THE 3D PRINTERS AND NEW PERSPECTIVES FOR TEACHING: possibilities permeated by the use of concrete material
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p445Keywords:
3D printing, Technologies and Education, Materials for the TeachingAbstract
Despite technological resources as the computer become common in the daily life of the students and the teachers, the inclusion of these resources in the classroom has been going slowly. The use of digital resource in schools in addition to meeting the requirements of modern society, it is a means to stimulate and innovate the teaching learning process, made possible by multiple virtual teaching materials with access to computers, but also for concrete materials that can be created by means of 3D printers. From our experience with the use of 3D printer for the construction of teaching models discussed in this work the teachers ' difficulties in tracking possibilities that digital technologies make it possible to teaching permeated by the creation of new teaching materials.
Downloads
References
UIAR, Leonardo de C. D. Um processo para utilizar a tecnologia de impressão 3D na construção de instrumentos didáticos para o Ensino de Ciências 2016. 226 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências: Bauru, São Paulo.
CLIEVER TECNOLOGIA. Disponível em: <https://www.cliever.com.br/>. Acesso em 28 julho 2016.
COMISSÃO ECONÔMICA PARA A AMÉRICA LATINA E O CARIBE. Quase 60% da população brasileira tem acesso à internet, aponta relatório da CEPAL. 2015. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/quase-60-da-populacao-brasileira-tem-acesso-a-internet-aponta-relatorio-da-cepal/>. Acesso em: 24 fev. 2017.
KENSKI, Vani M. Aprendizagem Mediada pela Tecnologia. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.10, p.47-56, set./dez. 2003.
MARINHO, Simão Pedro P.; LOBATO, W. Tecnologias digitais na educação: desafios para a pesquisa na pós-graduação em educação. In: VI Colóquio de Pesquisa em Educação, 2008, Belo Horizonte. VI Colóquio de Pesquisa em Educação, 2008. v. 1. p. 1-9.
PIVA JUNIOR, Dilermando. Sala de aula digital: uma introdução à cultura digital para educadores. 1. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.
UNIÃO INTERNACIONAL DE TELECOMUNICAÇÕES. UIT: 3,7 bilhões de pessoas ainda não têm acesso à Internet no mundo. 2016. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/uit-37-bilhoes-de-pessoas-ainda-nao-tem-acesso-a-internet-no-mundo/>. Acesso em: 24 fev. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.