The hyperlocal journalism how the mediator of the female empowerment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p160

Keywords:

Hyperlocal Journalism, Political Economy of Communication, Digital Culture, Identity, Feminism

Abstract

Convergence and hyperlocal can be analyzed as elements that drive the journalistic development in the digital environment enabling the development of local and strengthening of identities, bringing the set as a basic source of social meaning in contrast to the usual process of the media. The effectiveness of this emerging scenario is seen as a possible new area for strengthening women's representation and expansion of spaces for empowerment processes and identity sharing. For this, we review the literature on the topics presented and a case analysis observed in online media of Bauru, a city in São Paulo State.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angelo Sottovia Aranha, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho"

Professor assistente doutor efetivo do curso de Jornalismo da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Email: angelo.sottovia.aranha@gmail.com

Giovani Vieira Miranda, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho"

Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da Faculdade de Arquitetura Artes e Comunicação (FAAC) da Unesp, campus de Bauru. Pesquisador do Laboratório de Estudos em Comunicação, Tecnologia e Educação Cidadã (Lecotec) da Unesp., email: giovani@faac.unesp.br

References

ALBORNOZ, Luis. Los diarios online de información general: el caso de los grandes

periódicos en español. 2005. Tese (Doutorado em Comunicación Audiovisual y Publicidad) - Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid, Madri.

ANDERSON, C. W.; BELL, E.; SHIRKY, C. Jornalismo Pós Industrial. Revista de Jornalismo da ESPM, São Paulo, n. 5, p.30-89, abril-junho.2013. Disponível em: Acesso em 25. Abr.2015.

BAINES, David. Hyper-local news: A glue to hold rural communities together?,

Local Economy, vol. 27 n. 2 152-166, 2012, disponível em: . Acesso em: 29 ago.2015

BAÑÓN, S.H. Ciberfeminismo: de virtual a político. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 2013, p. 451-461

BARBOSA, S. A informação de proximidade no jornalismo on-line. Contracampo (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, v. 7, p. 47-64, 2002.

BARBOSA, S. Os conteúdos locais no jornalismo digital. In: XXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Belo Horizonte, MG, set. 2003. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2003/www/pdf/2003_NP02_barbosa_suzana.pdf . Acesso em: 20 jun. 2015.

BOIX, Montserrat; MIGUEL, Ana de. Os gêneros da rede: os ciberfeminismos. In: NATANSHON, Graciela. Internet em Código Feminino: Teorias e Práticas. Buenos Aires, La Crujía Ediciones, 2013, pp.39-76 [http://www.genderit.org/sites/default/upload/livrogiga_internet_cod_fe m_ptbr.pdf. Acesso em: 29 ago.2015

BOLAÑO, César Ricardo. Indústria cultural, informação e capitalismo. São Paulo: Hucitec, 2000.

BOLAÑO, César Ricardo. Jornalismo Online: reflexões a partir da Economia Política da Comunicação. Verso e Reverso, São Leopoldo, n. 43, jan.-maio 2006. Disponível em: . Acesso em: 20 Set. 2015

BRUNS, A.; WILSON, J.; SAUNDERS, B. Building Spaces for Hyperlocal Citizen Journalism. In: AoIR: Internet Research 9.0, out. 2008, Copenhagen, Dinamarca. Disponível

em: . Acesso em: 21 jun. 2015

BRITTOS, Valério. Políticas de comunicação, videodifusão e democracia no Brasil. São Leopoldo: Unisinos, 2006. Mimeografado.

CAMPONEZ, Carlos. Jornalismo de Proximidade. Coimbra: MinervaCoimbra, 2002.

CARVALHO, Juliano M.; CARVALHO; A.M.G. Do hiperlocal aos insumos criativos: as mutações do jornalismo na contemporaneidade. In: CARVALHO,J.M; BRONOSKY (Org.) Jornalismo e Convergência. São Paulo, Cultura Acadêmica. 2014. p. 69-87

CASTELLS, M. A sociedade em rede. v. 1. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

______. Internet e sociedade em rede. In: MORAES, Dênis (Org.) Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder, 6ª edição. Rio de Janeiro: Record, 2012.

CASTILHO, C. Jornalismo Hiperlocal ganha adeptos na grande imprensa. Observatório da Imprensa. Disponível em Acesso em 25. abr. 2015

____________. Jornalismo hiperlocal: luz no fim do túnel. Observatório da Imprensa. Disponível em Acesso 25. abr. 2015.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 4ª Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

LEMOS, A. Nova Esfera Conversacional. In: Dimas A Künsch, D.A, da Silveira, S.A, et al. Esfera Pública, redes e jornalismo. Rio de Janeiro. Editora. E-papers, 2009.

LEMOS, C.E.B; PEREIRA,R.M. Jornalismo hiperlocal no contexto multimídia: um relato da experiência do jornal-laboratório Contramão Online. XVI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste. São Paulo, 2011.

LEVY, D. A. L.; NEWMAN, N. Reuters Institute News Report 2014. University of Oxford: Oxford, 2014.

PERUZZO, C. M. K.; VOLPATO, M. O. Conceitos de comunidade, local e região: inter-relações e diferenças. Artigo apresentado II Colóquio Binacional Brasil-México de Ciências da Comunicação, em abril de 2005. Disponível em: http://www.espm.br/ConhecaAESPM/Mestrado/Documents/COLOQUIO%20BXM/S1/ cecilia%20krohling%20e%20marcelo%20volpato.pdf. Acesso em 15 jun. 2015.

Published

2015-12-26

How to Cite

ARANHA, Angelo Sottovia; MIRANDA, Giovani Vieira. The hyperlocal journalism how the mediator of the female empowerment. Observatory Journal, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 160–180, 2015. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p160. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1663. Acesso em: 21 nov. 2024.