SPACE, FAMILY AND WORK: the advertisement of a country under transformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p322

Keywords:

Consumption, Marketing, advertising, segmentation, semiotics

Abstract

 

The immense transformations that Brazil has undergone in the last decade -
connected, as it is known, to the consumption - have brought great challenges to
marketing and advertising. This paper intends to discuss, from an interpretive look,
how this new socio-cultural panorama has manifested itself in terms of sign in the
Brazilian advertising, subverting basic issues such as demographic segmentation and positioning. From the analytical perspective of semiotics along with the theoretical references of the anthropology of consumption, we examine how the imaginary of the elite and the popular unfold in the current Brazilian advertising, delimiting two worlds that complete one another, between which transitions are allowed and from which maybe we can understand the dynamics of the contemporary consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Pompeu, Istituto Europeo di Design - IED-SP

Publicitário, formado pela Escola de Comunicações e Artes, da Universidade de São Paulo (ECA-USP). É mestre e doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (PPGCOM-USP), tendo se dedicado, nos últimos dez anos, aos estudos do consumo e da comunicação, tendo por base teórico-metodológica a semiótica. É professor do Istituto Europeo di Design (IED-SP) em nível de graduação e pós-graduação, além de ministrar aulas de semiótica, antropologia, comunicação e consumo em nível de pós-graduação em diversas instituições de ensino, como USP, FIA, Senac, Trevisan e Belas Artes. Atua como consultor de pesquisa de mercado em semiótica, tendo já atendido a várias agências de publicidade, institutos de pesquisa e empresas, como Natura, Sadia, Unilever, Nestlé, Record, Josapar, GM, Fiat, Brastemp etc., muitas vezes acompanhando sua orientadora, a Prof.ª Dr.ª Clotilde Perez. É responsável pelas pesquisas em semiótica do instituto de pesquisa Ibope. É sócio fundador da Casa Semio, espaço dedicado exclusivamente às pesquisas (científicas e de mercado) em semiótica. E-mail: brupompeu@gmail.com

References

DAMATTA, Roberto. A casa & a rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. 5. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

CANEVACCI, Massimo. Publicidade transitiva: para minorias não-minoritárias. In: PEREZ, Clotilde; BARBOSA, Ivan Santo. Hiperpublicidade 1: fundamentos e interfaces. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

CARDOSO, Fernando Henrique. Pensadores que inventaram o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação de famílias brasileiras dob o regime da economia patriarcal. 51. ed. São Paulo: Global, 2006.

KAMAKURA, Wagner A.; MAZZON, José Afonso. Estratificação socioeconômica e consumo no Brasil. São Paulo: Blucher, 2013.

KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Princípios de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

MEIRELLES, Renato; ATHAYDE, Celso. Um país chamado favela: a maior pesquisa já feita sobre a favela brasileira. São Paulo: Gente, 2014.

NERI, Marcelo. A nova classe média: o lado brilhante da base da pirâmide. São Paulo: Saraiva, 2011.

ROCHA, Everardo; PEREIRA, Cláudia (orgs.). Cultura e imaginação publicitária. Rio de Janeiro: Mauad, 2013.

ROCHA, Everardo. Representações do consumo: estudos sobre a narrativa publicitária. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.

SANTAELLA, Lucia. O método anticartesiano de C. S. Peirce. São Paulo: UNESP, 2004a.

________. A teoria geral dos signos: como as linguagens significam as coisas. São Paulo: Pioneira Thomson, 2004b.

________. Semiótica aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004c.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfred. Estratégias semióticas da publicidade. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

YANAZE, Mitsuru Higuch. Gestão de marketing e comunicação: avanços e aplicações. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2011.

YASUDA, Aurora; Oliveira, Diva Maria Tammaro de. Pesquisa de marketing: guia para a prática de pesquisa de mercado. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

ZIZEK, Slavoj. Problemas no paraíso. In: Cidades rebeldes: Passe Livre e as manifestações que tomaram as ruas do Brasil. São Paulo: Boitempo, 2013.

Published

2016-10-30

How to Cite

POMPEU, Bruno. SPACE, FAMILY AND WORK: the advertisement of a country under transformation. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 322–345, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p322. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2368. Acesso em: 22 jul. 2024.