THE EDUCATION FOR COMPETITIVENESS: the portrait of the pedagogical proposal on private schools’ communication in Santa Maria/RS

Authors

  • Janderle Rabaiolli Universidade Federal de Santa Maria
  • Paula Xavier Corrêa Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p950

Keywords:

Comunicação, escolas provadas, Proposta pedagógica, competitividade

Abstract

The formal education has fundamental role in formation of a person. As principal educational agent, the schools, private mainly, prepare a pedagogical proposal that fits their goals, which many times direct to a recurrent competitiveness to atract students. In this context, this article discusses the relation between the pedagogical proposal and private schools’ communication in Santa Maria, RS, pointing evidences of competitiveness. The research resorts to interviews with private schools' responsible people in the city and analysis of communication materials. From the approximation with the perspective of Fiorin’s (2014) discursive analysis, looking for identify the semantic devices present in interviews’ discourse and communication of schools, which refers to competitiveness.

 

KEYWORDS: Communication; Private schools; Pedagogical proposal; Competitiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janderle Rabaiolli, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Comunicação Social: Publicidade e Propaganda pela Universidade de Passo Fundo, especialização em Gestão de Pessoas e Negócios pela FAE Business Scholl, mestrado em Letras - Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE e doutorado em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente é professor adjunto do Departamento de Ciências da Comunicação da UFSM. E-mail: rjanderle@hotmail.com

Paula Xavier Corrêa, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica do 5º semestre do curso de Comunicação Social - Hab. Publicidade e Propaganda da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). E-mail: paulaxcorrea@gmail.com.

References

FACÓ, Marcos Henrique. A essência do marketing educacional. In: COLOMBO, Sonia Simões. Marketing educacional em ação: estratégias e ferramentas. Porto Alegre: Artmed/Bookman, 2005. P. 17-34.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2014.

KOTLER, Philip; FOX, Karen F. A. Marketing estratégico para instituições educacionais. São Paulo: Atlas, 1994.

MELLO, Guiomar Namo de. Cidadania e competitividade: desafios educacionais do terceiro milênio. São Paulo: Cortez, 1996.

ROSSI, Wagner Gonçalves. Capitalismo e educação: contribuição ao estudo crítico da economia da educação capitalista. São Paulo: Cortez & Moraes, 1978.

SOBRAL, Fernanda A. da Fonseca. Educação para a competitividade ou para a cidadania social?. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, p. 3-11, jan./mar. 2000. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9797.pdf>. Acesso em: set. 2015

SUNG, Jung Mo; SILVA, Josué Cândido da. Conversando sobre ética e sociedade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

Published

2018-04-01

How to Cite

RABAIOLLI, Janderle; CORRÊA, Paula Xavier. THE EDUCATION FOR COMPETITIVENESS: the portrait of the pedagogical proposal on private schools’ communication in Santa Maria/RS. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 950–972, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p950. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3333. Acesso em: 22 nov. 2024.