On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p219Keywords:
Photographic archives and collections, pubiic History, communication, teachingAbstract
Previous experiences with photographic archives and collections dating from the mid-twentieth century have led me to think about the images that the subjects, the institutions and the epochs shared in their day-to-day discourse. They can be accessed not only in collections, but also on the internet, in exhibitions, in the cinema, in the classroom and in other spaces of coexistence, seen from a platform such as pubiic History. Through the questions that we ask them, it is possible to distinguish how they become present in our daiiy lives. It is possible to reconstitute paths and examine, in the present, echoes of those values that appear visuaiiy. configure the visibility presented. On thinking about images, we carry out montages. The aim of this essay is therefore to expose fragments that are part of the visual culture in Recife. As a reflective platform, the arguments identify and relate some of these fragments.
Downloads
References
ALMEIDA, Janiele R. de e SANTHIAGO, Ricardo (org). História pública no Brasil. Sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016, p. 96.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da reprodutibilidade técnica. In : Obras escolhidas I. São Paulo : Brasiliense, 1987.
_________. Figos frescos. In: Obras escolhidas III. São Paulo: Brasiliense, 1991, p. 213.
CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 1982, p. 13.
CUNHA, Vânia Carneiro da e LIMA, Solange Ferraz de. Fotografias como objeto de coleções e de conhecimento. In: Anais do Museu Histórico Nacional. Rio de Janeiro: O Museu/IPHAN, Edição alusiva aos 60 anos de lançamento do volume I - 1940, 2000.
DIDI-HUBERMANN, Georges. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, Coleção Fábula, 2016.
DURAND, Gilbert. O imaginário. Ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 2001.
ELIAS, Norbert. Sobre o tempo. Rio de Janeiro : Zahar Ed., 1998.
FARGE, Arlette. O sabor do arquivo. São Paulo: Edusp, 2009.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. São Paulo: Forense Universitária, 1987.
GUNTHERT, André. La photographie, intensificateur d’experience. Disponível online:<http://imagesociale.fr/3837> Acesso em 10 de janeiro de 2017.
__________. Vernaculaire. Disponível online: <http://imagesociale.fr/?s=vernaculaire>. Acesso em 10 de janeiro de 2017
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
JARDIM, José Maria. Saberes e sabores do arquivo. Ponto de Acesso, Salvador, V.5, n.1, p.109-111, abr 2011. Disponível online: Acesso em 10 de janeiro de 2017.
LE GOFF, Jacques. Memória e história. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1990.
KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história com imagens: arte e cultura visual. ArtCultura, Uberlândia, v. 8, n. 12, p. 97-115, jan.-jun. 2006. Disponível online: <http://www.artcultura.inhis.ufu.br/PDF12/ArtCultura%2012_knauss.pdf > Acesso em 10 de janeiro de 2017.
LEITE, Miriam Moreira. Imagem e educação. Anais do Seminário Pedagogia da imagem, imagem da pedagogia. Niterói, UFF: 1996.
LISSOVSKY, Mauricio. “A paisagem e a proveniência dos lugares, publicadoem: Contemporânea | comunicação e cultura - vol.09 – n.02 – agosto de 2011. Como palestra, disponível na internet: https://www.youtube.com/watch?v=Sh07Yv9kBAA Acesso em 20 de dezembro de 2016.
________. Quatro + uma dimensão do arquivo. Disponível online: <http://www.pos.eco.ufrj.br/site/corpo_docente_interna.php?id=17>. Acesso em 10 de janeiro de 2017.
MALTA, Albertina Otávia Lacerda e ARAÚJO, Rita de Cássia Barbosa de. Benício Dias: fotografias. Recife: Cepe: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2015, p. 104-105.
MAUAD, Ana Maria. O passado em imagens. Artes visuais e história publica. In: MAUAD, Ana Maria. Tempo, Rio de Janeiro, vol. 1, n °. 2, 1996, p. 73-98.
MENESES, Ulpiano Bezerra de. História e imagem: iconografia/iconologia e além. Publicado em CARDOSO, Ciro F.S. & VAINFAS, Ronaldo, orgs., Novos domínios da história. Rio de Janeiro, Campus/Elsevier, 2012, p. 243-262.
________. Fontes visuais, culturavisual, Históriavisual. Balançoprovisório, propostascautelares. Revista Brasileira de História, 2003, vol. 23, no 45, p. 31, aoexplicitar o que seriavisualidade.
OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. “Olhar, ouvir e escrever”, Revista de ANTROPOLOGIA, São Paulo, USP, 1996, v. 39 no 1. Disponível online: <http://www.revistas.usp.br/ra/article/viewFile/111579/109656> Acesso em 10 de janeiro de 2017.
SARTRE, Jean Paul. A imaginação. Porto Alegre , RS: L&PM, 2008.
SEPIADES. Recommendations for cataloguing photographic collections, European Commission on Preservation and Access, Amsterdam, 2003. Disponível online: <http://www.ica.org/en/sepiades-recommendations-cataloguing-photographic-collections> Acesso em 10 de janeiro de 2017.
VALÉRY, Paul. Introdução ao método de Leonardo da Vinci. São Paulo: Editora 34, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.