CONSTRUCTION OF IDENTITIES AND EMOTIONS IN NARRATIVES OF A CLASSROOM MEDIATOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p251-274

Keywords:

school inclusion; oral narratives; evaluation; identities; emotions

Abstract

This article aims to investigate the construction of identities and emotions of a teacher, from the analysis of narratives of experiences of inclusion in the school context. The theoretical architecture is based on the Systemic-Functional Linguistics, in interface with the studies of narrative, emotions and identities, and uses the Appraisal Theory for the analysis of evaluative lexical-grammatical instances. Results suggest that the teacher builds her identities as a dedicated, responsible and highly relevant professional. In addition, positive emotions are predominant in their reports, especially those linked to the evaluative domains of Judgment and Affection.

Author Biographies

Adriana Nogueira Accioly Nóbrega, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutora em Letras/Estudos da Linguagem. Professora Associada do Programa de Pós-Graduação Estudos da Linguagem (PPGEL/PUC-Rio), atua nos cursos de licenciatura em Letras - Português/Inglês.

Mara Regina de Almeida Griffo, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

Doutoranda no Programa de Pós Graduação Estudos da Linguagem da PUC-Rio. Possui Mestrado pelo Programa de Pós Graduação Estudos da Linguagem da PUC-Rio. Graduada em Pedagogia pela Fundação Técnico-Educacional Souza Marques, com Especialização em Língua Inglesa também pela PUC-Rio. Tem experiência na área de Educação e no ensino de Língua Inglesa em diferentes níveis e idades. Seus interesses de pesquisa alinham-se à Linguística Aplicada Contemporânea e à perspectiva crítico-reflexiva da Prática Exploratória, com especial interesse pela investigação das práticas discursivas na construção das emoções, crenças e identidades de docentes e discentes. É professora da Associação Educacional Miraflores desde 2002.

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Published

2022-10-26

How to Cite

Nóbrega, A. N. A., & de Almeida Griffo, M. R. (2022). CONSTRUCTION OF IDENTITIES AND EMOTIONS IN NARRATIVES OF A CLASSROOM MEDIATOR . EntreLetras, 13(1), 251–274. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p251-274