APPLIED RESEARCH AS A METHODOLOGICAL INNOVATION IN JOURNALISM: theoretical, empirical and experimental dimensions
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n3a10enKeywords:
Applied research, Methodological processes, Mobile journalism, InnovationAbstract
This paper discusses applied research as a perspective of methodological innovation in journalism by reporting the process of crafting a Doctor's Degree research about mobile journalism. For this, we relate innovation and crisis in journalism and address aspects related to applied research in the field. We also highlight the methodological processes developed in the thesis, reflecting on the articulation of what we call the theoretical, empirical and experimental dimensions of applied research. We approach the theoretical-methodological experimentation in this type of investigation, the role of the academy for conducting applied research and the limitations and potential of this research perspective for journalism.
Downloads
References
Agner, L., Gomes, L. A. De M. & Muniz, M. I. (2014). Jornalismo para tablets: interações gestuais em um aplicativo de notícias. Ação ergonômica, 9(1). Available at: https://www.revistaacaoergonomica.org/revista/index.php/ojs/article/view/201/200.
Aguado, J. M., Feijóo, C. & Martínez, I. J. (2015). A mobile revolution inside a digital Revolution. (J. M. Aguado, C. Feijóo, I. J. Martínez, Orgs.). Emerging Perspectives on the Mobile Content Evolution. Hershey, PA: IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-4666-8838-4.
Alexandre, T. B. (2021). Linguagem jornalística autóctone para dispositivos móveis. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, Brasil.
Anderson, C. W., Bell, E. & Shirky, C. (2013) Jornalismo pós-industrial: adaptação aos novos tempos. Revista de Jornalismo ESPM, 2(5), 30-89.
Assis, F. De. (2018). Pesquisa aplicada em jornalismo: o desafio da construção do objeto. Comunicação & Inovação, 19(41), 133-148. Available at: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/5518.
Barbosa, S., Silva, F. F. Da, Nogueira, L. & Almeirda, Y. (2013). A atuação jornalística em plataformas móveis: Estudo sobre produtos autóctones e a mudança no estatuto do jornalista. Brazilian Journalism Research, 9(2), 10-29. Available at: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/549.
Bourdieu, P., Chamboredon, J. & Passeron, J. (2010). Ofício de sociólogo: metodologia da pesquisa na sociologia. 7. ed. Petrópolis: Vozes.
Cabrera González, M. A. (2016). La innovación: concepto y taxomización. In: Sábada Chalezquer, C., García-Avilés, J. A. & Martínez Costa, M. D. P. (Orgs.). Innovación y desarrollo de los cibermedios en España. Madri: EUNSA.
Canavilhas, J. (Org.) (2014). Webjornalismo: 7 características que marcam a diferença. Covilhã: LabCom Books.
Carlón, M. (2016). Después del fin: una perspectiva no antropocéntrica sobre la post-tv, el post-cine y youtube. Buenos Aires: La Crujía.
Cetic.Br. (2020). TIC Domicílios e Usuários 2019. Available at: https://www.cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2019_coletiva_imprensa.pdf.
Charron, J. & Bonville, J. de. (2016). Natureza e transformação do jornalismo. Florianópolis: Insular; Brasília: FAC Livros.
Deuze, M. & Witschge, T. (2016). O que o Jornalismo está se tornando. Parágrafo, 4(2). Available at: http://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/478/445.
Dogruel, L. (2017). O que há de tão especial nas inovações midiáticas?: uma caracterização do campo. Contemporanea, 15(01), 25-46. Available at: https://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/22167.
FGV. (2020). 31ª Pesquisa Anual do Uso de TI. Available at: https://eaesp.fgv.br/producao-intelectual/pesquisa-anual-uso-ti.
Flamingo. Reuters Institute. (2019). How Young People Consume News: and The Implications For Mainstream Media. Available at: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/how-young-people-consume-news-and-implications-mainstream-media.
Franciscato, C. E. (2017). A inovação metodológica como problema na pesquisa em jornalismo digital. Contemporanea, 15(01), 25-46. Available at: https://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/21513.
Franciscato, C. E. (2010). Uma proposta de incorporação dos estudos sobre inovação nas pesquisas em jornalismo. Estudos em Jornalismo e Mídia, 7(01). Available at: https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/1984-6924.2010v7n1p8.
Franciscato, C. E. (2006). Considerações metodológicas sobre a pesquisa aplicada em jornalismo. In Anais do 4º Encontro Nacional da Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo, 2006, Porto Alegre, RS, Brasil.
Guerra, J. L. (2016). Qualijor – Sistema de Gestão da Produção Jornalística orientado para a qualidade editorial: Pesquisa Aplicada e de Desenvolvimento Experimental em Jornalismo. E-compós, 19(3). Available at: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1291.
Henn, R. & Oliveira, F. M. De. (2015). Jornalismo e movimentos em rede: a emergência de uma crise sistêmica. Revista Famecos, 22(3). Available at: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20560.
IBGE. (2020). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2018. Available at: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101705_informativo.pdf.
INEP. (2019). Censo da Educação Superior 2018. Available at: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior.
López-García, X. et al. (2019). Periodismo móvil: Revisión sistemática de la producción científica. Comunicar, 59(27), 9-18. Available at: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=59&articulo=59-2019-01.
Lopez, D. C. & Maritan, M. (2015). A evolução do método: memória das pesquisas experimental e aplicada nos estudos brasileiros de jornalismo. In Anais do 10º Encontro Nacional de História da Mídia, Porto Alegre, RS, Brasil.
Machado, E. & Rohden, J. (2016). Metodologias de pesquisa aplicadas ao jornalismo: Um estudo dos trabalhos apresentados na SBPJor (2003-2007). Brazilian Journalism Research, 12(1), 228-245. Available at: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/828.
Machado, E. & Teixeira, T. (2016). Innovation as an essential part of journalism education in contemporary societies. Journal of Applied Journalism & Media Studies, 5(1), 103-116. Available at: https://www.ingentaconnect.com/content/intellect/ajms/2016/00000005/00000001/art00008?crawler=true.
Meurer, H. & Szabluk, D. (2010). Projeto E: aspectos metodológicos para o desenvolvimento de projetos dígito-virtuais. Ação ergonômica, 5(2).
Newman, N. et al. Reuters Institute. (2020). Digital News Report 2020. Oxford: Reuters Institute; University of Oxford. Available at: http://www.digitalnewsreport.org/.
Nielsen, J. & Loranger, H. (2007). Usabilidade na web: Projetando websites com qualidade. Rio de Janeiro: Elsevier.
Pew Research Center. (2018). 5 facts about the state of the news media in 2017. Available at: http://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/08/21/5-facts-about-the-state-of-the-news-media-in-2017/.
Prodanov, C. C. & Freitas, E. C. de. (2013). Metodologia do trabalho científico: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale.
Renó, D. (2014). Pesquisa aplicada em comunicação: uma tendência necessária. Comunicação & Sociedade, 36(1), 7-30. Available at: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/135421.
Santos, M. C. dos. (2015). Jornalismo, mobilidade e realidade aumentada: notas sobre possibilidades de utilização. In: Canavilhas, J. & Satuf, I. (Orgs.). Jornalismo para Dispositivos móveis: produção, distribuição e consumo. Covilhã: Livros Labcom.
Silva, F. F. da. (2015). Jornalismo Móvel. Salvador: EDUFBA.
Singer, J. B. (2014). Sem medo do futuro: ética do jornalismo, inovação e um apelo à flexibilidade. Comunicação e Sociedade, 25, 49-66.
Storsul, T. & Krumsvik, A. H. (2013). What is Media Innovation? In: Storsul, T. & Krumsvik, A. H. (Eds.). Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change. Gotemburgo: Nordicom.
Thorson, E. et al. (2015). News use of mobile media: A contingency model. Mobile Media & Communication, 3(2), 1-19. Available at: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2050157914557692.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.