WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p327

Keywords:

Journalism, Journalist, Diario de Pernambuco, la Vanguardia, Audience

Abstract

With the increased possibility of interactivity from the Web 2.0, journalists were challenged to reinvent themselves as professionals in face of the need for answers to an audience that interacts with vehicles. The objective of this article is to think about these new functions that meet attributions from both journalism and marketing fields, changing journalistic routines and leading to important questions about the values that govern journalists in news selection, verification and editing processes after the advent of social networks. The work is the result of a research, in an ethnographic perspective, carried out in the Diario de Pernambuco, the oldest newspaper in circulation in Latin America, and in the Spanish La Vanguardia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giovana Borges Mesquita, UFPE

Doutora em Comunicação e mestra em Extensão Rural e Desenvolvimento Local pela Universidade Federal de Pernambuco(UFPE), com estágio sanduíche na Universidade Pompeu Fabra de Barcelona (Espanha). Graduada em Jornalismo pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) e em Direito pela Sociedade Caruaruense de Ensino Superior (SCES). Coordena o Grupo de Pesquisa Dinâmicas do Jornalismo e é integrante do grupo Jornalismo e Contemporaneidade da UFPE. Atualmente é professora adjunta I do curso de Comunicação, na Universidade Federal de Pernambuco, Campus Caruaru. Foi professora do curso de graduação em Jornalismo na Universidade Federal do Maranhão. E-mail: giovanamesquita@yahoo.com.br.  

 

References

ABREU, Alzira Alves de. A modernização da imprensa (1970- 2000). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002 (Coleção Descobrindo o Brasil).

ADGHIRNI, Z. L. Mudanças Estruturais no Jornalismo:travessia de uma zona de turbulência. In: PEREIRA, Fábio; MOURA, Dione; ADGHIRNI, Zélia (Org.). Jornalismo e Sociedade Teorias e Metodologias. Florianopolis: Insular, 2012.

BERGHELLA,V. Community Manager y Social Media Editor, nuevos espacios para periodistas. Disponível em: . Acesso em 10 nov. 2013.

CABRAL, Águeda. Realidade expandida: narrativas do digital, edição e produção de sentidos no telejornalismo. Tese de doutorado. Recife: UFPE, 2012.

CASETTI, F.; CHIO, F. Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós, 1999.

CASERO, A.; MARZAL, J. Periodismo em televisión: nuevos horizontes, nuevas tendências. Zamorra, Espanha: Comunicación Social Ediciones y publicaciones, 2011.

FÍGARO, ROSELI; NONATO, C.; Grohmann, Rafael. As mudanças no mundo do trabalho do jornalista. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2013. v. 1. 344 pp.

FIGUERÔA, F. Entrevista concedida pelo editor de Mídias Sociais do Diario de Pernambuco a autora dessa tese. Recife, 2013.

LAGE, Nilson. Conceitos de jornalismo e papéis sociais atribuídos aos jornalistas. Revista Pauta Geral-Estudos em jornalismo,2014.

LOSADA, P. Entrevista concedida pela editora executiva do Diario de Pernambuco a autora dessa tese. Recife, 4 de nov. 2013.

MESQUITA, G. Interfiro, logo existe: a audiência potente e as novas relações no jornalismo. Tese de doutorado. Recife: UFPE, 2014.

PAVLIK, John V. El Periodismo y los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S. A, 2005.

SOUZA, K. Entrevista concedida pela repórter da editoria de Mídias Sociais do Diario de Pernambuco a autora dessa tese. Recife, 4 de nov. 2013.

VENTURA, P. Entrevista concedida pela chefe das redes sociais do Lavanguardia.com à autora do artigo tese. Barcelona, 12, fev. 2013.

Published

2017-05-01

How to Cite

MESQUITA, Giovana Borges. WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing?. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 327–345, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p327. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261. Acesso em: 22 nov. 2024.