PROFESSIONALTEACHER IN PUBLIC SCHOOLS OF TOCANTINS STATE: new context of teaching and learning by digital technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p394

Keywords:

Teacher professionalization, Digital technologies, Educational innovation

Abstract

ABSTRACT

This article is the cut of the Technical Report of the Workshop Theoretical and
Practices Training Course of PROUCA-Tocantins , developed with professionals in the municipal schools from August 2013 to December 2014. The aim is to relate the
pedagogical proposal of training teachers and managers of municipal schools for the pedagogical use of Information and Communication Digital Technologies (TDIC), from the use of the laptop. Further, the present design of two workshops and their recreation in three municipal schools, among the fifteen workshops offered in the training course. The methodology was based on the analysis of the Technical Report Theoretical-Practical Training Course of PROUCA-Tocantins. There is evidence that the inclusion of TDIC and laptop from Thematic Projects boosted a new relationship between teachers and students, actors and partners in work teams. There are indications that the inclusion of TDIC and laptop to pedagogical practices, motivated students to search, read, select, organize and share Information, dialogue, co-authored write and express new knowledge in different media languages for publication. There is evidence that the training helped minimize the insecurity of teachers to integrate TDIC and the laptop to pedagogical practices. Among the challenges present, there are different leveis of technological and pedagogical appropriation of school workers. It presents, as emerging indicator, the continuity of the studies of training within the school context, with a differentiated set of workshops.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvana Donadio Lemos, Centro Universitário Senac, São Paulo

Doutorado e Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação Educação (Currículo), da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Participou no Pós-doutorado no Projeto de Pesquisa "A Sala de Aula no Século XXI: Inovação e Criticidade”, durante o período de fevereiro de 2011 a dezembro de 2012, bolsista CNPq. Participou como pesquisadora no Projeto de Pesquisa "O Currículo do Século XXI: a integração das TIC ao currículo - inovação, conhecimento científico e aprendizagem”, durante o período de 2011 a 2013. Participou da formação dos profissionais da rede municipal de São Bernardo do Campo, cujo objetivo foi o de promover a reflexão crítica sobre a inserção das TDIC e dos recursos do laptop, ao currículo escolar, durante o período de 2012 a 2013. Integrou a equipe de conteúdos e formação do Projeto PROUCA Tocantins, com a proposta de formar os formadores da Universidade Federal de Tocantins - UFT, para o uso pedagógico das TDIC. Atualmente, professora no Centro Universitário Senac, São Paulo, modalidade EAD, Pós-graduação Lato Sensu. E-mail: sil.lemos@uol.com.br

References

BOGDAN, R.; BIKLEN, D. 1996. Investigação qualitativa em educação. Uma

introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora Ltda., p.336.

CERT. 2012. Cartilha segurança na internet. Disponível em: <http://cartilha.cert.br>.

Acesso em: 19/05/ 2015.

FREITAS. Noemia Lelles. 1997. A árvore que não queria morrer. Rio de Janeiro: Coleção Galinho Dourado.

AUTOR. Relatório técnico das oficias teórico-práticas. 2014. Prouca-TO.

GLOBO. Programa Fantástico.Perigos na internet. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=Ew8oesZP7u4> . Acesso em: 19/05/ 2015.

REDES. Internet segura perigos em redes sociais salas de chat. Disponível em:

<https://www.youtube.com/watch?v=dhiVXO0ZtRQ>. Acesso em: 19/05/ 2015.

______. Privacidade nas redes sociais. Disponível em:

< https://www.youtube.com/watch?v=GSI7tf-Z9S0>. Acesso em: 19/05/ 2015.

_____. Segurança nas redes sociais. Disponível em:

< https://www.youtube.com/watch?v=W8oBg59RjWc>. Acesso em: 19/05/ 2015.

RESOL. Cartilha limpeza urbana. Disponível em: <http://www.resol.com.br/cartilha/>. Acesso em: 19/05/ 2015.

______. Instituto de informações sobre saneamento básico e meio ambiente. Disponível em: . Acesso em: 19/05/2015.

______. Resíduos sólidos. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=qSUuWq2eqjc >. Acesso em: 19/05/2015.

SCHWARSZ, Lilia Moritz. 2013. A corte portuguesa chega ao Brasil (1808-1821). São Paulo: Companhia das Letras, p. 96.

Published

2016-10-30

How to Cite

LEMOS, Silvana Donadio. PROFESSIONALTEACHER IN PUBLIC SCHOOLS OF TOCANTINS STATE: new context of teaching and learning by digital technologies. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 394–418, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p394. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2386. Acesso em: 22 jul. 2024.