SPORTS JOURNALISM IN BACHELOR OF JOURNALISM STUDIES AT BRAZILIAN UNIVERSITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p390

Keywords:

Journalism education, Journalism curriculum, Sports journalism

Abstract

Among the most relevant critiques about journalism studies is the lack of attention to the approach to specialized journalism, such as sports journalism. In order to examine the issue more closely, the curricular structures of 15 bachelor’s degree programs among the best evaluated in Brazil were analyzed in a documentary research, in quest of sports journalism syllabi. It was observed that only 10 of the programs have some content of specialized journalism, and only 5 have sports journalism courses. It is concluded that critiques of the excessively generic formation in journalism, at least in relation to the weakness of the studies in specialized journalism and, in particular, sports journalism, are valid, although the curricular structures meet the new national curricular guidelines for the journalism degree programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Perdigão, Universidade de Brasília

Doutor em Ensino de Ciências e Mestre em Química pela Universidade de São Paulo (USP), Especialista em Jornalismo Esportivo. Graduado em Ciências Exatas pela Universidade de São Paulo e em Pedagogia pela Universidade Paulista (UNIP). Professor da Universidade de Brasília. E-mail: dperdigao@lycos.com.

References

ANTUNES, Fernando Ivo. Jornalismo Esportivo: uma nova disciplina para o curso de graduação em Jornalismo. Universidade do Futebol, 23 dez.2009. Disponível em: <http://universidadedofutebol.com.br/jornalismo-esportivo-uma-nova-disciplina-para-o-curso-de-graduacao-em-jornalismo/>. Acesso em: 12 out.2016.

BERNARDO, Cristiane Hengler Corrêa; LEÃO, Inara Barbosa. Análise das matrizes curriculares dos cursos de Comunicação Social com habilitação em Jornalismo no Brasil: um retrato da realidade nacional. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação Intercom, v.35, n.1, p.253-274, jan./jun.2002. Disponível em: <http://portcom.intercom. org.br/revistas/index.php/revistaintercom/article/view/1107>. Acesso em: 12 out.2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer 492/2001: Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. 3 abr.2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ CES0492.pdf>. Acesso em: 12 out.2016.

______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer 39/2013: Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Jornalismo. 20 fev.2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/maio-2013-pdf/13063-pces039-13-pdf>. Acesso em: 12 out.2016.

CORREIA, João Carlos. O ethos jornalístico: da técnica à reflexão crítica. Verso e Reverso: revista da comunicação, v.23, n.54, 2009. Disponível em: . Acesso em: 13 dez.2016.

FAUSTO NETO, Antonio. A formação jornalística diante de novos cenários. Verso e Reverso: revista da comunicação, v.23, n.54, 2009. Disponível em: . Acesso em: 13 dez.2016.

LOPES, Fernanda Lima. Reflexões sobre políticas educacionais para o ensino de jornalismo no Brasil nos primeiros anos do regime militar. Revista Brasileira de História da Mídia, v.2, n.1, jan./jun.2013. Disponível em: <http://www.unicentro.br/rbhm/ed03/ dossie/03.pdf>. Acesso em: 13 dez.2016.

LÓPEZ, Andrés. La enseñanza del periodismo deportivo en la universidad: trayectoria y desafíos. In: CONGRESO DE PERIODISMO Y MEDIOS DE COMUNICACIÓN, 1., 2012, La Plata. Ponencias... La Plata: Universidad Nacional de La Plata, 2012. Disponível em: <http://www.perio.unlp.edu.ar/congresos/sites/perio.unlp.edu.ar. congresos/files/mesa_5-lopez_final.pdf>. Acesso em: 13 dez.2016.

MURCIANO, Marcial. La enseñanza del periodismo: nuevos desafíos internos y externos. Cuadernos de Periodistas, n.5, p.89-100, dez.2005. Disponível em: . Acesso em: 13 dez.2016.

RODRÍGUEZ Charry, César Augusto; SALAZAR Manrique, Jorge A. Periodismo especializado en política y economía en Colombia: entre cruces digitales. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda, 2016. Disponível em: . Acesso em: 13 dez.2016.

SCHUCH, Hélio Ademar. Adequação do ensino na formação de jornalistas. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação Intercom, v.25, n.1, p.87-106, jan./jun.2002. Disponível em: <http://portcom.intercom.org.br/revistas/index.php/revistaintercom/ article/view/443>. Acesso em: 12 out.2016.

SILVEIRA, Nathália Ely da. Jornalismo Esportivo: conceitos e práticas. 2009. 92 f. Monografia (Graduação em Jornalismo) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009. Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/22683/000740013.pdf?sequenc>. Acesso em: 13 dez.2016.

SOUSA, Cidoval Morais de; LOURES, Ângela. Crítica de mídia e ensino do Jornalismo: uma relação necessária. Observatório da Imprensa, n.398, 12 set.2006. Disponível em: <http://observatoriodaimprensa.com.br/diretorio-academico/critica-de-midia-e-ensino-do-jornalismo-uma-relacao-necessaria/>. Acesso em: 12 out.2016.

Published

2017-05-01

How to Cite

PERDIGÃO, Daniel. SPORTS JOURNALISM IN BACHELOR OF JOURNALISM STUDIES AT BRAZILIAN UNIVERSITIES. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 390–414, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p390. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3029. Acesso em: 19 may. 2024.