BRAND COMMUNICATION IN SOCIAL NETWORKS ON THE INTERNET: Advertising Approach Styles on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p221

Keywords:

instagram, Advertising, brand, digital communication

Abstract

This paper seeks to identify the advertising approach styles of brands on Instagram. Therefore, it is adopted as theoretical framework the concepts of mobility, interstitial spaces, visibility and marketing 3.0, supported by Santaella (2007; 2008); Thompson (1998, 2008) and Kotler (2010). The empirical accompanies netnographic method, presenting as research corpus brazilian brands Farm, Arezzo, Dress to, Cia. Marítima and lorane, whose styles are categorized as conceptual, retailer, semi retailer, semi retailer colaborative and sponsorship's semi retailer. However, the observed data also suggest that the styles can be hybrids and the brands are still groping to seize the digital convergence phenomenon.

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Author Biographies

Renata Alves de Albuquerque Othon, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Mídia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e integrante do grupo de pesquisa Gemini - Análise e Pesquisa em Cultura, Processos e Produtos Midiáticos. Executiva de contas na empresa Artc&C Comunicação Integrada. Graduada em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela UFRN (2013) e em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda pela Universidade Potiguar (UnP, 2012). E-mail: renata.othon@hotmail.com

Maria das Graças Pinto Coelho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2002), graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1985) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1996). Bolsista-sanduíche da CAPES na Loughborough University - Reino Unido, onde produziu pesquisas em metodologias de estudos de mídia, ano: 2000. Participou como membro do Grupo de Pesquisas e Estudos de Mídia da Loughborough University - Reino Unido - Culture and Media Analysis Research Group (CaMARG). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e ex- coordenadora do Programa de pós-graduação em Estudos da Mídia, além de membro do Programa de Pós-graduação em Educação da UFRN. Realizou pós-doutorado na Universidade Federal do Rio de Janeiro PPGCOM/UFRJ. E-mail: gpcoelho@ufrnet.br.  

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Published

2016-08-31

How to Cite

OTHON, Renata Alves de Albuquerque; COELHO, Maria das Graças Pinto. BRAND COMMUNICATION IN SOCIAL NETWORKS ON THE INTERNET: Advertising Approach Styles on Instagram. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 221–245, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p221. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2276. Acesso em: 20 dec. 2024.