Instagram and disqualification of women in brazilian presidential elections in 2014

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p84

Keywords:

election communication, Dilma Rousseff, disqualification, Instagram

Abstract

This article analyzes the disqualification of women in brazilian presidential elections in 2014, taking as an example the comments against President Dilma Rousseff (PT) during the second round of the presidential campaign in 2014, published on the official profile on Instagram. For this, the comments of the seven posts were analyzed with more "likes", according to the categories of disqualification "world", "political party" or "candidate" (PANKE, 2012). The research shows that the words directed Dilma present criticism related to gender over the political content. To interpret the data, authors will be used as Luis Felipe Miguel and Flavia Biroli (2014), Marta Lamas (2013) and Luciana Panke (2015), addressing gender issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Panke, Universidade Federal do Paraná

Pós-doutorado em Comunicação Política na Universidade Autônoma Metropolitana (UAM- México). Doutora em Ciências da Comunicação (USP); Professora da Universidade Federal do Paraná na graduação em Comunicação Social (Publicidade e Propaganda) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação. E-mail: lupanke@gmail.com.

Alice Lima, Universidade Federal do Paraná

Jornalista graduada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e mestranda em Comunicação na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Desenvolve pesquisas na área de comunicação política, com foco em gênero e campanhas eleitorais. Bolsista Capes.

References

Referências

ALVES, Branca; PITANGUY, Jacqueline. O que é feminismo? São Paulo:

Brasiliense, 1985.

BORBA, F. "O uso estratégico das inserções nas eleições presidenciais

brasileiras", Revista Compolítica, v. 2, n.2, p.93-120, 2012.

CERVA, Daniela; CORNEJO, Eduardo 2014: Entre la Ausência y lo Insulso: La

Agenda de Género en las Campanas Presidenciales de 2012. Revista Ação

Midiática, n° 7, 2014, p. 01-24.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário da língua portuguesa. 5.

ed. Curitiba: Positivo, 2010.

HOLLAND, Jack. Una breve historia de la misoginia. México: Editorial Océano

de México, 2010.

LAMAS, M. El género. La construcción cultural de la diferencia sexual.

México: Unam, 2013.

Revista Observatório, Paimas, v. 3, n. 1, p. 84-104, jan./mar. 2017

_ _revisto

Observatório

ISSN n° 2447-4266 Vol. 3, n. 1, Janeiro-Março. 2017

DOI: http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3nlp84

LIPOVETSKY, Gilles. La tercera mujer. México: Edamsa Impresiones, 2012.

MIGUEL, Luis Felipe; BIROLI, Flávia. Feminismo e Política: uma introdução. São

Paulo: Boitempo, 2014.

MIGUEL, Luis Felipe; BIROLI, Flávia. Caleidoscópio Convexo: mulheres, política

e mídia. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

PANKE, L. "Categorias de desqualificação na propaganda eleitora", Revista Em

Debate, v.4, n.4, p.7-14, 2012.

PANKE, L. "Campanas electorales para mujeres - retos y tendências", México:

Editorial Piso 15, 2015.

QUEIROZ, Adolpho; ANDRADE, Mariana. Propaganda política, estratégias,

personagens e história das mídias. Capivari: Editora EME, 2013.

SERRET, Esteia. El género y lo simbólico. La constitución imaginaria de la

identidad feminina. Oaxaca: Instituto de la Mujer Oaxaquena, 2006.

Published

2017-03-30

How to Cite

PANKE, Luciana; LIMA, Alice. Instagram and disqualification of women in brazilian presidential elections in 2014. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 84–104, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p84. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2908. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático