THE 3D PRINTERS AND NEW PERSPECTIVES FOR TEACHING: possibilities permeated by the use of concrete material

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p445

Keywords:

3D printing, Technologies and Education, Materials for the Teaching

Abstract

Despite technological resources as the computer become common in the daily life of the students and the teachers, the inclusion of these resources in the classroom has been going slowly. The use of digital resource in schools in addition to meeting the requirements of modern society, it is a means to stimulate and innovate the teaching learning process, made possible by multiple virtual teaching materials with access to computers, but also for concrete materials that can be created by means of 3D printers. From our experience with the use of 3D printer for the construction of teaching models discussed in this work the teachers ' difficulties in tracking possibilities that digital technologies make it possible to teaching permeated by the creation of new teaching materials. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

UIAR, Leonardo de C. D. Um processo para utilizar a tecnologia de impressão 3D na construção de instrumentos didáticos para o Ensino de Ciências 2016. 226 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências: Bauru, São Paulo.

CLIEVER TECNOLOGIA. Disponível em: <https://www.cliever.com.br/>. Acesso em 28 julho 2016.

COMISSÃO ECONÔMICA PARA A AMÉRICA LATINA E O CARIBE. Quase 60% da população brasileira tem acesso à internet, aponta relatório da CEPAL. 2015. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/quase-60-da-populacao-brasileira-tem-acesso-a-internet-aponta-relatorio-da-cepal/>. Acesso em: 24 fev. 2017.

KENSKI, Vani M. Aprendizagem Mediada pela Tecnologia. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.10, p.47-56, set./dez. 2003.

MARINHO, Simão Pedro P.; LOBATO, W. Tecnologias digitais na educação: desafios para a pesquisa na pós-graduação em educação. In: VI Colóquio de Pesquisa em Educação, 2008, Belo Horizonte. VI Colóquio de Pesquisa em Educação, 2008. v. 1. p. 1-9.

PIVA JUNIOR, Dilermando. Sala de aula digital: uma introdução à cultura digital para educadores. 1. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.

UNIÃO INTERNACIONAL DE TELECOMUNICAÇÕES. UIT: 3,7 bilhões de pessoas ainda não têm acesso à Internet no mundo. 2016. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/uit-37-bilhoes-de-pessoas-ainda-nao-tem-acesso-a-internet-no-mundo/>. Acesso em: 24 fev. 2017.

Published

2017-07-01

How to Cite

BASNIAK, Maria Ivete; LIZIERO, André Rafael. THE 3D PRINTERS AND NEW PERSPECTIVES FOR TEACHING: possibilities permeated by the use of concrete material. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 4, p. 445–466, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p445. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3321. Acesso em: 22 jul. 2024.