DEHUMANIZING EDUCATION UNDER OBSERVATION AND REFLECTION: education and school as instruments of struggle and resistance or of conservation, domestication, alienation and subordination

Authors

  • Marcelo Barboza Duarte Secretaria de Estado e Educação do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a10pt

Keywords:

Education; School; Capitalism; State; System; Philosophy

Abstract

The article in question aims to reflect on the contradictions, antagonisms and problems that involve education, its modes and processes; as well as the school, the pedagogy, the State and the capitalist system. To this end, we begin by highlighting the unfortunate inefficiency of the function and role that the educational and school structure plays. Objective and controlled inefficiency by a Brazilian business community and politicians who are willing to defend the interests of international capital, national capital and secondly, their own. Which is actually the first! With that, starting from such reflections, to the ways that pedagogy, education and philosophy have been treated throughout time and history, to the ways and forms that education and school behave in today's Brazil, we end with important reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Barboza Duarte, Secretaria de Estado e Educação do Rio de Janeiro

Mestre em Educação, Gestão e Difusão em Biociências pelo Instituto de Bioquímica Médica da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Atua na Secretaria de Estado e Educação do Rio de Janeiro, SEER. mbduarte@id.uff.br.

References

ALTHUSSER, L. (1987). Aparelho Ideológico de Estado (AIE); tradução de Walter Jose Evangelista e Maria Laura Viveiros de castro. Rio de Janeiro. Editora: Graal.

BOURDIEU, P.; ORTIZ, R. (1986). O campo científico. Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática.

BOURDIEU, P. (2012). O Poder Simbólico. Tradução. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

CHAUÍ, M. (2006). Convite à Filosofia. São Paulo, Editora: Ática.

______. (1980). O Que é Ideologia. São Paulo, Editora: Brasilense.

DUARTE, M. B. (2017). A dimensão ontológica do homem em Aristóteles e Marx: fundamentando o educando como ser político-social e de trabalho no processo educacional social. Revista SABERES, Natal RN, v. 1, n. 17, Dez.

DUARTE, M. B.; MAIA, C. O. (2018). O impacto da violência na percepção de estudantes da educação básica - Niterói-RJ. Revista SABERES, Natal RN, v. 18, n. 3, Dez..

ENGELS, F.; MARX, K. (2005). A Ideologia Alemã. São Paulo, Editora; Boitempo.

FOUCAULT, M. (2001). Vigiar e Punir – História da Violência nas Prisões. Rio de Janeiro. Editora: Vozes.

FREIRE, P. (1985). Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.

______. (2002). Pedagogia do oprimido. São Paulo. Editora: Paz e Terra.

______. (2000). Pedagogia da Autonomia. São Paulo. Editora: Paz e Terra.

______. (2006). Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

______. (2001). Pedagogia da Indignação. São Paulo: Unesp.

______. (1992). A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez.

______. (2003). Cartas a Cristina: Reflexões sobre minha vida e práxis. São Paulo: Unesp.

FREIRE, P.; HORTON, N. (2003). O Caminho se faz caminhando: Conversas sobre a educação e mudança social. Petrópolis-RJ: Vozes.

JEAGER, W. (1995). Paideia – A Formação do Homem Grego. Martins Fontes.

KUHN, T. S. (2004). A Estrutura das revoluções científicas. São Paulo. Editora: Perspectiva.

LINHARES, L.; MESQUITA, P.; SOUZA, L. L. (2018). ALTHUSSER: A escola como aparelho ideológico do estado. Disponível em: Acesso em 13 de Jan.

MARX, K. (2008). O Manifesto do Partido Comunista. Rio de Janeiro. Editora: Paz e Terra.

______. (2006). Manuscritos Econômicos Filosóficos. São Paulo, Editora: Boitempo.

MAZZOTI, B. T. (1999). Filosofia da Educação: Uma Outra Filosofia? Perspectiva. Rondonópolis, V. 17, N. 32, P. IS -32, Jul./D81.

NOGUEIRA, M. A.; NOGUEIRA, C. M. M. (2004). Bourdieu e a Educação. São Paulo. Editora: Autêntica.

OLIVEIRA, D. A. (2004). A Reestruturação do Trabalho Docente: Precarização e Flexibilização. Educ. Soc., Campinas, Vol. 25, N. 89, P. 1127-1144, Set./Dez.

SANFELICE, J. L. Prefácio. In SILVA, Maria Abadia. (2002). Intervenção e consentimento: a política educacional do Banco Mundial. São Paulo: Autores Associados.

SANTOS, A. M.; BONIN, J. C. (2018). Filosofia da Educação: Implicações e Impactos na Pedagogia. Revista Educere Et Educare, Vol. 23, N. 27, Jan./Abr.

Published

2020-07-01

How to Cite

DUARTE, Marcelo Barboza. DEHUMANIZING EDUCATION UNDER OBSERVATION AND REFLECTION: education and school as instruments of struggle and resistance or of conservation, domestication, alienation and subordination: . Observatory Journal, [S. l.], v. 6, n. 4, p. a10pt, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a10pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11111. Acesso em: 22 jul. 2024.