INVESTIGATING POTENTIALITIES OF FLL (FIRST LEGO LEAGUE) COMPETITION IN SCHOOL LEARNING PROCESS OF BASIC EDUCATION STUDENTS

Authors

  • Bruno Nonato Gomes Instituto Federal de Minas Gerais
  • Fernando Thomé Azevedo Silva Instituto Federal de Minas Gerais
  • Cláudio Alves Pereira Instituto Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a4pt

Keywords:

Active Learning, Educational Robotics, First Lego League, Basic

Abstract

This work addresses the use of the educational robotics as learning tools. The paper aims to evaluate the possible contributions of the First Lego League (FLL) robotics competition to develop students knowledge and required skills for good professionals. To achieve the research objective, this article presents a study that provides objective data based on the opinions of teachers and students that participated of the FLL. The data analysis strongly indicates that both teachers and students believe in FLL potential to promote school performance and the development of the skills of a good professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Nonato Gomes, Instituto Federal de Minas Gerais

Doutorado em Engenharia Elétrica, mestrado em Engenharia Elétrica e bacharel em Sistemas de Informação. Professor no Instituto Federal de Minas Gerais Campus Sabará, Rodovia MGC 262, bairro Sobradinho, Sabará-MG, CEP: 34590-390, bruno.nonato@ifmg.edu.br.

Fernando Thomé Azevedo Silva, Instituto Federal de Minas Gerais

Mestrado em Engenharia Elétrica e bacharel em Engenharia de Controle e Automação. Professor no Instituto Federal de Minas Gerais Campus Sabará, Rodovia MGC 262, bairro Sobradinho, Sabará-MG, CEP: 34590-390, fernando.azevedo@ifmg.edu.br

Cláudio Alves Pereira, Instituto Federal de Minas Gerais

Professor no curso Pós-Graduação Lato Sensu em Docência do IFMG Campus Avançado Arcos. Doutorando em Educação, mestre em Educação e licenciado em Física. claudioapessoal@gmail.com

References

BRINGUIER, Jean-Claude; PIAGET, Jean. Conversations with jean piaget. University of Chicago Press, 1989.

BYBEE, Rodger W. NGSS and the next generation of science teachers. Journal of science teacher education, v. 25, n. 2, p. 211-221, 2014.

CAMPOS, Flavio Rodrigues. Robótica Educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futuras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 4, p. 2108-2121, 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778 , acesso em 14/10/2020.

CÉSAR, Danilo Rodrigues. Robótica Pedagógica Livre: uma Alternativa Metodológica Para a Emancipação Sociodigital e a Democratização do Conhecimento. 2013, 220 f. 2013. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) . Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador.

DELORS, Jacques. Learning: The treasure within. Unesco, 1998.

FIRST LEGO League. O que é a FIRST LEGO League, 2020. Disponível em: https://www.firstlegoleague.org/about#. Acesso em: 04/06/2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Coleção leitura, p. 21, 2005.

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças. Porto Alegre: Artmed, p. 17, 1994.

RESNICK, Mitchel. All I really need to know (about creative thinking) I learned (by studying how children learn) in kindergarten. In: Proceedings of the 6th ACM SIGCHI conference on Creativity & cognition. 2007. p. 1-6.

SCHWAB, K.; SAMANS, R. World economic forum: The future of jobs report. Retrieved January, v. 12, p. 2018, 2016.

Published

2021-04-01

How to Cite

GOMES, Bruno Nonato; SILVA, Fernando Thomé Azevedo; PEREIRA, Cláudio Alves. INVESTIGATING POTENTIALITIES OF FLL (FIRST LEGO LEAGUE) COMPETITION IN SCHOOL LEARNING PROCESS OF BASIC EDUCATION STUDENTS. Observatory Journal, [S. l.], v. 7, n. 2, p. a4pt, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a4pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11011. Acesso em: 18 may. 2024.