DIGITAL JOURNALISM: Multifacetered research in the development of didactics and production processes

Authors

  • Zanei Ramos Barcellos Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n3a13pt

Keywords:

Jornalismo digital; pesquisa aplicada; multiplataforma; inteligência artificial

Abstract

The internet is the main source of news for Brazilians, the smartphone is the preferred device for access and social networks have displaced television as a hegemonic medium. Fragmented journalism demands new narratives, vehicle formats, production and distribution processes. The algorithms and systems of artificial intelligence (AI) already perform many tasks, the profession is reconfigured and the teaching of digital journalism needs to keep up with the changes. This article proposes multifaceted applied research as a way to develop narratives, devices, production management systems and didactics capable of following technological developments and training journalists able to research and work in changing environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zanei Ramos Barcellos, Universidade de Brasília

Doutor em Gestão Urbana, mestre em Administração, bacharel em Comunicação Social – Jornalismo. Professor adjunto de Jornalismo Digital e pesquisador no Departamento de Jornalismo da Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília (FAC/UnB). E-mail: zaneibarcellos@unb.br;

References

AALST, Will.; HEE, Kees. Workflow Management: Models, methods and systems. Eindhoven University of Technology: Eindhoven, 2000.

ADJUST GLOBAL APP TRENDS. Global Benchmarks Report, 2019. Adjust, 2019. Disponível em: <https://www.adjust.com/resources/ebooks/adjust-global-app-trends-report-2019/?utm_source=Mobile%20Marketing%20Magazine&utm_medium=CS&utm_campaign=UK_App%20Trends%202019&utm_channel=1>. Acesso em: 20 mar. 2021.

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico do Senac – Revista de Educação Profissional. Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p. 49-67, maio/ago. 2013. Disponível em: . Acesso em: 16 mar. 2021.

BARCELLOS, Zanei; MASSANEIRO, Gabriel; SIMÃO, Luciano; SATIN, Larissa; ALVES, Verônica. Jornalismo das Coisas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 40., 2017, Curitiba. Disponível em: <http://portalintercom.org.br/anais/nacional2017/resumos/R12-0342-1.pdf>. Acesso em: 29 mai. 2020.

BARCELLOS, Zanei; SILVA, Thalita Alves. Mapeamento do workflow do processo de produção de notícias multimídias para o jornal digital Campus Multiplataforma. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 43. 2020, Parintins (remoto). Anais do 43º Congresso de Ciências Da Comunicação: 2020, eletrônico. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/sis/eventos/2020/resumos/R15-0533-1.pdf>. Acesso em: 17 mar. 2021.

BARCELLOS, Zanei.; GONZATTO, Rodrigo.; BOZZA, Gabriel. Jornalismo em segunda tela: webjornal produzido com dispositivos móveis em redação virtual. Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo, v. 3, n. 2, 15, dez. 2014. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/296706266_Jornalismo_em_segunda_tela_Webjornal_produzido_com_dispositivos_moveis_em_redacao_virtual>. Acesso em: 24 abr. 2020.

BIVENS, Reena Kim. The internet, mobile phones and blogging: how new media are transforming traditional journalism. Journalism Practice, v. 2, n.1, p. 113-129, 2008.

BRUNS, A. Gatewatching: collaborative online news production. New York: Peter Lang Publishing, 2009.

BUCHER, Taina. Want to be on the top? Algorithmic power and the threat of invisibility on Facebook. New Media & Society, v. 14, n. 7, p. 1164-1180, 2012.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. A era da informação, economia, sociedade e cultura, v.1. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CASTELLS, Manuel. Comunicación y poder. Madri: Alianza, 2012.

CETIC.BR - Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TIC domicílios - Indivíduos 2019. 2020. Disponível em: <https://cetic.br/pt/tics/domicilios/2019/individuos/>. Acesso em: 27, mai. 2020.

CHAPMAN, Owen; SAWCHUK, Kim. Research-Creation: Intervention, Analysis and Family Resemblances. Canadian Journal of Communication, v. 37, p. 5-26, 2012.

DEUZE, Mark; WITSCHGE, Tamara. Beyond journalism: Theorizing the transformation of journalism. Journalism, v. 19, n. 2, p. 165–181, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.1177/1464884916688550>. Acesso em: 14, jul. 2020.

DEUZE, Mark; YESHUA, Daphna. Online journalists face new ethical dilemmas. Lessons from the Netherlands. Journal of Mass Media Ethics, v. 16, n. 4, p. 273-292, 2001.

DIAKOPOULOS, Nicholas (a). Automating the news. Cambridge: Harvard University Press, 2109. Edição do Kindle.

DIAKOPOULOS, Nicholas (b). Inteligência artificial no jornalismo. Digi Labour, setembro, 2019. Disponível em: <https://digilabour.com.br/2019/09/20/inteligencia-artificial-no-jornalismo-entrevista-com-diakopoulos/>. Acesso em: 28, jun. 2020.

FGV-EAESP – Fundação Getúlio Vargas – Escola de Administração de Empresas de São Paulo. 31ª Pesquisa Anual do Uso da TI nas Empresas 2020. 2020. Disponível em: <https://eaesp.fgv.br/sites/eaesp.fgv.br/files/u68/fgvcia2020pesti-ppt.pdf>. Acesso em: 20, jul. 2020.

FLEURY, Maria Tereza Leme.; WERLANG, Sérgio. Pesquisa Aplicada – Conceitos e abordagens. In: Anuário de Pesquisa GVPesquisa 2016-2017. São Paulo: GVPesquisa, 2017. p.10-17. Disponível em: <http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/apgvpesquisa/issue/view/4030/1982>. Acesso em: 1 mar. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogy of the Oppressed. Nova York: Continuum International Publishing Group, 1993.

FREIRE, Paulo. The politics of education: culture, power and liberation. Boston: Bergin & Garvey Publishers, 1985.

FREIRE, Paulo. Education for Critical Consciousness. New York: Continuum International Publishing Group, 1974.

GALLOWAY, Scott. Os quatro: Apple, Amazon, Facebook e Google – O segredo do gigantes da internet. São Paulo: HSM, 2017.

GEORGE, A. L.; BENNETT, A. Case Studies and Theory Development in the Social Sciences. Cambridge: Mit Press, 2005.

GIBSON, William. Neuromancer. Londres: Harper Collins, 1984.

GOOGLE MARKETING PLATAFORM. Google Analytcs. Disponível em: <https://marketingplatform.google.com/intl/pt-BR_br/about/analytics/>. Acesso em: 1º, jun. 2020.

HANSEN, Mark; ROCA-SALES, Meritxell; KEEGAN, John; KING, George. Artificial intelligence: practise and implications for journalism. In: BROWN TOW CENTER FOR DIGITAL JOURNALISM - INSTITUTE FOR MEDIA INNOVATION, 2017 pdf. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Meritxell_Roca-Sales/publication/320988850_Artificial_Intelligence_Practice_and_Implications_for_Journalism/links/5a05d35c4585157013a35e45/Artificial-Intelligence-Practice-and-Implications-for-Journalism.pdf?origin=publication_detail>. Acesso em: 28 jun. 2020.

HOLTON, Avery E.; LEWIS, Seth C.; CODDINGTON, Mark. Interacting with audiences: Journalistic role conceptions, reciprocity, and perceptions about participation. Journalism Studies, v. 17, n. 7, p. 849-859, 2016.

JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

KUENG, Lucy. Going digital: a roadmap for organisational transformation. Oxford: The Reuters Institute for The Study of Journalism, 2107.

LATZER, Michael; HOLLNBUNCHNER, Katharina; JUST, Natascha; SAURWEIN, Florian. The economics of algorithmic selection on the Internet. Working Paper – Media Change & Innovation Division, vol. 7, n. 1, p. 3-33, 2014. Disponível em: <http://www.mediachange.ch/media/pdf/publications/Economics_of_algorithmic_selection_WP_.pdf>. Acesso: 7, mai. 2021.

LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LINS, Arline. Aplicativos móveis: novas maneiras de produzir e distribuir notícia. In: SILVA Fernando Firmino da. (Org). Transmutações no jornalismo. EDUEPB: 2016, p. 45-72. Disponível em: <http://www.uepb.edu.br/download/ebooks/Transmutacoes-no-Jornalismo.pdf>. Acesso em: 24, mai. 2020.

LIVINGSTON, Sonia. The challenge of changing audiences: or, what is the audience researcher to do in the age of the Internet? European Journal of Communication, v. 19, n. 1, p. 75-86, 2004.

MALINOWSKI, B. Argonautas do Pacífico Ocidental. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

MARCONI, Marina de Andrade.; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1996.

MICROSOFT. The future computed: artificial intelligence and it’s role in society. Redmont: 2018.

PARISER, Eli. O filtro invisível. O que a internet está escondendo de você. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

REUTERS INSTITUTE FOR THE STUDY OF JOURNALISM – Digital News Report 2020. Reuters Institute, University of Oxford: 2020 Disponível em: <https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf>. Acesso em: 24, jun. 2020.

SALAVERRÍA, R. Redacción periodística en Internet. Espanha: Editora Eunsa. 2005.

SCOLARI, Carlos A. Transmidia sotorytelling: más allá de la ficción. Hipermidiaciones, 10 abril 2011. Disponível em: https://hipermediaciones.com/2011/04/10/transmedia-storytelling-mas-alla-de-la-ficcion. Acesso em 12, mai. 2019.

STAKE, R. E. The art of case study research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995.

TOFFLER, Alvin. A terceira onda. Rio de Janeiro: Record, 1980.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular, 2005.

TRAQUINA, Nelson. Jornalismo Cívico: reforma ou revolução? In: TRAQUINA, Nelson; MESQUITA, Mário (Eds.). Jornalismo Cívico. Lisboa: Livros Horizonte, 2003. p. 9-17

WE ARE SOCIAL. Digital 2020 april global statshotl. 2020. Disponível em: <https://wearesocial-net.s3.amazonaws.com/uk/wp-content/uploads/sites/2/2020/04/03-Device-Time-Increase-Overall-DataReportal-20200422-Digital-2020-April-Global-Statshot-Report-Slide-9.png> Acesso em 24, mai. 2020.

WESTLUND, O. Mobile news: areview and model of journalism in an age of mobile media. In: Digital Journalism. v. 1, n. 1, 2013. p. 6-26.

Published

2021-07-01

How to Cite

BARCELLOS, Zanei Ramos. DIGITAL JOURNALISM: Multifacetered research in the development of didactics and production processes. Observatory Journal, [S. l.], v. 7, n. 3, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n3a13pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12896. Acesso em: 17 may. 2024.