THE MALE BODY AND ITS REPRESENTATION AS CONSUMER MEDIA: cosmetic advertising in Men's Health magazin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p467

Keywords:

Communication, Media Culture, Body, Masculinity, Advertising

Abstract

This work aims to reflect on the concepts of the body as media in the contemporary world and how vanity relates to the male body, stimulating consumption, in the search for a more youthful appearance. We discuss the concept of identity and the way the masculine is represented in the printed advertising of male cosmetics. We seek to understand the consumption of these products through the corporeal image built and presented in print advertising. We conclude by analyzing one ads of men's cosmetics published in Men's Health from July 2015 to understand the relationship between beauty, youth, vanity, and consumption, concluding that male bodies are window displays of identity. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Luiza Coiro-Moraes, Faculdade Cásper Líbero

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade Cásper Líbero. E-mail: anacoiro@gmail.com. 

References

BADINTER, Elisabeth. XY: sobre a identidade masculina. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1991.

BAUMAN, Zigmund. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: BestBolso, 2014.

CARVALHO, Nely de. Publicidade. A linguagem da sedução. São Paulo: editora ática, 2003

ECO, Umberto. História da beleza; tradução: Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2004.

FLOCKER, Michael. O metrossexual: guia de estilo, um manual para o homem moderno. São Paulo: Planeta do Brasil, 2004.

GARCIA, W. Corpo, Midia, Midia e Representação. Estudos Contemporâneos. São Paulo: Thompson, 2005.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Trad. de Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2005

LE BRETON, D. A sociologia do corpo Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

LIPOVETISKY, G. O Império do Efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas (M. L. Machado, Trad.). São Paulo: Companhia das Letras. 2003.

LIPOVETSKY, Gilles. Sedução, Publicidade e Pós-modernidade. Revista FAMECOS. Porto Alegre, n°12, julho, 2000.

LIPOVETISKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do Mundo. Viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1996.

_____________O tempo das tribos. Declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

NIXON, S. Hard Looks: Masculinities, Spectatorship and Contemporary consumption. Londres: UCL Press, 1996.

NOLASCO, S. O mito da masculinidade. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.

SALZMAN, M. L.; MATATHIA, I; O’REILLY, A. The Future of Man. Nova York: Palgrave Macmillan, 2005.

Published

2017-07-01

How to Cite

COIRO-MORAES, Ana Luiza; PONGIDOR, Marta Cristina Buschinelli. THE MALE BODY AND ITS REPRESENTATION AS CONSUMER MEDIA: cosmetic advertising in Men’s Health magazin. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 4, p. 467–487, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p467. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3319. Acesso em: 22 jul. 2024.