El docente y el proceso de enseñanza-aprendizaje de la geografía en la escuela primaria
Reflexiones sobre las contribuciones de la noción de actividad didáctica
DOI:
https://doi.org/10.20873/2526-1487V3N1P38Resumen
Abstract
In France, for thirty years, research in the didactics of geography in elementary school has focused on a variety of research objects. A significant portion of the research concerns teachers (their representations of geography and relationships with schooling) and their teaching practices. Although these studies indicate the state of progress of the didactics of geography in elementary school, they shed little light on teachers as actor-subjects and their role in the teaching/learning process. In order to further explore this issue, which links together the action as it manifests in teaching practices with its author, in recent years we have conducted many research projects on the didactic activity that takes place inside and outside the classroom at the elementary level. This article addresses the theoretical and methodological issues with which researchers are faced when they try to describe the didactic activity of generalist teachers who teach geography in elementary school. A few results are presented and discussed. Finally, beyond the epistemic designs underlying our research, we consider that better understanding actual activity may contribute to the evolution of teacher training for the teaching of geography. Consequently, we suggest in the conclusion a number of avenues for improving teacher education.
Keywords: Didactics of geography, teaching activity, elementary school, generalist teachers.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Os direitos autorais dos artigos publicados pela Revista Trabalho EnCena permanecem propriedade dos autores, que cedem o direito de primeira publicação à revista. Os autores devem reconhecer a revista em publicações posteriores do manuscrito. O conteúdo da Revista Trabalho EnCena está sob a Licença Creative Commons de publicação em Acesso Aberto. É de responsabilidade dos autores não ter a duplicação de publicação ou tradução de artigo já publicado em outro periódico ou como capítulo de livro. A Revista Trabalho EnCena não aceita submissões que estejam tramitando em outra Revista. A Revista Trabalho EnCena exige contribuições significativas na concepção e/ou desenvolvimento da pesquisa e/ou redação do manuscrito e obrigatoriamente na revisão e aprovação da versão final. Independente da contribuição, todos os autores são igualmente responsáveis pelo artigo.