The place of community communication initiative in Communications policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n2p216

Keywords:

Communications Policy, Community Communication, Public System of Communication

Abstract

The aim of this article is to understand how community communication initiatives have been assimilated in the formulation of communication public policies. It is based in a bibliographic and documental research, trying to situate academic reflections around the theme, the need for its regulation and the involvement of social organizations in the formulation of a regulatory framework for communications, in which community communication initiatives must be considered, and the ability to raise awareness of the topic. From the debate on the understanding of a communication system based on a distinct sector of state/government and private/market, the article emphasizes the need to establish foundations for the implementation of which, in fact, would be the recognition of the importance of historical performance of community communication in our country, currently manifested in community radios and community channels of cable TV (as well as in future Channels of Citizenship, in process of implementation).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adilson Vaz Cabral Filho, Universidade Federal Fluminense

Professor do Curso de Comunicação Social e dos Programas de Estudos Pós-graduados em Política Social e de Pós-graduação em Mídia e Cotidiano da Universidade Federal Fluminense - UFF. Doutor e Mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo - UMESP. Pós-doutor em Comunicação pela Universidad Carlos III de Madrid. Coordenador do grupo de pesquisa EMERGE - Centro de Pesquisas e Produção em Comunicação e Emergência. Presidente da ULEPICC Brasil na gestão 2014-2016. Vice-chair da Seção de Comunicação Comunitária da IAMCR desde 2012. Email: acabral@comunicacao.pro.br.

Bianca Nunes Alcaraz, Universidade Federal Fluminense

Graduanda em Comunicação Social da Universidade Federal Fluminense (UFF). Email: bia.alcaraz@hotmail.com

Felipe Magalhães, Universidade Federal Fluminense

Estudante de Graduação no Curso de Comunicação Social da Universidade Federal Fluminense (UFF). Email: felipeademagalhaes@gmail.com.

References

AMARC. Programa Mundial de Legislaciones y Derecho a la Comunicación. Disponível em http://legislations.amarc.org/es/node/111. Acesso em 17/06/2014.

BRASIL. Ministério das Comunicações. Lei 12.485. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Lei/L12485.htm. Acesso em 20/06/2014.

CABRAL, Adilson. Nem privado nem estatal: a ideia de público como um sistema de comunicação. In E-compós, Brasília, v.15, n.1, jan./abr. 2012. Disponível em http://www.compos.org.br/seer/ index.php/e-compos/article/viewFile/ 668/572. Acesso em 07/07/2014.

CRUZ, Valdo; SADI, Andréia. Dilma diz ao PT que fará regulação econômica da mídia. In Folha de São Paulo. Publicado em 28/05/2014. Disponível em http://www1. folha.uol.com.br/poder/2014/05/1461043-dilma-diz-ao-pt-que-fara-regulacao-da-midia.shtml. Acesso em 19/06/2014.

DANTAS, Marcos. Mudanças estruturais nas comunicações públicas. In Revista Brasileira de Políticas de Comunicação. n.3. Publicado em 2013. Disponível em http://www.rbpc.lapcom.unb.br/index.php/revista/article/download/41/34. Acesso em 06/06/2014.

EQUADOR enfrenta a mídia. E o Brasil? Disponível em http://www.cartamaior. com.br/?/Opiniao/Equador-enfrenta-a-midia-E-o-Brasil-/26777. Acesso em 19/06/2014.

INFORME Asociación Mundial de Radios Comunitarias, América latina y Caribe, AMARC ALC-Misión Libertad de Expresión Colombia. Publicado em maio de 2010. Disponível em http://www.amarc.org/documents/rapports/REPORTE_FINAL_COLOMBIA_AMARC_ALC-2.pdf. Acesso em 18/06/2014.

MARINGONI, Gilberto; GLASS, Verena. A regulação da mídia na América Latina. Publicado em 08/05/2012. Disponível em http://www.ipea.gov.br/desafios/index.php? option=com_content&view= article&id=2723:catid=28&Itemid=23. Acesso em 19/06/2014.

MORAES, Dênis de. A Batalha da Mídia: governos progressistas e políticas de comunicação na América Latina e outros ensaios. Pão e Rosas. Rio de Janeiro: 2009.

PAIVA, Raquel. "Contra-Mídia-Hegemônica". In Comunicação e Contra-Hegemonia. Editora UFRJ. Rio de Janeiro: 2008.

PLATAFORMA para um novo Marco Regulatório das Comunicações no Brasil. Disponível em http://www.comunicacaodemocratica.org.br/plataforma/. Acesso em 10/‎05/‎2014.

PRINCÍPIOS para garantizar la diversidad y el pluralismo en la radiodifusión y los servicios de comunicación audiovisual. Publicado em 2010. Disponível em http://legislaciones.amarc.org/40Principios/40_Principios_diversidad_pluralismo.pdf. Acesso em 19/06/2014.

REDAÇÃO FNDC. Fórum Nacional Pela Democratização da Comunicação. Disponível em http://www.fndc.org.br/noticias/para-democratizar-a-democracia-precisamos-fazer-a-disputa-de-ideias-na-sociedade-924401/. Acesso em 27/‎04/‎2014.

Published

2015-12-08

How to Cite

CABRAL FILHO, Adilson Vaz; ALCARAZ, Bianca Nunes; MAGALHÃES, Felipe. The place of community communication initiative in Communications policy. Observatory Journal, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 216–238, 2015. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n2p216. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1529. Acesso em: 21 nov. 2024.