Accessibility and Information: the gap between technological development, laws and adaptations of the great Brazilian portais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p360

Keywords:

Accessibility, Internet, Cyberculture, Inclusion, Law

Abstract

On July 6, 2015 the President Dilma Rousseff sanctioned the law establishing the status of Person with Disabilities. In order to ensure the rights of persons with disabilities and empowering for everyone, including with regard to access to information, communication and culture, the law seeks to correct the non-compliance with other accessibility laws, such as the decree of December 2 2004 which stated that it was necessary that large groups of communication sites should be accessible to everyone. Thus, based on studies of Corradi (2011) and Belarmino (2014) about communication and accessibility and on Lévy's concept of cyberculture, is made analysis of how some of Brazil's main news portals can not meet the informational gap, attitudinal and technological existing between the conditions of accessibility needed and what is available in the online context through the portals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Ritter, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Professor adjunto dos cursos de Jornalismo e Relações Públicas do Centro de Educação Norte da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutor em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) com período sanduíche na New York University (Estados Unidos). Mestre em Comunicação Social pela mesma instituição com bolsa Capes (2011). Graduado em Jornalismo pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí, 2006). E-mail: rittergaucho@hotmail.com.

Thâmara Roque, Universidade Federal da Paraíba

Graduada em Comunicação Social (Rádio e TV) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Pós-Graduanda em Arte, Educação e Sociedade, pelo Centro Integrado de Tecnologia e Pesquisa (Cintep). E-mail: thameenha@gmail.com.

References

BARANAUSKAS, M.C.C.; MANTOAN, M.T.E. Acessibilidade em ambientes educacionais: para além das guidelines. In: QUEVEDO, A.A.F.; OLIVEIRA, J.R.; MANTOAN, M.T.E. Mobilidade, comunicação e educação – desafios à acessibilidade. Campinas: Edição do Autor, 1999.

BELARMINO, Joana. Jornalismo e Acessibilidade: Apontamentos sobre Contratos de Leitura para Efeitos de Reconhecimento de Leitores Especiais de Jornais Online. Campo Grande: 3 Simpósio Internacional de Ciberjornalismo, UFMS, 2014. Disponível em: http://www.ciberjor.ufms.br/ciberjor5/files/2014/07/joanabelarmino.pdf. Acesso em: 10 de agosto de 2015.

BONITO, Marco. Processos da comunicação digital deficiente e invisível: mediações, usos e apropriações dos conteúdos digitais pelas pessoas com deficiência visual no Brasil. Tese (doutorado). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação: São Leopoldo, 2015.

BRASIL. Lei n° 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiências ou com mobilidade reduzida e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L10098.htm. Acesso: 5 de julho de 2015.

BRASIL. Decreto-lei 5296 de 2 de dezembro de 2004. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm. Acesso em: 6 de julho de 2015.

BRASIL. Instituição da lei 13.146 de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em 8 de agosto de 2015.

CORRADI, J. A. M. Acessibilidade em ambientes informacionais digitais – uma questão de diferença. São Paulo: Unesp, 2011.

DIAS, C. Usabilidade na web: criando portais mais acessíveis. Rio de Janeiro: Alta Books, 2003.

FOLHA DE S PAULO. http://www.folha.uol.com.br/. Acesso em 8 de agosto de 2015.

FREIRE, F.M.P. Surdez e tecnologias de informação e comunicação. In: SILVA, I.R.; KAUCHARKJE, S.; GESUELI, Z.M. (Org.). Cidadania, surdez e linguagem> desafios e realidades. São Paulo: Plexus, 2003.

GLOBO. http://www.globo.com/. Acesso em 8 de agosto de 2015.

LEMOS, André. Cibercidades. In: LEMOS, André; PALÁCIOS, Marcos. Janel@as do ciberespaço – comunicação e cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2001.

LÈVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARCATO, S.A.; ROCHA, H.R.; LIMA, M.C.M.P. LIBRASweb: um ambiente para a aprendizagem da Língua Brasileira de Sinais. In: QUEVEDO, A.A.F.; OLIVEIRA, J.R.; MANTOAN, M.T.E. Mobilidade, comunicação e educação – desafios à acessibilidade. Campinas: Edição do Autor, 1999.

NIELSEN, J. Projetando websites – designing web usability. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

SILVA, A.A.; QUEIROZ, V. Avaliação das deficiências sensoriais. In: QUEVEDO, A.A.F.; OLIVEIRA, J.R.; MANTOAN, M.T.E. Mobilidade, comunicação e educação – desafios à acessibilidade. Campinas: Edição do Autor, 1999.

WERNECK, Claudia. Como agregar valor ao social? Como agregar valor social ao conceito de inclusão? In: QUEVEDO, A.A.F.; OLIVEIRA, J.R.; MANTOAN, M.T.E. Mobilidade, comunicação e educação – desafios à acessibilidade. Campinas: Edição do Autor, 1999.

Published

2016-05-30

How to Cite

RITTER, Eduardo; ROQUE, Thâmara. Accessibility and Information: the gap between technological development, laws and adaptations of the great Brazilian portais. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 360–379, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p360. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1743. Acesso em: 22 nov. 2024.