Concepts and strategies of participatory learning in distance education (DE): contribution of practice dialogic and communicational for autonomy student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p80

Keywords:

Distance education, educational technology, engaged learning, autonomy, dialogue

Abstract

Under the premise that many distance education initiatives, when effectuated, maintain practices associated with traditional education and instructionism, with little participation and engagement on behalf of learners towards the realization of the progressive pedagogical models on which these same projects are based, we inquire upon the engaged learning concept, from its theoretical conceptions, as well as the strategies for its implementation. Besides promoting learners' autonomy, these principles are justified by the reduction of the high levels of dropout and lack of motivation that characterize this modality. Specifically, we associate dialogue based communication practices, in the context of interactivity in technological learning systems as a source of student engagement towards the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Sabbatini, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Teoria e História da Educação - Universidad de Salamanca (Espanha) em 2004. Pós-doutorado realizado no Programa de Extensão Rural e Desenvolvimento Local - POSMEX da Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2006.Professor Adjunto II do Departamento de Fundamentos Sócio-Filosóficos da Educação do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e professor pesquisador da Universidade Aberta do Brasil (UAB-Capes).

References

ALUNOS REPROVAM ENSINO A DISTÂNCIA NA UFPE. Jornal do Commercio [online], Cidades,

ago. 2013. Disponível em:

<http://jconline.nel0.uol.com.br/canal/cidades/educacao/noticia/2013/08/03/alunos-

reprovam-ensino-a-distancia-na-ufpe-92405.php>. Acesso em 7 mar. 2013.

ARAÚJO, M. M. S. O pensamento complexo: desafios emergentes para a educação on-line.

Revista Brasileira de Educação [online], v. 12, n. 36 set./dez. 2007. Disponível em:

<http://www.scielo.br/pdf/rbedu/vl2n36/al0vl236.pdf>. Acesso em 9 set. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação.

Conselho Deliberativo. Resolução CD/FNDE n° 26, de 5 de junho de 2009 [online].

Disponível em:

<http://www.uab.capes.gov.br/images/stories/downioads/legislacao/resoiucao_fnde_n26.pdf

>. Acesso em: 28 ago. 2012.

CAPDEFERRO, N, ROMERO, M. Are online iearners frustrated with collaborative learning

experiences? The International Review of Research in Open and Distance Learning,

[online], 13, fev. 2012. Disponível em:

<http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1127/2179>. Acesso em 18 set. 2012.

CARVALHO, A. B. G. O curso de Licenciatura em Geografia no âmbito do Pró-Licenciatura e a

m de paradigma na formação dos professores. In: VII Encontro Nacional da Anpege -

Espacialidades Contemporâneas, o Brasil, a América Latina e o Mundo, Niterói, 2007.

. A Educação a Distância e a formação de professores na

perspectiva dos estudos culturais (Tese de Doutrado). João Pessoa: Universidade Federal

da Paraíba, 2009.

CONRAD, R-M; DONALD, J. A. Engaging the online learner: activities and resources for

Creative instruction, 2004. (Jossey-Bass Guides to Online Teaching and Learning).

DeAQUINO, C. T. Como aprender: andragogia e as habilidades de aprendizagem. São Paulo:

Pearson Prentice Hall, 2007.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 1997.

DUMKE, G. S. Chancellor s executlve order 338. Califórnia State University, Chancelior's

Office: Long Beach, 1980.

FARIA, E. T. Interatividade e mediação pedagógica na educação a distância. (Tese de

Doutorao). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2002.

HARRIS, L. R. A phenomenographic investigation of teacher conceptions of student

engagement in learning. The Australlan Educatlonal Researcher [online], v. 35, n. 1, abr.

Disponível em: <http://ceep.indiana.edu/hssse/Harris.pdf>. Acesso em 19 dez. 2013.

HODGE, D. C; BAXTER, M. B. M.; HAYNES, C, A. Engaged learning: enabling self-authorship

and effective practice. Liberal Educatlon and Effectlve Practlce [online]. Disponível em:

<http://www.clarku.edu/research/mosakowskiinstitute/conferences/marl2/papers/Hodge.pdf

>. Acesso em 12 set. 2011.

JONES, B. F.; VALDEZ, G.; NOWAKOVSKI, J.; RASMUNSSEN, C. Pluglng ln: choosing and using

educational technology. Oak Brook, Council for Educational Development and Research-

North Central Regional Educational Laboratory, 1995.

PESCE, L. M. Dialogia digital: em busca de novos caminhos à formação de educadores, em

ambientes telemáticos. In: 27 a Reunião da ANPED, Caxambu, 21 a 24 de novembro de 2011.

Anais.. .Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/27/gt08/t0812.pdf>. Acesso em 2

jun. 2013.

MAIA, C. Na rede sim, na educação não. Revista Fonte - A Educação e as Novas

Tecnologias Digitais [online], p. 63-66, dez. 2008. Disponível em:

. Acesso em 14 jun. 2010.

MANDERNACH, B. J. The role of instructor interactivity in promoting criticai thinking in online

and face-to-face classrooms. MERLOT Journal of Online Learning and Teachlng, v. 5, n. 1,

mar. 2009. Disponível em: <http://jolt.merlot.org/vol5nol/mandernach_0309.htm>. Acesso

em 12 mai. 2012.

MASETTO, M. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, J. M.; MASETTO M;

BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2000. p.

-173.

McKENZIE, J. Beyond bamboozlement. From Now On: The Educatlonal Technology

Journal, v. 12, n. 8, nov. 2003. [online] Disponível em:

<http://www.fno.org/apr03/bamboozlement.html>. Acesso em 12 maio 2012.

OLIVEIRA, V. C. Avaliação da aprendizagem na educação a distância online: um estudo

sobre as concepções docentes (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em

Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC. Universidade Federal de Pernambuco,

.

OSER, F. K.; BAERISWYL, F. J. Choreographies of teaching: bridging instruction to learning. In

RICHARDSON, Virgínia (org). Handbook of research on teaching. 4. ed. Washington:

American Educational Research Association (AREA), 2001. p. 1031-1065.

PALLOF, R.; PRATT, K. Construindo comunidades de aprendizagem no ciberespaço. Porto

Alegre: Artmed, 2002.

PARISIO, M. L. University teachers' conceptions of learning through online discussion:

preliminary findings. In C. H. Steel, M. J. Keppell, P. Gerbic & S. Housego (ed.) Curriculum,

technology & transformation for an unknown future. Proceedings ASCILITE, Sidney, 2010

(pp. 733-737). Disponível em: <http://ascilite.org.au/conferences/sydneylO/procs/Parisio-

concise.pdf>. Acesso em 19 dez. 2013.

PONTES, M. F. C. et. ai Variables Related to undergraduate students preference for distance

education classes. Online Journal of Distance Learning Administration [online], v. 13, n. 2,

verão 2010. Disponível em:

<http://www.westga.edu/~distance/oidla/summerl32/pontes pontesl32.html>. Acesso em

mar. 2014.

REVISTA PAIDÉKô). Entrevista com os professores Marcos Silva e Edméa Santos. Revista

Paidéi@ [online], Santos, v. n. 1, 2008. Disponível em:

ew&path[] = 31&path[]=22>. Acesso em 2 jun. 2013.

SABBATINI, M. Ecos freireanos no ciberespaço: o pensamento pedagógico de Paulo Freire

como subsídio teórico da Educação a Distância (EaD) In: Paulo Freire em debate. Recife:

Editora Universitária UFPE, 2013, p. 189-214. (a)

SENGE, P. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. 9 ed. São Paulo:

Best Seller, 2000.

SILVA, C. L. Coreografias e estratégias didáticas online e suas relações com os enfoques

e estilos de aprendizagem docentes e discentes. (Dissertação de Mestrado). Programa de

Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC. Universidade Federal

de Pernambuco, 2012.

SILVA, J. S. A ação docente na EaD: a mediação do tutor entre o discurso e a prática.

(Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e

Tecnológica - EDUMATEC. Universidade Federal de Pernambuco, 2012.

SOUZA, A. R. B.; SARTORI, A. S.; ROESLER, J. Mediação pedagógica na educação a distância:

entre enunciados teóricos e práticas construídas. Diálogo Educacional [online], Curitiba, v.

, n. 24, p. 327-339, maio/ago. 2008. Disponível em:

<http://www2.pucpr.br/reol/index.php/dialogo?ddl = 2009&dd99=view>. Acesso em 11 mar.

VALENTE, J. A. Ampliando o leque de possibilidades pedagógicas. Fonte, n. 8, dez. 2008.

Disponível em:

< http://www.prodemge.gov.br/images/stories/volumes/volume8/ucpjosearmandova lente. p

df>. Acesso em 11 jun. 2010.

WILLMS, J. D. Student engagement at school: a sense of belonglng and partlclpatlon

(Hesults from PISA 2000). Paris: OECD, 2003. Disponível em:

<http://www.oecd.org/edu/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33689

pdf>. Acesso em 8 mar. 2014.

VEIGA, I. P. A. As dimensões do processo didático na ação docente. In: ROMANOWSKY, J. P.;

MARTINS, P. L. O.; JUNQUEIRA, S. (Org.). XII ENDIPE - Conhecimento Local e conhecimento

universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004, p. 57-81.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

ZABALZA, M. Á. Competências docentes dei profesorado universitário: calidad y esarrollo

profesional. 2 ed. Madrid, Espana: Narcea, 2009.

Published

2015-12-26

How to Cite

SABBATINI, Marcelo. Concepts and strategies of participatory learning in distance education (DE): contribution of practice dialogic and communicational for autonomy student. Observatory Journal, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 80–99, 2015. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p80. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1538. Acesso em: 24 nov. 2024.