THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education

Authors

  • Rose Mara Pinheiro Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Caio Teruel UFMS

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11pt

Keywords:

leitura, pos-modernidade, educação, jornalismo, educomunicação

Abstract

This article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rose Mara Pinheiro, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp). Professora do curso de Jornalismo e do Mestrado em Comunicação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). E-mail: rose.pinheiro@ufms.br.

References

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar. A aventura da modernidade. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2007.

BORGES, A. G. S. Televisão e Educação: um estudo sobre o Projeto Televisando o Futuro na escola. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Setor Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

BOURDIEU, Pierre. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

CAMPOS, Magno. Diálogo entre pós-modernidade, sujeito e leitura: o processo discursivo e o virtual. In: Hipertextus Revista Digital. n.6, Ago. 2011.

CITELLI, Adilson Odair. Educomunicação, temporalidades e sujeitos. In: XXXIX CONGRESSO DA INTERCOM. São Paulo: Intercom, 2016. v. 1, p 2114-2201.

CURADO, Olga. A notícia na TV – o dia-a-dia de quem faz Telejornalismo. São Paulo: Alegro, 2002.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1991.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 49ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1989.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo. Ed. Ática, 2ª edição, 2000.

KUMAR, Krishan. Da sociedade pós-industrial à pós-moderna. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 1997

MELLO, Patrícia Campo. Empresários bancam campanha contra o PT pelo WhatsApp: Com contratos de R$ 12 milhões, prática viola a lei por ser doação não declarada. Folha de São Paulo, São Paulo, 18 out. 2018. Disponível em <https://www1.folha.uol.com.br/poder/2018/10/empresarios-bancam-campanha-contra-o-pt-pelo-whatsapp.shtml> Acesso em 07/01/2019.

ROST, Alejandro. Interatividade: Definições, estudos e tendências. In: CANAVILHAS, João. Webjornalismo: 7 características que marcam a diferença. Espanha: Labcom books, 2014. p. 53-88.

SCHWINGEL, Carla. Sistemas de produção de conteúdos no ciberjornalismo : a composição e a arquitetura da informação no desenvolvimento de produtos jornalísticos / Carla Schwingel. - 2008.

SOARES, Ismar de Oliveira (Org.). Caminhos da Educomunicação. São Paulo: Editora Salesiana, 2001.

SOUSA, Jorge Pedro. Tobias Peucer: progenitor da Teoria do Jornalismo. In: Estudos em Jornalismo e Mídia, Vol. I Nº 2 - 2º Semestre de 2004.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do Jornalismo. Volume 2. Florianópolis: Insular, 2004.

VENAGLIA, Guilherme. Rosa Weber: fake news são problema mundial contra o qual não há ‘milagre’: Segundo ministra, Corte priorizará combater acusações de fraude contra o processo eleitoral; Investigação sobre Bolsonaro e Haddad será sigilosa. Veja. São Paulo, 21 out. 2018. Disponível em <https://veja.abril.com.br/politica/rosa-weber-fake-news-sao-problema-mundial-contra-o-qual-nao-ha-milagre/> Acesso em 07/01/2019.

Published

2020-10-01

How to Cite

PINHEIRO, Rose Mara; TERUEL, Caio. THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education. Observatory Journal, [S. l.], v. 6, n. 6, p. a11pt, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10030. Acesso em: 22 jul. 2024.