Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los Rubios
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p118Keywords:
Los rubios, Cinema, Oral History, Que bom te ver viva; Los rubiosAbstract
This article aims to treat cinema, as a way of communicaüon, in its relationship with Oral History and its fies with Present Time History, attempting to tesümonies used as aesthetic and political resources inside films iike Que bom te ver viva, by the Brazilian film maker Lúcia Murat, and Los rubios, by the Argentine film maker Aibertina Carri. Categorized as fictional documentaries, both films deal with the traumas that result of dictatorial violence in their countries of production, in the second half of the twentieth century. How can these films be used as sources of invesügation by studies based on Oral History is a quesüon to be answered in this article.
Downloads
References
AGUILAR, Gonzalo. Por un cine bastardo: apuntes sobre el cine argentino. Conferência. Colóquio Internacional Tempo e Movimento - imagens argentinas. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 05.10.2010.
MORETTIN, Eduardo; NAPOLITANO, Marcos; KORNIS, Mônica A. (org.) História e Documentário. São Paulo: FGV, 2012.
POLLAK, Michel. Memória, Esquecimento, Silêncio. In: Estudos Históricos. Vol.2, n.3, Rio de Janeiro, 1989, p. 3-15.
PORTELLI, Alessandro. A filosofia e os fatos: narração, interpretação e significado nas memórias e nas fontes orais. Tempo. Dossiê teoria e metodologia. Vol.1, n.2. Rio de Janeiro: UFF/Relume Dumará, 1996.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, UFMG, 2007.
SOARES, Mariza de Carvalho; FERREIRA, Jorge. A História vai ao Cinema. Rio de Janeiro: Record, 2001.
Referências fílmicas
Que bom te ver viva. Brasil, 1989. Direção: Lúcia Murat. 100 min.
Los rubios. Argentina, 2003. Direção: Albertina Carri. 89 min.
Papá Iván. Argentina-México, 2004. Direção: María Ignés Roqué. 55 min.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.