Instagram and disqualification of women in brazilian presidential elections in 2014
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p84Keywords:
election communication, Dilma Rousseff, disqualification, InstagramAbstract
This article analyzes the disqualification of women in brazilian presidential elections in 2014, taking as an example the comments against President Dilma Rousseff (PT) during the second round of the presidential campaign in 2014, published on the official profile on Instagram. For this, the comments of the seven posts were analyzed with more "likes", according to the categories of disqualification "world", "political party" or "candidate" (PANKE, 2012). The research shows that the words directed Dilma present criticism related to gender over the political content. To interpret the data, authors will be used as Luis Felipe Miguel and Flavia Biroli (2014), Marta Lamas (2013) and Luciana Panke (2015), addressing gender issues.
Downloads
References
Referências
ALVES, Branca; PITANGUY, Jacqueline. O que é feminismo? São Paulo:
Brasiliense, 1985.
BORBA, F. "O uso estratégico das inserções nas eleições presidenciais
brasileiras", Revista Compolítica, v. 2, n.2, p.93-120, 2012.
CERVA, Daniela; CORNEJO, Eduardo 2014: Entre la Ausência y lo Insulso: La
Agenda de Género en las Campanas Presidenciales de 2012. Revista Ação
Midiática, n° 7, 2014, p. 01-24.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário da língua portuguesa. 5.
ed. Curitiba: Positivo, 2010.
HOLLAND, Jack. Una breve historia de la misoginia. México: Editorial Océano
de México, 2010.
LAMAS, M. El género. La construcción cultural de la diferencia sexual.
México: Unam, 2013.
Revista Observatório, Paimas, v. 3, n. 1, p. 84-104, jan./mar. 2017
_ _revisto
Observatório
ISSN n° 2447-4266 Vol. 3, n. 1, Janeiro-Março. 2017
DOI: http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3nlp84
LIPOVETSKY, Gilles. La tercera mujer. México: Edamsa Impresiones, 2012.
MIGUEL, Luis Felipe; BIROLI, Flávia. Feminismo e Política: uma introdução. São
Paulo: Boitempo, 2014.
MIGUEL, Luis Felipe; BIROLI, Flávia. Caleidoscópio Convexo: mulheres, política
e mídia. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
PANKE, L. "Categorias de desqualificação na propaganda eleitora", Revista Em
Debate, v.4, n.4, p.7-14, 2012.
PANKE, L. "Campanas electorales para mujeres - retos y tendências", México:
Editorial Piso 15, 2015.
QUEIROZ, Adolpho; ANDRADE, Mariana. Propaganda política, estratégias,
personagens e história das mídias. Capivari: Editora EME, 2013.
SERRET, Esteia. El género y lo simbólico. La constitución imaginaria de la
identidad feminina. Oaxaca: Instituto de la Mujer Oaxaquena, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.