SPACE, FAMILY AND WORK: the advertisement of a country under transformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p322

Keywords:

Consumption, Marketing, advertising, segmentation, semiotics

Abstract

 

The immense transformations that Brazil has undergone in the last decade -
connected, as it is known, to the consumption - have brought great challenges to
marketing and advertising. This paper intends to discuss, from an interpretive look,
how this new socio-cultural panorama has manifested itself in terms of sign in the
Brazilian advertising, subverting basic issues such as demographic segmentation and positioning. From the analytical perspective of semiotics along with the theoretical references of the anthropology of consumption, we examine how the imaginary of the elite and the popular unfold in the current Brazilian advertising, delimiting two worlds that complete one another, between which transitions are allowed and from which maybe we can understand the dynamics of the contemporary consumption.

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Author Biography

Bruno Pompeu, Istituto Europeo di Design - IED-SP

Publicitário, formado pela Escola de Comunicações e Artes, da Universidade de São Paulo (ECA-USP). É mestre e doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (PPGCOM-USP), tendo se dedicado, nos últimos dez anos, aos estudos do consumo e da comunicação, tendo por base teórico-metodológica a semiótica. É professor do Istituto Europeo di Design (IED-SP) em nível de graduação e pós-graduação, além de ministrar aulas de semiótica, antropologia, comunicação e consumo em nível de pós-graduação em diversas instituições de ensino, como USP, FIA, Senac, Trevisan e Belas Artes. Atua como consultor de pesquisa de mercado em semiótica, tendo já atendido a várias agências de publicidade, institutos de pesquisa e empresas, como Natura, Sadia, Unilever, Nestlé, Record, Josapar, GM, Fiat, Brastemp etc., muitas vezes acompanhando sua orientadora, a Prof.ª Dr.ª Clotilde Perez. É responsável pelas pesquisas em semiótica do instituto de pesquisa Ibope. É sócio fundador da Casa Semio, espaço dedicado exclusivamente às pesquisas (científicas e de mercado) em semiótica. E-mail: brupompeu@gmail.com

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Published

2016-10-30

How to Cite

POMPEU, Bruno. SPACE, FAMILY AND WORK: the advertisement of a country under transformation. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 322–345, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p322. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2368. Acesso em: 22 nov. 2024.