The Reading and the Screen
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n1p194Keywords:
Lecture, Youth, Image, School, TelevisionAbstract
This paper is a result of a doctoral research, in a public high school in Rio de Janeiro. The main objective of this work was to discuss - with teachers and students - some topics related to their conceptions and practices about reading, throughout pictures that were taken by them during the research. The different ideas about reading, the link between literary reading and othering with "new technologies", the function of school, motivating - or not - the access to different places of reading, were some of the topics discussed throughout the research. During the research I analyzed reading as a cultural practice, as proposed by cultural history. The present text emphasizes a part of this discussion focusing on the relationship between image, reading and the school.
Downloads
References
DARNTON, R. A questão dos livros: passado, presente e futuro. São Paulo:
Companhia das Letras, 2010.
ECO, U. Apocalípticos e Integrados. São Paulo: Perspectiva, 1970. . From Internet to Gutenberg. Nov., 1996. Disponível em: <http://www.hf.ntnu.no/ anv/Finnbo/tekster/Eco/lnternet.htm>. Acesso em: 2
jul. 2010.
JACOBY, S. Criança e literatura: mais livros, mais livres. In: . (Org). A
criança e a produção cultural: do brinquedo à literatura. Porto Alegre:
Mercado Aberto, 2003. p. 183-208.
JACQUINOT-DELAUNAY, G. Convergência tecnológica, divergências
pedagógicas: algumas observações sobre os "nativos digitais" e a escola. In:
BARBOSA, M.; FERNADES, M. ;
MORAIS, O. J. (Orgs.). Comunicação, educação e cultura na era digital. São
Paulo: INTERCOM, 2009. p. 167-181.
MACHADO, A. Fim do livro? Estudos Avançados, São Paulo, v. 8, n. 21,
maio/ago. 1994. p. 201-214. . O quarto iconoclasmo. In: . O quarto iconoclasmo e outros ensaios hereges. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos / Contracapa, 2001.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e
hegemonia. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003.
MARTÍN-BARBERO, J. ; REY, G. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e
ficção televisiva. 2. ed. São Paulo: Sêneca, 2004.
OROZCO GÓMEZ, G. Entre Telas: Novos papéis comunicativos das
audiências. In: BARBOSA, M.; FERNADES, M. ; MORAIS, O.J. (Orgs.).
Comunicação, educação e cultura na era digital. São Paulo: INTERCOM, 2009.
p. 167-181.
OSWALD, M. L.M. A relação do jovem com a imagem: um desafio ao campo de
investigação sobre a leitura. In: Reunião Anual da Associação de Pós-
Graduação em Educação, 30., 2007, Caxambú. Anais Eletrônicos... Rio de
Janeiro: Anped, 2007. Disponível em
POSSENTI, S. Gramática e política. In: ABREU, M. (Org.) Leituras no Brasil.
Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 1995.
REIMÃO, S. Os Best-sellers de ficcção no Brasil 1990-2000. Congresso
Internacional de Comunicação, 24, 2001, Campo Grande. Anais Eletrônicos...
São Paulo: Intercom, 2001. Disponível em <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2001/papers/ NP4REIMAO. pdf>. Acesso em: 1 de jan. 2009.
SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo.
São Paulo: Paulos, 2004.
ZILBERMAN, R. Fim do Livro, fim dos leitores? São Paulo: Senac, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.