GEOGRAPHICAL WORKSHOPS AND LEARNING

PIBID AT STATE SCHOOL PROFESSOR ALCIDES RODRIGUES AIRES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v12i28.14851

Keywords:

PIBID, school

Abstract

The following pages will be a narrative of a set of activities developed by PIBID 'Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching', at the State School Professor Alcides Rodrigues Aires. Allied to the workshops we will problematize some possibilities in the construction of teaching, pedagogical practices in the organization of students' space. The Program was developed during the months of August 2018 to December 2019 and had approximately six different workshops applied at the school. We believe that the spatial exercise brought the possibility of intervention in reality. Our theoretical basis was the proposal of Brooks (2019, pp. 143-165) "the communication between the school and academic disciplines of Geography", seeking the construction and meaning of the school curriculum.

Author Biographies

Rosemberg Ferracini, Federal University of Triângulo Mineiro

PhD in Human Geography USP. Professor of Geography with research in Teaching, Teaching Methodology, Africa and Africanities. Works at the Federal University of Triângulo Mineiro, UFTM, Member of the Laboratory of Geographic Education -LABEDUC.

Pablo Amaury Pereira Lima, Federal University of Tocantins

Graduated in Geography UFT, Master in Geography at UFT, Porto Nacional.

References

BREDA, Thiara Vichiato. Jogos geográficos na sala de aula – 1. ed. Curitiba: Appris, 2018.

BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar, segunda versão, revista. 2016. Disponível em basenacionalcomum.mec.br. Acesso em 10/09/2016.

BRASIL. MEC, 2018. Dimensões e Desenvolvimento das Competências Gerais da BNCC 2018. Disponível: http://nepeg.com/newnepeg/wp-ontent/uploads/2017/02/GT4_07_Pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-para-o-curr%C3%ADculo_-as-incertezas-quanto-ao-ensino-de-Geografia-na-educa%C3%A7%C3%A3o-b%C3%A1sica-a-partir-da-BNCC.pdf

BROOKS, Clare. A relação entre “expertise” da disciplina escolar e da ciência de referência. In, Conversas na escada: currículo, docência e disciplina escolar. Orgs Ana Angelita da Rocha, Ana Maria Monteiro e Rafael Straforini. RJ: Consequência, 2019, pp143-165.

CALLAI, Helena Copetti. A formação do profissional da Geografia. 2. ed. Ijuí (RS): Unijuí, 2006, 80 p.

CORDEIRO, J. A relação pedagógica. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, pp. 66-79, v. 9.

DUBET, François. Quando o sociólogo quer saber o que é ser professor. Revista Brasileira de Educação, v. 5, n. 6, p. 222-230, mai./jun./jul./ago.,1997.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Editora Olho dágua: São Paulo, 1997.

MACHADO, Júlio César Epifânio. Os Conhecimentos Prévios dos Alunos no Ensino de Geografia: apontamentos para a organização das aulas. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 5, n. 10, p. 114-125, jul./dez., 2015.

SILVA, L. G. Jogos e situações-problema na construção das noções de lateridade, referências e localização espacial. In: CASTELLAR, S. Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

Published

2023-08-29

How to Cite

FERRACINI, Rosemberg; LIMA, Pablo Amaury Pereira. GEOGRAPHICAL WORKSHOPS AND LEARNING: PIBID AT STATE SCHOOL PROFESSOR ALCIDES RODRIGUES AIRES. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 12, n. 28, p. 327–345, 2023. DOI: 10.20873/rtg.v12i28.14851. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/geografia/article/view/14851. Acesso em: 18 may. 2024.