DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a28pt

Keywords:

Computational Thinking, Teaching materials, Continuing Teacher Training

Abstract

Brazil has notably advanced in the formulation of public policies regarding the integration of Computing in K-12 Education. With the approval of Resolution no. 1, which provides for the Rules on Computing in K-12 Education, a complement to the BNCC, it is up to the states, municipalities and the Federal District to initiate implementation. In this direction, there is undefinitions about how to carry out this implementation, especially in relation to the absence of teacher training and teaching materials that make it possible to carry out the didactic transposition. With a quantitative methodology, the present study presents a set of teaching materials to promote continuing education courses for elementary school teachers, the works were validated by 312 teachers, statistical data were collected via survey forms. The results showed that the target audience considered the works accessible and would recommend them to friends. They also considered using the proposed activities in their classrooms and stated that they found it possible to create new activities that are very positive results.

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Author Biographies

Graziela Ferreira Guarda, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Ciências, Tecnologias e Inclusão, mestre em Engenharia Elétrica, Bacharel em Ciência da Computação, Pesquisadora no campo da Informática em Educação, Professora e Escritora. É autora da Coleção de obras didáticas Pensamento Computacional para Todos. Desenvolve pesquisas sobre Pensamento Computacional, STEM, Aprendizagem Criativa e Cultura Maker para a Educação Básica. Possui experiência docente na área de Computação atuando nas áreas de algoritmos, interação humano computador e inteligência artificial. Agrega conhecimentos avançados em Pensamento Computacional, Robótica Educacional, Tecnologias Tangíveis, Programação em Blocos, Linguagens Visuais e Arduínos. Idealizadora do projeto Logicamente, indicado pelo SEBRAE Nacional entre as 1000 pesquisas com maior potencial de inovação do Brasil, recebeu 6 prêmios pela realização de atividades inovadoras. Atualmente integra o comitê gestor da Comissão Especial de Informática em Educação junto a Sociedade Brasileira de Computação – gestão 2022/2023.

Sérgio Crespo Coelho da Silva Pinto, Universidade Federal Fluminense

Professor Adjunto na Universidade Federal Fluminense UFF. Coordenador do Programa de Doutorado em Ciência, Tecnologia e Inclusão da UFF. Líder do grupo de pesquisa CNPq: TeCEADI+: Tecnologias Computacionais no ensino e aprendizagem na ótica da Diversidade, Inclusão e Inovação. Atuou como professor convidado no Programa de Mestrado em TICs na Universidade Tecnológica do Panamá. Possui graduação em Tecnólogo Em Processamento de Dados pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1987), Mestrado em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE-Sistemas (1995) e Doutorado em Informática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio (2000). Atuou como professor titular da Universidade do Vale do Rio dos Sinos de 1990 a 2013, fez parte do comitê editorial da Revista Brasileira de Informática na Educação (issn 1414-5685) . Passou de Abril de 2013 a Novembro de 2013 como Professor Visitante no DCC-UFMG. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Engenharia de Software, atuando principalmente nos seguintes temas: Diversidade e Inclusão, Educação a Distância, Informática na Educação e Engenharia de software aplicada à educação.

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Published

2023-12-31

How to Cite

FERREIRA GUARDA, Graziela; CRESPO COELHO DA SILVA PINTO, Sérgio. DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING. Observatory Journal, [S. l.], v. 9, n. 1, p. a28pt, 2023. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a28pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126. Acesso em: 19 dec. 2024.