THE NEW ERA OF COMMUNICATION: advertising in the context of social media

Authors

  • Taís Steffenello Ghisleni Universidade Franciscana
  • Vitória Karina Rodrigues Pereira Universidade Franciscana
  • Graziela Frainer Knoll Universidade Franciscana

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a14en

Keywords:

ecossistema digital, mídias sociais, internet, publicidade

Abstract

The digital development caused the Brazilian advertising market to undergo intense transformations and led professionals and agencies to work to reinvent themselves, every day, in the search for the best alternatives and opportunities in the current media scene. The general objective of this article is to contextualize how advertising is inserted in the context of digital social media. The specific objectives were as follows: to reflect on the logics and practices that characterize advertising and advertising in the context of digital media and to emphasize the impacts of this communication on the current ecosystem.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitória Karina Rodrigues Pereira, Universidade Franciscana

Aluna do Curso de Publicidade e Propaganda da Universidade Franciscana - UFN

Graziela Frainer Knoll, Universidade Franciscana

Doutora em Letras. Professora do Curso de Publicidade e Propaganda e do Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Franciscana – UFN.

References

BRAKE, D. K.; SAFKO, L. (2009). A bíblia da mídia social. São Paulo: Blucher

CASTELLS, M. (2012). Castells debate os dilemas da internet. Outras palavras. Recuperado de: http://www.outraspalavras.net/2012/01/17/castells-debate-os-dilemas-da-internet/. Acesso em: 14 set. 2019.

CHATFIELD, T. (2010). Como viver na era digital. Trad: Bruno Fiuza. Rio de Janeiro: Objetiva

CIPRIANI, F. (2011). Estratégia em mídias sociais: como romper o paradoxo das redes sociais e tornar a concorrência irrelevante. Rio de Janeiro: Elsevier

COLNAGO, C. K. (2015). Mídias e redes sociais digitais: conceitos e práticas. In: BUENO, Wilson da Costa. Estratégias de comunicação nas mídias sociais. Barueri, SP: Manole, p. 3-22.

DATA REPORTAL. (2020). Digital 2020: Brasil. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2020-brazil. Acesso em: 2 out. 2020.

DUARTE, G. A. (2019). Publicidade nas Redes Digitais: Estratégias para Comunicação, Consumo e Entretenimento. Curitiba: Appris

EMARKETER. (2019). Latin America Digital and Spending 2019, 2019. Content. Recuperate de: https://www.emarketer.com/content/latin-america-digital-ad-spending-2019. Acess in: 12 out. 2019.

EMARKETER. (2020). Latin America Digital and Speding 2020, 2020. Content. Recuperado de: https://www.emarketer.com/content/latin-america-digital-ad-spending-update-q2-2020. Acesso em: 2 out. 2020.

GABRIEL, M.; KISO, R. 2020). Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. 2 ed. São Paulo: Atlas

GHISLENI, T. S.; BARICHELLO, E. M. da R. (2014). Web publicidade: Reflexões à luz da ecologia midiática. Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática, [S.l.], v. 13, n. 25, out. 2014. ISSN 2175-4977. Recuperado de: https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/15299. Acesso em: 26 ago. 2019. Doi :http://dx.doi.org/10.5902/2175497715299.

GHISLENI, T.S. (2019). Práticas Publicitárias no Contexto das Mídias Digitais. In: SCHEID, Daiane; MACHADO, Jones; PÉRSIGO, Patrícia M (orgs). Tendências em Comunicação Organizacional: Temas Emergentes no Contexto das Organizações. Santa Maria: FACOS - UFSM, 2019. Recuperado de: file:///C:/Users/Micronews/Downloads/PP%20online/Livro-Tendências.pdf. Acesso em: 1 dez. 2019.

HOOTSUITE. (2019). Digital in 2019: Brasil. Recuperado de: https://hootsuite.com/pages/digital-in-2019#accordion-115547. Acesso em: 26 out. 2019.

IAB BRASIL. (2019). Pesquisa Digital Adspend 2019. Jun. 2019. Recuperado de: https://iabbrasil.com.br/pesquisa-digital-adspend-2019/ Acesso em 16 dez. 2019.

JENKINS, H. (2008). Cultura da convergência. São Paulo: Aleph

MICHEL, M. H. (2009). Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais. São Paulo: Atlas

MEIO E MENSAGEM. (2019). Publicidade Digital Alcançará US$ 9 Bi Na América Latina. Home. Recuperado de: https://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2019/04/09/publicidade-digital-alcancara-us-9-bi-na-america-latina.html. Acesso em: 12 set. 2019.

MARTIN, S. (2019). Castells debate os dilemas da internet. Outras Palavras, 2012. Sem categoria. Recuperado de: https://outraspalavras.net/sem-categoria/castells-debate-os-dilemas-da-internet/. Acesso em: 20 ago. 2019.

PAG BRASIL. (2019). Relatório Digital in 2019: Brasil. Disponível em: https://www.pagbrasil.com/pt-br/insights/relatorio-digital-in-2019-brasil/. Acesso em: 12 dez. 2019.

RECUERO, R. (2008). Reputação, Popularidade e Autoridade em Redes Sociais na Internet. 28/10/2008. Recuperado de: http://www.raquelrecuero.com/arquivos/reputacao_popularidade_e_autoridade_em_redes _sociais_na_internet.html. Acesso em 30 dez. 2019.

ROCHA, M.; TREVISAN, N. (2018). Comunicação integrada de marketing. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.

ROCKCONTENT. (2019). O que é Publicidade Digital. Blog. Disponível em: https://rockcontent.com/blog/o-que-e-publicidade-digital/. Acesso em: 22 set. 2019.

ROCK CONTENT. (2019). Social Media Trends 2019. Disponível em: https://inteligencia.rockcontent.com/social-media-trends-2019-panorama-das-empresas-e-dos-usuarios-nas-redes-sociais/. Acesso em: 12 dez. 2019.

SANT`ANNA, A. (2009). Propaganda: teoria, técnica e prática. 8 ed. São Paulo: Cengage Learning

SANT’ANNA, A.; JÚNIOR, I. R.; GARCIA, L.F.D. (2019). Propaganda: teoria, técnica e prática. 9 ed. São Paulo: Cengage Learning

SODRÉ, M. (2002). Antropológica do Espelho: Uma Teoria da Comunicação Linear e em Rede. Rio de Janeiro: Editora Vozes Ltda

STATISTA, Departamento de Pesquisa. (2019). Setor de Publicidade no Brasil: Estatísticas e Fatos. 19/06/2019. Recuperado de: https://www.statista.com/topics/2151/advertising-industry-in-brazil/ Acesso em: 18 set. 2020.

STRUTZEL, T. (2015). Presença Digital: Estratégias Eficazes para Posicionar sua Marca Pessoal ou Corporativa na Web. Rio de Janeiro: Alta Book

Published

2020-10-01

How to Cite

GHISLENI, Taís Steffenello; RODRIGUES PEREIRA, Vitória Karina; FRAINER KNOLL, Graziela. THE NEW ERA OF COMMUNICATION: advertising in the context of social media. Observatory Journal, [S. l.], v. 6, n. 6, p. a14en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a14en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10787. Acesso em: 22 jul. 2024.