SOCIAL ASSISTANT WORK MANAGEMENT IN EDUCATION POLICY
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a11enKeywords:
Management, Planning, Education, Social Work, WorkAbstract
The study aimed to understand the importance of the Social Worker work management process in Education Policy, more specifically in the Coordination of Social Work Course. It was questioned whether the theoretical and methodological principles of management apply in the federal public sector, where the work to be carried out already obeys a previously planned and orchestrated agenda by the federal sphere, as it obeys plans and goals established by the managing bodies of policies public. Then, it was asked whether it would be possible to build the theoretical-practical process of management and how to carry it out in the field of professional practice, where the overvaluation of bureaucratic work directly interferes with professional action, a process that contributes to the construction of a practice emptied and uncritical professional. Also in this questioning guideline, it was also asked, what are the theoretical and practical principles of management that the social worker could appropriate as a work tool in his performance in the public sector, where the professional routinely runs into institutional limits and power relations established in the state apparatus. The documentary and bibliographic study was characterized by its exploratory character and qualitative approach. It was considered that the process of valuing bureaucratic work has been gradually encouraging the bureaucratization of practice and the professional void, a fact that conditions professional practice to bureaucratic and routine tasks. Work management and the ability to plan and organize professional action on a purposeful basis become instruments of great importance in the formulation of proposals to face the challenges posed to Social Service professionals.
KEYWORDS: Management; Planning; Education; Social Work; Work.
Downloads
References
BAPTISTA, Myrian Veras. (1978). Planejamento: introdução à metodologia do planejamento social. 2ª edição. São Paulo, Cortez &Moraes ltda.
BAPTISTA, Myrian Veras. (2015). Planejamento social: intencionalidade e instrumentação. São Paulo, Veras.
DEMO, Pedro. (1988). Participação é conquista. São Paulo, Cortez.
FILHO, Rodrigo de Souza. (2013). Gestão Pública & Democracia: A Burocracia em Questão. 2.ed. Rio de Janeiro, Lumen Juris.
IAMAMOTO, Marilda Vilela. (2001). O Serviço social na Contemporaneidade: trabalho e formação profissional. 5. Ed. São Paulo, Cortez.
NOGUEIRA. A.M. 2007. Teoria da Administração para o século XXI. São Paulo, Ática Universidade.
ROSA. J.S. da. (2008). A matéria Administração e Planejamento na Matriz Curricular do curso de Serviço Social. Dissertação Mestrado em Serviço Social – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
PAIVA, Beatriz Augusto. (1999). Reflexões sobre pesquisa e processos de formulação e gestão.In. Capacitação em Serviço Social e Política Social: Módulo 4: O trabalho do assistente social e as Políticas Sociais. Brasília, CEAD.
UNIPAMPA. Universidade Federal do Pampa. Edital da Pró-Reitoria de Graduação (PROGRAD). (2019b). Edital nº 62/2019. Bagé.
UNIPAMPA. (2016). Universidade Federal do Pampa. Projeto Pedagógico do Curso de Serviço Social – Bacharelado. São Borja.
UNIPAMPA. (2019) Universidade Federal do Pampa. Conselho Universitário da Universidade Federal do Pampa. Resolução nº 253, de 12 de setembro de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.