A REPRESENTAÇÃO DA MULHER CONTEMPORÂNEA NA PUBLICIDADE: os jovens ditam as novas tendências

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p544

Keywords:

Representação social, mulher brasileira, publicidade, revistas, tendências

Abstract

This is an investigation about the representation of Brazilian women in advertisements of seven national magazines of 2014 - 15 and to verify if there are new tendencies in this representation, taking as reference the research of this author in 2005 whose predominance was of women configured in ideals of beauty and good form, domesticity, femininity and independent financially, indicating innovative trends. The magazines analyzed in this research are Ana MariaCaprichoCarasClaudiaIstoé, Playboy and Superinteressante (editions of 2014 and 2015), print media directed to audiences of age, genre and different classes, thus allowing a more comprehensive view on the image of women in Brazilian advertising.

 

KEYWORDS: Social representation; Brazilian woman; advertising; magazines; tendencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucilene dos Santos Gonzales, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Bauru

Doutora, mestra e graduada em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora da FAAC da Unesp, campus de Bauru, no cursos de Jornalismo e Relações Públicas.E-mail: lucilenegonzales@uol.com.br.

References

BARLETTA, M. Como as mulheres compram: marketing para impactar e seduzir o maior segmento de mercado. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

BASSANEZI, C. Mulheres dos anos dourados, p. 607-639. In: M. Del Priore (org.); C. Bassanezi (coord. de textos). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 1979.

BERQUÓ, E. Arranjos familiares no Brasil: uma visão demográfica. In: NOVAIS, F. A. (org). História da vida privada no Brasil. vol. 4. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

CONSTANTINO, E. P. Representações sociais no contemporâneo. In: VASCONCELOS, M. S. et al. Psicologia: reflexões sobre as relações sujeito-objeto. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.

COSSO, R. Folha Online. São Paulo: 11 jan. 2003. Código civil. Disponível em: . Acesso em: 28 jul. 2004.

OLIVEIRA, D.; PINCIGHER, E.; FERNANDES, D.A. A era da mulherização: poder do consumo feminino força a indústria a alterar produtos e criar novas estratégias de marketing. Revista Isto é Online, São Paulo, 28 jul. 2004. Disponível em: http://www.terra.com.br/istoedinheiro. Acesso em: 01/02/2016.

PINHEIRO, D. Nova mulher, velhas questões. Revista Veja. São Paulo, ago. 2002. Edição especial mulher, p. 13.

REVISTA CLAUDIA. http://mdemulher.abril.com.br/estilo-de-vida/claudia/a-publicidade-avancou-na-forma-de-representar-a-mulher. Visualizado em 14/03/2016.

SAFFIOTI, H.B. I. A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. Vozes, 2ª ed. 1979, coleção de Sociologia Brasileira, vol. 4.

_____. Do artesanal ao industrial: a exploração da mulher. São Paulo: Hucitec, 1981.

VESTERGAARD, T.; SCHRODER, K. A linguagem da propaganda. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

Published

2018-01-01

How to Cite

GONZALES, Lucilene dos Santos. A REPRESENTAÇÃO DA MULHER CONTEMPORÂNEA NA PUBLICIDADE: os jovens ditam as novas tendências. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 544–568, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p544. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3269. Acesso em: 22 jul. 2024.