ADVERTISING, ENUNCIATION AND AUGMENTED REALITY: the person category developments in the digital age
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p248Keywords:
advertising, semiotics, communication, cyberculture, augmented realityAbstract
In this article, we aim to reflect on an advertising action that was used augmented reality technology developed for Linx brand in March 2011. We mobilized foundations of semiotics Discursive, specifically on the subject of enunciation and the installation of the category of person, articulating with concepts accustomed to the media, especially the perspectives used to understand the phenomenon of cyberculture. We intend, therefore, to identify peculiarities in
interactions mediated by augmented reality devices, considering this type of communicative activity as absolutely new aspect to the studies of advertising discourse.
Downloads
References
AZEVEDO, Sandro Torres de. Corpo, cidade e novas tecnologias: aspectos do poder no contexto da mobilidade contemporânea. In: FACCIN, Milton; NOGUEIRA, Maria Alice; VAZ, Élida. Narrativas da cidade: perspectivas multidisciplinares sobre a urbe contemporânea. Rio de Janeiro: E-papers, 2013.
FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as projeções de pessoa, tempo e espaço no discurso. São Paulo: Ática, 2001.
FONTANILLE, Jacques. Significação e visualidade: exercícios práticos. Porto
Alegre: Sulinas, 2005.
GREIMAS, Algirdas Julien. Da imperfeição. São Paulo: Hacker, 2002.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro:
DP&A Editora, 2005.
JOHNSON, Steven. A cultura da interface: como o computador transforma
nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
LANDOWSKI, Eric. Interacciones arriesgadas. Lima: Fondo Editorial, 2009.
. Modos de presença do visível. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de (org.).
Semiótica plástica. São Paulo: Hacker, 2004.
LEMOS, André. Anjos interativos e retribalização do mundo: sobre interatividade
e interfaces digitais. In: Tendências XXI, APDC - Lisboa, n° 02, 1997. Disponível
em: http://www.facom.ufba.br/ciberpesquisa/lemos/interativo.pdf. Acesso em:
abr 2015.
. Cibercultura: alguns pontos para compreender a nossa época. In:
LEMOS, André; CUNHA, Paulo (Orgs.). Olhares sobre a Cibercultura. Rio de
Janeiro: Ed. E-papers, 2003.
. LEMOS, André. Cibercultura e mobilidade: a era da conexão. In: LE-
ÃO, Lucia (org.). Derivas: cartografias do ciberespaço. São Paulo: Annablu-
me/Senac, 2004.
OLIVEIRA, Ana Cláudia de. Interação nas mídias. In: PRIMO, Alex; OLIVEIRA, Ana
Cláudia; NASCIMENTO, Geralodo Carlos; RONSINI, Veneza Mayora (Orgs.). Co-
municação e interações: livro da Compôs 2008. Porto Alegre: Sulina, 2008.
TURKLE, Sherry. A vida no ecrã: a identidade na era da Internet. Lisboa: Relógio
D'água, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.