produção de vídeos digitais no contexto educacional. Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, v.5, n.2, dez 2007. Semestral. Disponível em http://www.cinted.ufrgs.br/ciclo10/artigos/1bAriel.pdf. Acesso: 30 de abril de 2009.

Published

2017-04-01

How to Cite

BEZERRA, Viviane Prado; SALES, Telma Bessa. CIVIL MILITARY DICTATORSHIP IN BRAZIL AND THE TEACHING OF HISTORY: varied readings and dlfferent ways of expression. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 241–264, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p241. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3419. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático