The Reading and the Screen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n1p194

Keywords:

Lecture, Youth, Image, School, Television

Abstract

This paper is a result of a doctoral research, in a public high school in Rio de Janeiro. The main objective of this work was to discuss - with teachers and students - some topics related to their conceptions and practices about reading, throughout pictures that were taken by them during the research. The different ideas about reading, the link between literary reading and othering with "new technologies", the function of school, motivating - or not - the access to different places of reading, were some of the topics discussed throughout the research. During the research I analyzed reading as a cultural practice, as proposed by cultural history. The present text emphasizes a part of this discussion focusing on the relationship between image, reading and the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sérgio Luiz Alves da Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

Bacharel em Ciências Sociais (UERJ), mestre em Saúde Coletiva (UERJ) e Doutor em Educação (UERJ). Atualmente atua como professor de Sociologia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Tem interesse pelas relações entre os processos educativos, as novas tecnologias e a juventude. E-mail: sergio.rocha@ifrj.edu.br.

References

DARNTON, R. A questão dos livros: passado, presente e futuro. São Paulo:

Companhia das Letras, 2010.

ECO, U. Apocalípticos e Integrados. São Paulo: Perspectiva, 1970. . From Internet to Gutenberg. Nov., 1996. Disponível em: <http://www.hf.ntnu.no/ anv/Finnbo/tekster/Eco/lnternet.htm>. Acesso em: 2

jul. 2010.

JACOBY, S. Criança e literatura: mais livros, mais livres. In: . (Org). A

criança e a produção cultural: do brinquedo à literatura. Porto Alegre:

Mercado Aberto, 2003. p. 183-208.

JACQUINOT-DELAUNAY, G. Convergência tecnológica, divergências

pedagógicas: algumas observações sobre os "nativos digitais" e a escola. In:

BARBOSA, M.; FERNADES, M. ;

MORAIS, O. J. (Orgs.). Comunicação, educação e cultura na era digital. São

Paulo: INTERCOM, 2009. p. 167-181.

MACHADO, A. Fim do livro? Estudos Avançados, São Paulo, v. 8, n. 21,

maio/ago. 1994. p. 201-214. . O quarto iconoclasmo. In: . O quarto iconoclasmo e outros ensaios hereges. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos / Contracapa, 2001.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e

hegemonia. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003.

MARTÍN-BARBERO, J. ; REY, G. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e

ficção televisiva. 2. ed. São Paulo: Sêneca, 2004.

OROZCO GÓMEZ, G. Entre Telas: Novos papéis comunicativos das

audiências. In: BARBOSA, M.; FERNADES, M. ; MORAIS, O.J. (Orgs.).

Comunicação, educação e cultura na era digital. São Paulo: INTERCOM, 2009.

p. 167-181.

OSWALD, M. L.M. A relação do jovem com a imagem: um desafio ao campo de

investigação sobre a leitura. In: Reunião Anual da Associação de Pós-

Graduação em Educação, 30., 2007, Caxambú. Anais Eletrônicos... Rio de

Janeiro: Anped, 2007. Disponível em

POSSENTI, S. Gramática e política. In: ABREU, M. (Org.) Leituras no Brasil.

Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 1995.

REIMÃO, S. Os Best-sellers de ficcção no Brasil 1990-2000. Congresso

Internacional de Comunicação, 24, 2001, Campo Grande. Anais Eletrônicos...

São Paulo: Intercom, 2001. Disponível em <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2001/papers/ NP4REIMAO. pdf>. Acesso em: 1 de jan. 2009.

SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo.

São Paulo: Paulos, 2004.

ZILBERMAN, R. Fim do Livro, fim dos leitores? São Paulo: Senac, 2001.

Published

2015-09-30

How to Cite

ROCHA, Sérgio Luiz Alves da. The Reading and the Screen. Observatory Journal, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 194–215, 2015. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n1p194. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1622. Acesso em: 25 nov. 2024.