SPECIALIZED EDUCATIONAL CARE FOR HIGH SKILLS: a computational thinking case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a36pt

Keywords:

High Abilities or Gifted, Specialized Educational Assistance, Computational Thinking

Abstract

High Skills or Gifted students constitute an expressive number in school classes, although they are invisible by the school community. In order to expand the reflections on this theme, this paper presents a case study about an adolescent diagnosed with High Abilities and who presents Computational Thinking. This is a bibliographical and qualitative research, in which the adolescent was applied to a questionnaire containing seven questions and a field for comments. The results obtained point to a sensitive data of lack of Specialized Educational Care for High Skills/ or Gifted students in school spaces. This leads us to conclude that we are losing the possibility to find, to stimulate and to develop talents and potentials in these students.

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Author Biographies

Thiago Corrêa Lacerda, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

Possui Licenciatura em Física pela Universidade Federal Fluminense (2009), Bacharelado em Física pela Universidade Federal Fluminense (2010) e Mestrado (2011) e Doutorado (2015) em Física pela Universidade Federal Fluminense na linha de pesquisa Física das Radiações Aplicada (Radioecologia). Tem experiência na área de Radioatividade Aplicada, Ensino de Ciência e Educação Inclusiva. Na área de Radioatividade trabalho com espectrometria e entendimento de fenômenos ambientais usando radionuclídeos como rastreadores. Já em Ensino me dedico a novas metodologias e práticas experimentais que permitam o melhor acesso do aluno às ciências, o que reflete em temas sobre inclusão e integração do corpo discente de forma geral e ampla. Sou, atualmente, professor de Física Básica no Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Rio de Janeiro no campus Niterói, onde atuo no nível superior e em cursos técnicos de nível médio, e estou credenciado no Curso de Mestrado Profissional de Diversidade e Inclusão e no Programa de Pós-Graduação em Ciências, Tecnologias e Inclusão (Nível doutorado acadêmico) da Universidade Federal Fluminense com ênfase em ambientes inclusivos em todos espaços escolares dos estudantes e altas habilidades e notório saber, sendo, também, colaborador do Laboratório de Radioecologia e Alterações Ambientais.

Neyse de Carvalho Ribeiro, Universidade Federal Fluminense

Mestranda no Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão da Universidade Federal Fluminense (CMPDI/UFF). neyse.ribeiro@iff.edu.br.

Ivani da Silva Soares, Universidade Federal Fluminense

Mestranda no Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão da Universidade Federal Fluminense (CMPDI/UFF). ivanisoares@id.uff.br

Kátia Arruda Dias, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda de Pós-Graduação em Ciências, Tecnologias e Inclusão da Universidade Federal Fluminense (PGCTIn/UFF). katia.dias@ifrj.edu.br.

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Published

2023-12-31

How to Cite

CORRÊA LACERDA, Thiago; DE CARVALHO RIBEIRO, Neyse; DA SILVA SOARES, Ivani; ARRUDA DIAS, Kátia. SPECIALIZED EDUCATIONAL CARE FOR HIGH SKILLS: a computational thinking case study. Observatory Journal, [S. l.], v. 9, n. 1, p. a36pt, 2023. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a36pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15578. Acesso em: 19 dec. 2024.