Denying the refusal in a propaganda palimpsest: free speech colUsions concerning the 2015 Carnival Skol beer campaign

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p318

Keywords:

Censorship, Free speech, Activism, Social Networks

Abstract

Skol beer Carnival advertisements triggered complaints in social networks: the sentence "I forgot 'no' at home" was added "and I brought 'never'", a critic to what was seen as an incentive to consumers' irresponsible behavior, ignoring legitimate limits in a period (Carnival) in which alcohol abuse is linked to violent incidents. The advertiser decided to remove this campaign, but self-regulatory National Advertising Ethic Council ignored public complaints and dismissed the case. This article evaluates this case in the point of view of public accountability, as determined by communication political economy studies. To analyze this conflict, this paper adopts criticai discourse analysis methods. As a result, it is possible to point out that this is a rare case of conflict among free speech rights, in which this freedom collides not against other rights, but conflicts with itself - in this case, the possibility to avoid saying "no" and the power to say it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Paganotti, Universidade de São Paulo

Pesquisador do Observatório de Comunicação, Liberdade de Expressão e Censura(Obcom/USP) e do grupo de estudos Midiato/ECA-USP, doutor, com bolsa Capes, em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP), docente do Digicorp/ECA-USP.

References

BARBOSA, Marina. “'Esqueci o Não' da Skol sai de cena, mas cai na mira do Conar”. Folha de S. Paulo, 13/02/2015. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/mercado/2015/02/1589625-apos-denuncias-conar-entra-com-representacao-contra-campanha-do-nao-da-skol.shtml

BARROSO, Luis Roberto. “Colisão entre liberdade de expressão e direitos da personalidade. Critérios de ponderação. Interpretação constitucionalmente adequada do Código Civil e da Lei da Imprensa”. Revista Trimestral de Direito Público, n. 36, p. 24-53, 2001.

BITTAR, Carlos Alberto. Os direitos da personalidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.

CONAR. Autorregulamentação e Liberdade de Expressão: a receita do Conar. São Paulo: Conar, 2011.

___________. Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitária - Código e Anexos. São Paulo: Conar, 2015 [1980]. Disponível em: http://conar.org.br

FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse: textual analysis for social research. New York: Routledge, 2003.

G1. “Ambev troca diretor de marketing”. G1, 14/02/2015. Disponível em: http://g1.globo.com/economia/midia-e-marketing/noticia/2015/02/ambev-troca-diretor-de-marketing-em-meio-polemica-de-campanha-da-skol.html

GLENZA, Jessica. “Bud Light sorry for ‘removing no from your vocabulary for the night’ label”. The Guardian, 29/04/2013. Disponível em: http://www.theguardian.com/business/2015/apr/29/bud-light-slogan-no-means-no

GODOY, Claudio Luiz Bueno de. A liberdade de imprensa e os direitos da personalidade. São Paulo: Atlas, 2008.

HANS-BREDOW-INSTITUT FOR MEDIA RESEARCH AT THE UNIVERSITY OF HAMBURG. Final Report Study on Co-regulation Measures in the Media Sector. Hamburg: University of Hamburg, 2006.

LANA, Lígia Campos de Cerqueira. “O caso Hope: sensualidade feminina na vida doméstica e na vida pública”. Galáxia, v. 13, n. 26, 2013. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/10435/12985

MÁRIO, Samuel; FALCÃO, Norton. “O CONAR e sua Atuação na Regulamentação da Ética Publicitária”. Anais do XII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste. Campina Grande (PB): Intercom, 2010.

MARTINHO, Anahi. “Acusada de apologia ao estupro, Skol vai retirar campanha de circulação após protesto feminista”. F5, 11/02/2015. Disponível em: http://f5.folha.uol.com.br/voceviu/2015/02/1588510-acusada-de-apologia-ao-estupro-skol-vai-retirar-campanha-de-circulacao-apos-protesto-feminista.shtml

MATTOS, Sérgio. Mídia Controlada: a história da censura no Brasil e no mundo. São Paulo: Paulus, 2005.

McQUAIL, Denis. “Publication in a free society: the problem of accountability”. Comunicação e Sociedade, vol. 7, 2005, p.235-252. Disponível em: http://revistacomsoc.pt/index.php/comsoc/article/view/1220/1163

MEIO & MENSAGEM. “Skol agora prega carnaval com respeito”. Meio & Mensagem, 13/02/2015. Disponível em: http://www.meioemensagem.com.br/home/comunicacao/noticias/2015/02/13/Apos-protestos--Skol-muda-pecas-de-carnaval.html

MELO, Ana Duarte; SOUSA, Helena. “A Darker Shade of Pale: the never ending burden of advertising regulation”. In: SOUSA, Helena et al. Media Policy and Regulation: Activating Voices, Illuminating Silences. Braga: CECS, 2013.

MENDES, Gilmar Ferreira. “Colisão de direitos fundamentais: liberdade de expressão e de comunicação e direito à honra e à imagem”. Revista de Informação Legislativa, n. 122, p.297-301, mai./jul. 1994.

MICKLE, Ripp. “At Bud Light, Plenty of ‘Yes’ Went Into the ‘No’ Label – Five layers of approvals were given to wording later criticized for insensitivity to date-rape issue”. The Wall Street Journal, 29/04/2015. Disponível em: http://www.wsj.com/articles/anheuser-cans-controversial-bud-light-slogan-1430347201

MONLLOS, Kristina. “Bud Light Says It 'Missed the Mark' With Line About 'Removing No From Your Vocabulary'”. AdWeek, 28/04/2015. Disponível em: http://www.adweek.com/news/advertising-branding/bud-light-says-it-missed-mark-tagline-about-removing-no-your-vocabulary-164374

MONTEIRO, Maria Clara Sidou. “A autorregulamentação em questão: a legitimidade do CONAR e a participação da esfera pública na discussão da publicidade para a criança”. Anais do XXXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Fortaleza (CE): Intercom, 2012.

PAGANOTTI, Ivan. Ecos do silêncio: liberdade de expressão e reflexos da censura no Brasil pós-abertura democrática [tese de doutorado]. São Paulo: ECA-USP. 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27152/tde-26062015-163043

SANTOS, Maria J. T.; CRUZ, Karina G. S.; MATOS, Valeska de Souza; FERREIRA, Raquel M. C. “Publicidade Suspensa Pelo Conar: 'Petrobras- Estar no meio ambiente sem ser notada'”. Anais do XIV Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste. Recife: Intercom, 2012.

SCHNEIDER, Ari. Conar 25 anos: ética na prática. São Paulo: Terceiro Nome; Louveira (SP): Albatroz, 2005.

VALENTE, Suelen Brandes Marques. “A sociedade questiona a publicidade: um estudo da atuação da sociedade civil organizada na regulamentação da publicidade brasileira”. Comunicação & Sociedade, vol. 37, n. 3, set./dez. 2015. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/CSO/article/view/3560/4855

Published

2016-05-01

How to Cite

PAGANOTTI, Ivan. Denying the refusal in a propaganda palimpsest: free speech colUsions concerning the 2015 Carnival Skol beer campaign. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 318–339, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p318. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1746. Acesso em: 22 nov. 2024.