SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá

Authors

  • Laís Karla da Silva Barreto Potiguar University
  • Emanuelle Silva Barbosa Federal University of Amapá
  • Luciana Gondim de Almeida Guimarães Potiguar University
  • Priscila Silva Esteves Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul
  • Allan Gustavo Freire da Silva University of Campina Grande
  • João Florêncio da Costa Junior

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a7pt

Keywords:

Organizational Communication; Internet; Social media.

Abstract

The advent of the internet has enabled changes in the way people communicate. The current reseach endeavours to analyse the organizational communication process, through social media, at the Academic Department of Philosophy and Human Sciences - DFCH, at the Federal University of Amapá. Methodologically, it is a qualitative, descriptive approach, configured as a case study. Data were collected through semi-structured interviews, with the participation of 10 administrative technicians. The results reveal that communication in the DFCH occurs through integrated management systems (SIPAC, SIGRH and SIGAA), by email and institutional website and, informally, by WhatsApp. As a result of the research, it was proposed the creation of groups linked to the Dean Special Advisory Board (AER), to improve the communication process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laís Karla da Silva Barreto, Potiguar University

PhD and Master in Language Studies (UFRN). Lecturer in the Post-Graduation Program in Administration at Potiguar University.

Emanuelle Silva Barbosa, Federal University of Amapá

Master in Administration (Potiguar University). Effective server at Universidade Federal do Amapá, UNIFAP

Luciana Gondim de Almeida Guimarães, Potiguar University

PhD in Administration (UFPE). Professor of the Post-Graduation Program in Administration at Potiguar University

Priscila Silva Esteves, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul

PhD in Administration (UFRGS). Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul, IFRS - Viamão campus.

Allan Gustavo Freire da Silva, University of Campina Grande

PhD student in Administration (Potiguar University - PPGA/UnP). Lecturer at the Federal University of Campina Grande

João Florêncio da Costa Junior

PhD student in Administration (UFRN). Lecturer at Potiguar University

References

AGHAEI, S.; NEMATBAKHSH, M. A.; FARSANI, H. K. Evolution of the World Wide Web: from Web 1.0 to Web 4.0. In: International Journal of Web & Semantic Technology (IJWesT), v. 3, n. 1, 2012.

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação Organizacional na perspectiva da complexidade. Organicom, v. 6, n. 10-11, p. 115-120, 2009.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BENEVENUTO, Fabrício. Redes sociais online: Técnicas de coleta, abordagens de medição e desafios futuros. Tópicos em Sistemas Colaborativos, Interativos, Multimídia, Web e Banco de Dados, p. 41-70, 2010.

BUCHER, TAINA. Programmed sociality: A software studies perspective on social networking sites. 2010. 221F. Tese (Doutorado em Filosofia). Departamento de Filosofia - Faculdade de Humanidades da Universidade de Oslo, Oslo (Noruega), 2010.

BUENO, Wilson da Costa. A comunicação como espelho das culturas empresariais. Comunicação & Inovação, v. 1, n. 1, 2000.

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação Empresarial: políticas e estratégias. São Paulo: Saraiva, 2009.

CARVALHO, Ana Paula Pinto de. A integração das novas mídias sociais à comunicação interna das organizações. Repositório digital institucional da UFPR: Curitiba, 2015.

CASTELLS, M. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

CETIC ORG: https://cetic.br/ - Data de acesso: 22 de junho de 2020

CIPRIANI, Fábio. Blog Corporativo. S.l: Novatec, 2006.

CORRÊA, Elizabeth Saad. Comunicação digital: uma questão de estratégia e de relacionamento com públicos. Organicom, v. 2, n. 3, p. 94-111, 2005.

CORRÊA, Elizabeth Saad. A Comunicação Digital nas organizações: tendências e transformações. Organicom, v. 6, n. 10-11, p. 161-167, 2009

CRESWELL, J. W. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

CRUZ, Claudia. WhatsApp é o aplicativo em que as empresas apostam, 2015, Press Comunicação Disponível em: http://www.presscomunicacao.com.br/marketing-digital/whatsapp-empresas/. Acesso em: 23. Jul. 2020.

FERREIRA, Thayse Priscila França. Avaliação do papel do gestor e da interface do portal do gestor no SIGRH da UFRN. 2018. Dissertação de Mestrado. Brasil.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

HONORATO, W. M.; REIS, R. S. F. WhatsApp - Uma nova ferramenta para o ensino, Universidade Federal de Itajubá – UNIFEI – Mestrado Profissional em Ensino de Ciências. IV Simpósio de Desenvolvimento Tecnologias e Sociedades. 2014. Disponível em: http://docplayer.com.br/6752700-Whatsapp-uma-nova-ferramenta-para-o-ensino.html. Acesso em: 08. jul. 2020.

IBGE. Tecnologia da Informação e Comunicação: Domicílios. Uso da internet pelo celular cresce entre os brasileiros. S.l. 2017.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. S.l. Aleph, 2015.

KAPLAN, Andreas M.; HAENLEIN, Michael. Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, v. 53, n. 1, p. 59-68, 2010.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. São Paulo: Summus editorial, 2003.

KUNSCH, Margarida M. Krohling. Comunicação organizacional: conceitos e dimensões dos estudos e das práticas. Faces da cultura e da comunicação organizacional, v. 2, p. 169-192, 2006.

KUNSCH, Margarida M. Kröhling. Comunicação organizacional na era digital: contextos, percursos e possibilidades. Signo y pensamiento, v. 26, n. 51, p. 38-51, 2007.

KUNSCH, Margarida M. KrohliNg. Comunicação Organizacional: contextos, paradigmas e abrangência conceitual. Matrizes, v. 8, n. 2, p. 35-61, 2014.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Comunicação organizacional estratégica: aportes conceituais e aplicados. Summus Editorial, 2016.

LEMOS, Ronaldo; DI FELICE, Massimo. A vida em rede. Papirus Editora, 2015.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999

MANFRIN, Natália Reis. A comunicação digital como possibilidades de integração social. REGRAD-Revista Eletrônica de Graduação do UNIVEM-ISSN 1984-7866, v. 12, n. 01, p. 45-62, 2019.

MARCHIORI, Marlene (Org.). Comunicação e Organização: Reflexões, Processos e Práticas. São Caetano do Sul: Difusão, 2010. 348 p.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2004.

MORENO, Kalieny de Lima. A comunicação interna do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2018. Dissertação de Mestrado. Brasil.

RECUERO, Raquel. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, v. 1, 2012.

RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet, difusão de informação e jornalismo: elementos para discussão. Metamorfoses jornalísticas, v. 2, p. 1-269, 2009.

SILVA, Sónia; RUÃO, Teresa; GONÇALVES, Gisela. A Relevância das Novas Tecnologias na Comunicação Organizacional: o Caso dos Websites nas Universidades Portuguesas. Estudos em Comunicação, 2017, 23.

TELLES, André. A Revolução das Mídias Sociais: cases, conceitos, dicas e ferramentas. São Paulo: Makron Books do Brasil, 2010.

TERRA, Carolina Frazon. O que as organizações precisam fazer para serem bem vistas nas mídias sociais sob a ótica da Comunicação Organizacional e das Relações Públicas. In: V Congresso Científico de Comunicação Organizacional e Relações Públicas – ABRAPCORP, São Paulo, 2011.

TORRES, Claudio. A bíblia do marketing digital: tudo o que você queria saber sobre marketing e publicidade na internet e não tinha a quem perguntar. São Paulo: Novatec, 2018.

VERGARA, Sylvia C. Métodos de Pesquisa em Administração. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2015.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Bookman editora, 2015.

Published

2020-07-01

How to Cite

BARRETO, Laís Karla da Silva; BARBOSA, Emanuelle Silva; GUIMARÃES, Luciana Gondim de Almeida; ESTEVES, Priscila Silva; SILVA, Allan Gustavo Freire da; COSTA JUNIOR, João Florêncio da. SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá. Observatory Journal, [S. l.], v. 6, n. 4, p. a7pt, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a7pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11085. Acesso em: 21 nov. 2024.