THE EVALUATIVE INTONATION IN THE CONSTITUTION OF MEANINGS IN TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE IN MOZAMBIQUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n3p196-213

Keywords:

Evaluative Intonation, Reading, Portuguese Language

Abstract

Based on the assumptions of dialogism, we seek to discuss how evaluative intonation as an axiological concept helps in the process of teaching, learning and reading in Mozambique. As a methodological resource, we started by using the technique called content analysis (CA), based on the dialogic discourse analysis (DDA). Thus, the results of this research show that evaluative intonation as an axiological concept it’s fundamental in the formation of the student's responsive attitude, as well as helping in the formation of the active student-reader. Therefore, as a theoretical basis, the research is anchored in the assumptions of the Bakhtin Circle.

References

Andrade, F. R. da S. (2020). A Leitura à luz do Círculo de Bakhtin: Uma Abordagem Dialógico-Interaccionista. Línguas e Letras. Volume 21, Número 49. doi: 10.5935/1981-4755.20200003.

Bakhtin, M. (2003, 1979). Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes.

Bakhtin, M. (2003, 1979). Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes.

Bezerra, J. C. dos S, Paixão, S. V. da P, Menegassi, R. J. (2019). A entonação valorativa em actividades de livro didáctico de português do ensino fundamental. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 8, n. 3, p. 22-41, set./dez.

Hubes, T. da C. C, Menegassi, R. J. (2021). Oralidade e géneros orais: experiências na formação docente. Oralidade e entonação valorativa na formação docente inicial. In Tânia. São Paulo.

Maciel, C. A, Comé, A. P. (2009). Língua Portuguesa. 9.ª classe, Plural editores, p. 15.

Mendes-Polato, A. D, Beloti, A, Menegassi, R. J. (2018). Práticas epilinguísticas axiológicas na reescrita. VII CÍRCULO – Rodas de conversa bakhtiniana: fronteiras. São Carlos: Pedro & João editores, p. 588- 608.

Menegassi, R. J, Cavalcanti, R. da S. de M. (2013). Conceitos axiológicos bakhtinianos em propaganda impressa. Revista Alfa, São Paulo, 57 (2): 433-449.

Rojo, R. H. R. (2006). Fazer linguística aplicada em perspectiva sócio-histórica: privação sofrida e leveza de pensamento, In: L. P. Moita-Lopes (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial.

Silva, C. C. (2018). Caracterização dos comandos de produção textual da prova de redacção do vestibular da UEM. Dissertação de Metrado. Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Estadual de Maringá.

Volochínov, V. N (2006, 2013, 1926). A palavra na vida e a palavra na poesia. Introdução ao problema da poética sociológica. In: Volochínov, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação e outros enunciados. Organização, tradução e notas: João Wanderley Geraldi. Edição e supervisão da tradução: Valdemir Miotello. São Carlos: Pedro & João editores.

Published

2023-12-24

How to Cite

Manuel, A. J. (2023). THE EVALUATIVE INTONATION IN THE CONSTITUTION OF MEANINGS IN TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE IN MOZAMBIQUE. EntreLetras, 14(3), 196–213. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n3p196-213