JOURNALISTIC NEWS IN A POSTMODERN SCENARIO: reflections on the act of reading on new platforms

Autores

  • Rose Mara Pinheiro Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Caio Teruel Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11en

Palavras-chave:

leitura, jornalismo, pós-modernidade, educomunicação

Resumo

This article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices.

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Biografia do Autor

Rose Mara Pinheiro, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp). Professora do curso de Jornalismo e do Mestrado em Comunicação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). E-mail: rose.pinheiro@ufms.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4362-4249

Caio Teruel, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Jornalista formando pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da mesma instituição. Email: caioteruel05@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7578-6752

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Publicado

2020-10-01

Como Citar

PINHEIRO, Rose Mara; TERUEL, Caio. JOURNALISTIC NEWS IN A POSTMODERN SCENARIO: reflections on the act of reading on new platforms. Revista Observatório , [S. l.], v. 6, n. 6, p. a11en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656. Acesso em: 5 nov. 2024.