CINEMA IN THE AMAZONAS: the colonized imaginary navigating in a sociology of absences and emergencies
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p93Keywords:
Communicational ecosystems, Sociology of emergencies, Cinema in Amazon, ImaginaryAbstract
This paper proposes a reflection on the Cinema in the Amazon, presenting aspects of audiovisual production since the beginning of the twentieth century to the contemporary, emphasizing the production of local filmmakers. We propose setting up a "communication ecosystem" from the relationship between historical context, artists, environment, public policy, aesthetics and ideologies. The theoretical and methodological approach of the idea of sociology of absences and emergencies, Boaventura de Sousa Santos, in dialogue with Amazonian authors like Paes Loureiro, and theorists of culture and audiovisual. In addition to the literature search was conducted a field study to map the situation of the regional audiovisual sector. It is perceived that by various factors throughout history, the Amazonas film is a segment that remains almost invisible or ignored, as well as being separated from the industrial system of production, distribution and exhibition, has not won the recognition of the regional public.
Downloads
References
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme. Lisboa:Texto & Grafia, 2010.
COSTA, Selda V. Eldorado das ilusões. Cinema e sociedade. Manaus: 1897-1935. Manaus, Editora da Universidade do Amazonas, 1997.
COSTA, Selda V. Cinema na Amazônia. Revista História, Ciências, Saúde, vol.
VI (suplemento), pp. 1073-1123, set. 2000.
COSTA, Selda V.; LOBO, Narciso. Hoje tem Guarany. São Paulo, Edições dos Autores, 1983.
COLFERAI, Sandro Adalberto. Um jeito amazônida de ser mundo - A Amazônia como metáfora do ecossistema comunicacional: uma leitura do conceito a partir da região. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Amazonas, Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Cultura na Amazônia. Manaus: UFAM, 2014.
DAOU, Ana Maria. A Belle Époque Amazônica (Descobrindo o Brasil). Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
FREITAS, Ítala Clay de Oliveira. Configurando mosaicos sobre cultura e arte no Amazonas. In: MONTEIRO, Gilson Vieira; ABBUD, Maria Emília de Oliveira Pereira; PEREIRA, Mirna Feitosa (orgs.). Estudos e perspectivas dos ecossistemas na comunicação. Manaus: Edua/UFAM, 2012.
IKEDA, Marcelo; LIMA Dellani (orgs.). Cinema de garagem: panorama da produção brasileira independente do novo século. Rio de Janeiro: WSET Multimídia, 2012.
LOBO, Narciso J. Freire. A tônica da descontinuidade. Cinema e política na década de 60. Manaus, Editora de Universidade do Amazonas, 1994.
LYRA, Bernadette. Cinema periférico de bordas. In: Revista Comunicação, Mídia e Consumo. Vol 6, nº. 15. São Paulo, mar 2009.
MONTEIRO, Gilson Vieira; ABBUD, Maria Emília de Oliveira Pereira; PEREIRA, Mirna Feitosa (orgs.). Estudos e perspectivas dos ecossistemas na comunicação. Manaus: Edua/Ufam, 2012.
NOGUEIRA, Luís. Manuais de Cinema II - Gêneros cinematográficos. Covilhã: LabCom Books, 2010.
PAES LOUREIRO, João de Jesus. Cultura amazônica - Uma poética do imaginário. Manaus: Editora Valer, 2015.
PEREIRA, Mirna Feitoza. Ecossistemas comunicacionais: uma proposição conceitual. In: MALCHER, Maria Ataíde; SEIXAS, Netília Silva dos Anjos; LIMA, Regina Lúcia Alves de; AMARAL FILHO, Otacílio (orgs.). Comunicação Midiatizada na e da Amazônia. Belém: Fadesp, 2011.
PINTO, Renan Freitas. Viagem das ideias. Manaus: Valer, 2006.
SANTAELLA, Lúcia. Culturas e artes do pós-humano: Da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Editora Cortez. 2010.
SILVA, Juremir Machado da. As tecnologias do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2006.
SIQUEIRA, Graciene Silva de. Vídeo digital: uma alternativa à produção cinematográfica em Manaus (AM). Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Amazonas, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação. Manaus: Ufam, 2011.
SORANZ, Gustavo. Território Imaginado – Imagens da Amazônia no cinema. Manaus: Edições Muiraquitã, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.