A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p163

Keywords:

Public history, Digital simulation, Videogame

Abstract

This study originated from the thinking generated by a post-doctoral research that investigates how Computer games can contribute to the production and representations sharing, pictures and an imaginary about the past, acting as support for the memory collective. The article proposes a study of the links between digital simulation, knowledge of the past history and the public based on the discussion of recent literature production of American historians on the same matter. The article criticizes the dichotomy between commercial educational digital games concludes that the fictional elements present in simulations and digital games offer the opportunity to exercise exploitation of counterfactual history. This feature, combined with the possibility of data expression and complex historical knowledge, make the simulations and valuable digital games to the fie ld of public history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helyom Viana Telles, Universidade Federal da Bahia

Pós-Doutorado em Educação pela Uneb (2015). Possui Licenciatura em História pela Universidade Federal da Bahia (1997), Bacharelado em História pela Universidade Federal da Bahia (2000), Bacharelado em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (2004). É Especialista em Avaliação Educacional pela Universidade do Estado da Bahia (2003), Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (2004) e Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (2009). Foi Criador e Coordenador do NAHV - Núcleo de Antropologia da Imagem e História Visual (FTC). É Pesquisador do Grupo Comunidades Virtuais (PPGEduC-UNEB). É Pesquisador filiado às seguintes organizações: American Anthropological Association, American Historical Association, Asociación Antropólogos Iberoamericanos En Red, Associação Nacional de Professores Universitários de História (ANPUH) e Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia (SBTHH). E-mail: helyom@ufba.br.

References

ABT, C. C. Serious Games. Viking Press, 1970.

AARSETH, Espen. Cibertext. Perspectives on ergodic literature. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 1997.

ALMEIDA, Janiele Rabêlo de; ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira. História pública: entre as “políticas públicas” e os “públicos da história”. IN: ANPUH - XVII SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA: CONHECIMENTO HISTÓRICO E DIÁLOGO SOCIAL. Anais...Natal,2013, p.1-10. Disponível em: http://www.snh2013.anpuh.org/resources/anais/27/1364156201_ARQUIVO_TextoFinal_ANPUHNATAL_HistoriaPublica_2013.pdf. Acesso em: 10 jun. 2014.

ALVES, L. R. G. . Nativos Digitais: Games, Comunidades e Aprendizagens. In: MORAES, Ubirajara Carnevale de. (org.). Tecnologia Educacional e Aprendizagem: o uso dos recursos digitais. Livro Pronto: São Paulo, 2007, p. 233-251

ARRUDA, Eucídio P. Jogos digitais e aprendizagens: o jogo Age of empires III desenvolve ideias e raciocínios históricos de jovens jogadores? Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Belo Horizonte: UFMG, 2009.

_____________. O papel dos videogames na aprendizagem de conceitos e analogias históricas pelos jovens. Ensino em Re-Vista, v.18, n.2, p.287-297, jul./dez. 2011.

BANKS, Marcus. Interactive Multimedia and antropology – a sceptical view. University of Oxford, June, 1994.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação. Lisboa: Relógio D’água, 1981.

BOLTER, J. D.; GRUSIN, R. Remediation: Undestanding new media. Cambridge: MIT Press, 2000.

BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge, MA: MIT Press, 2007.

DOW, Douglas N. Historical Veneers Anachronism, Simulation, and Art History in Assassin’s Creed II. In: Playing With The Past. Digital Games And The Simulation Of History. KAPELL, M. et al (orgs). Bloomsburry: Continuum, 2013 p.215-231.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1999.

______________. Os desafios da escrita. São Paulo: UNESP, 2002.

____________.A história ou a leitura do tempo. Belo Horizonte: Autêntica,2009.

DANNIAU, Fien. Public History in a Digital Context. Back to the Future or Back to Basics ? Low Countries Historical Review, vol. 128-4, 2013, p. 118-144.

DJAOUTI, Damien et al.Chapter 3: Origins of Serious Games.In. Springer: London/ Dordrecht /Heidelberg/ New York, 2011, p.25-44. Disponível em: http://www.ludoscience.com/files/ressources/origins_of_serious_games.pdf.Acesso em: 10 set. 2014.

FALCÃO, Thiago. Uma Elaboração a Respeito da Noção de Camadas Relacionais de Prescrição. Disponível em:http://www.sbgames.org/sbgames2011/proceedings/sbgames/papers/cult/full/92276_1.pdf. Acesso em: 05 jun.2013.

FRASCA, Gonzalo. Ludology meets narratology:

similitude and differences between (video)games and narrative. Parnasso 3: Helsinki, 1999, p. 365-371. Disponível em: http://www.ludology.org/articles/ludology.htm. Acesso em: 2 jun. 2013.

________________. Simulation 101:simulation versus representation. 2001. Disponível em: http://www.ludology.org/articles/sim1/simulation101d.html.Acesso em 4 jun. 2013.

FRISCHER, B. et al. Virtual Reality and Ancient Rome: The UCLA Cultural VR Lab's Santa Maria Maggiore Project Virtual Reality. In: BARCELO, A. et al. Archaeology, British Archaeological Reports International Series S 843. ArcheoPress, Oxford, 2000, p. 155-162.

FOGU, Claudio. Digitalizing historical consciousness. History and Theory, Theme Issue 47, may. Wesleyan University, 2009, p. 103-121.

GUBERN, R. La mirada opulenta: exploracion de la iconosfera contemporânea.3ª ed. Barcelona: Gustavo Gili, 1994.

JENKINS, H.Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

KANSTEINER, Wulf. Alternate Worlds and Invented Communities: History and Historical Consciousness in the Age of Interactive Media. In: JENKINS, Keith et al (orgs.).Manifestos for History. London: Routledge, 2007, p.131-148.

KUSIAK, J. Virtual Historiography: How History is Presented in Entertainment Based Computer Games. Truman State University, 2002.

LAPA, José Roberto do Amaral. A história em questão: historiografia brasileira contemporânea. Petrópolis, Vozes, 1976.

LEMOS, André. Desmecanização do universo: das máquinas desejantes aos sistemas complexos. Disponível em: http://members.tripod.com/ohermeneuta/ANA5.html. Acesso em: 20 de maio de 2004.

LOWENTHAL, David. El pasado es un país extraño. Madrid: Akal Universitaria, 1998.

MACHADO, Arlindo. Regimes de Imersão e Modos de Agenciamento. In: MACIEL, Kátia (org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contracapa, 2009, p. 71-83.

MCCALL, Jeremiah. Navigating the Problem Space: The Medium of Simulation Games in the Teaching of History. History Teacher, nov. 2012, vol. 46, issue 1, p.9-28. Disponível em: http://www.societyforhistoryeducation.org/pdfs/McCall.pdf. Acesso em 20 ago. 2014.

MOTÓN, Angel Luis Hueso. O homem e o mundo midiático no princípio de m novo século. In. NÓVOA, Jorge et al. Cinematógrafo: Um olhar sobre a história. Salvador, São Paulo: UFBA/UNESP, 2009, p.29-40.

MURRAY, Janet H. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo, Unesp, 2003.

PEREZ, Oliver. et al.Playing at scientists: video games and popularising science. Quaderns del CAC (Consell de l'Audiovisual de Catalunya) Issue 30, January - June 2008, p.28-35.

POOLE, Steven. Trigger Happy: Videogames and the Entertainment Revolution. New York:Arcade Press, 2000.

RIGELOW, Bruce E. Simulation Review : Simulations in History. Simulation & Gaming June, 1978, p. 209-220. Disponível em <http://sag.sagepub.com/content/9/2/209.citation> Acesso em 20 jun. 2014.

SANTANA, Leovigildo. Os jogos eletrônicos na era do aluno virtual: brincar e aprender. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade do Oeste Paulista, 2007.

SANTOS, Christiano Britto Monteiro. Medal of Honor e a construção da memória da Segunda Guerra Mundial. Dissertação (Mestrado em História). Programa de Pós-Graduação em História. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 2009.

SAUVÉ, L.; et al. Distinguishing between games and simulations: A systematic review. Educational Technology & Society, 10 (3), 247-256.2007.

SAWYER, B., & Rejeski, D. Serious Games: Improving Public Policy Through Game-based Learning and Simulation. Woodrow Wilson International Center for Scholars, 2002.

SCHRAGE, M. Serious Play: How the World's Best Companies Simulate to. Harvard Business Press, 1999.

SILVA, Cristiani Bereta da. Jogos digitais e outras metanarrativas históricas na elaboração do conhecimento histórico por adolescentes. Antíteses, vol. 3, n. 6, p. 925-946, jul.-dez. de 2010.

SIMONS, Jan. Narrative, Games, and Theory: What ball to play? Game Studies The International Journal of

Computer Game Research. vol. 7, issue 1, 2007. Disponível em: http://gamestudies.org/07010701/articles/simons. Acesso em: 01 jun. 2013.

SMITH, Roger D. Simulation: The Engine Behind The Virtual World, 1999. Disponível em: http://www.simulationfirst.com/papers/sim2000/SimulationEngine.PDF. Acesso em 20 ago. 2014.

SQUIRE, Kurt. Replaying History: Learning World History through playing Civilization III .Ph.D. dissertation, Indiana University, 2004.

TRÉPANIER, Nicolas. Teaching The Assassin’s Perspective: Teaching History with Video Games, 2014. Disponível em: http://www.historians.org/publications-and-directories/perspectives-on-history/may-2014/the-assassin%E2%80%99s-perspective. Acesso em: 08 ago. 2014.

URICCHIO, William.Simulation, history, and computer games. In: GOLDSTEIN, Jeffrey; RAESSENS , Joost (orgs.). Handbook of Computer Games Studies. Cambridge: MIT Press, 2005, p.327-338. Disponível em :http://web.mit.edu/uricchio/Public/pdfs/pdfs/cybergames%20.pdf>.Acesso em: 10 set. 2013.

VEYNE, Paul. Como se escreve a história; Foucault revoluciona a história. 4ª ed., Brasília: Editora UNB, 2008.

VIANA-TELLES, Helyom. Mutações na Imagem uma perspectiva antropológica sobre a cultura visual dos meios de entretenimento digital. Cadernos de Antropologia e Imagem, 2005, nº 20, p.47-62.

WHITE, Hayden,1991. Teoria literária e a escrita da história. Estudos Históricos. Rio de Janeiro: vol. 7, n. 13.

_______,2008. Meta-história: a imaginação poética do século XIX. 2 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.

ZAAGSMABMGN, Gerben.On Digital History. Low Countries Historical Review, vol. 128-4, 2013, p.3-29.

Published

2016-05-30

How to Cite

TELLES, Helyom Viana. A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 163–191, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p163. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907. Acesso em: 22 jul. 2024.