A WORLD OF PRINCESSES AND SUPERHEROES: gender representations in advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p163

Keywords:

Gender representations, Publicity, Kids Day

Abstract

This text presents a reflection on gender roles transmitted by publicity for infants. The material that was analyzed was an ad of a store chain, published in occasion of the kids' day, in 2014. The study aimed to notice the way in which the images of boys and girls are shown in this material. The analysis of this material showed a polarized way to refer to kids. The evaluation of that ad made it possible to realize that there is a link between the boys and the universe of the adventure, by commodities with an appeal for super heroes, and, on the other hand, a link between the girls and the universe of beauty, materialized by products that had to do with princesses. It was possible to notice that the ad transmitted stereotyped models of femininity and masculinity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Oliveira de Freitas, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação  pela Universidade Federal Fluminense. Mestre em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa. Graduação em Economia Doméstica pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Professora Ajunta do Instituto de Ciências Sociais Aplicadas – ICSA da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). E-mail: p.defreitas@hotmail.com

References

CARDOSO, A. Uma perspectiva parental sobre a influência das crianças na compra de vestuário. Revista da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais. Porto. 2005, p.162-190.

CASTRO, L.R. Consumo e a infância barbarizada: elementos da modernização brasileira? In: Castro, L.R. (org.) Infância e adolescência na cultura do consumo. Rio de Janeiro: Nau Editora, 1998. p.56-74.

FELIPE, J. Entre tias e tiazinhas: pedagogias culturais em circulação. [on line] http://www.ufrgs.br/faced/geerg/Tias.html. Arquivo capturado em 21/07/01.

MCCRACKEN, G. Vestuário como linguagem. In: Cultura e consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.

MOCARZEL, Marcelo e TEIXEIRA, Lucy. A publicidade infantil na televisão: os caminhos do consumo para crianças. In: Seminário Internacional – As redes educativas e as tecnologias, 6., 2011. Rio de Janeiro. Anais Eletrônicos... Rio de Janeiro: UERJ, 2011.

ROCHA, E.P.G. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. São Paulo: Brasiliense, 1985.

SABAT. R. Pedagogia cultural, gênero e sexualidade. Estudos Feministas, v.9, n.1, p.9-21, 2001.

SAMPAIO, I. S. V. Televisão, publicidade e infância. São Paulo: Annablume, 2000.

SANTOS, A. O feérico e o bestiário: sugestões para a construção do gênero. Horizonte, v.XVI, n.91, Jan./fev. 2000, p.22-26.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Porto Alegre: UFRGS. Educação e Realidade. 1990. p.5-22

WILLIS, S. O gênero visto como produto. In: Cotidiano: para começo de conversa. São Paulo: Graal. 1997. p. 5-54.

Published

2016-08-31

How to Cite

FREITAS, Patrícia Oliveira de. A WORLD OF PRINCESSES AND SUPERHEROES: gender representations in advertising. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 163–181, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p163. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1772. Acesso em: 22 jul. 2024.